شناسهٔ خبر: 29611386 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تنش‌دريايي مسکو- کي‌يف؛ ازميانجيگري تا محکوميت/ تحليل

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- وقوع رويارويي نظامي ميان روسيه و اوکراين در درياي آزوف و گسترش بي‌سابقه تنش‌ها بين اين دو کشور همسايه، واکنش‌هاي دوگانه‌اي را در اروپا به دنبال داشته است.
اين واکنش‌ها از درخواست کشورهاي بزرگ اروپايي براي ميانجيگري بين مسکو و کي‌يف تا محکوميت اقدام روسيه ضد شناورهاي اوکرايني توسط بريتانيا را شامل مي‌شود.
«هايکوماس» وزير امور خارجه آلمان روز دوشنبه پيشنهاد ميانجيگري برلين و پاريس را در بحران اخير بين روسيه و اوکراين مطرح کرد.
به گفته ماس: آلمان و فرانسه در صورت لزوم به عنوان ميانجي، تلاش مي‌کنند تا از تبديل مناقشه بين روسيه و اوکراين به يک بحران جدي جلوگيري کنند.
دراين راستا، مقامات وزارت خارجه روسيه، اوکراين، آلمان و فرانسه درچارچوب گروه نرماندي ديدار کردند.
در عين حال، اتحاديه اروپا بيشتر موضعي جانبدارانه درقبال بحران اخير بين مسکو و کي‌يف اتخاذ کرده است. اروپايي‌ها در بحران اوکراين از ابتداي آن در سال 2014 دخالت کرده و خواهان روي کار آمدن يک دولت غرب‌گرا در اوکراين بوده‌اند.
پس از تحولاتي مانند الحاق کريمه به روسيه و جنگ داخلي در شرق اوکراين بين نيروهاي دولت مرکزي و مخالفان جدايي‌طلب، موضع اتحاديه اروپا همواره حمايت از کي‌يف در برابر مسکو بوده است.
دراين چارچوب اتحاديه اروپا به همراه آمريکا تحريم‌هايي را از سال 2014 عليه روسيه براي وادار کردن آن به بازپس دادن کريمه و نيز قطع حمايت از مخالفان شرق اوکراين اعمال کرده و هر ساله آن را تمديد کرده است.
در تنش دريايي اخير نيز هر چند موضع بروکسل، حمايت از ادعاهاي کي‌يف است، اما در عين حال خواهان کاهش تنش‌ها و پرهيز از رويارويي نظامي بين روسيه و اوکراين است.
در اين راستا، فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا از روسيه خواست فورا کشتي‌هاي اوکرايني و خدمه آنها را آزاد کند.
روسيه سه کشتي اوکرايني به همراه 23 ملوان آن را در درياي آزوف توقيف کرده است.
موگريني در پيامي در صفحه توئيتر خود نوشت: اتفاقات اخير در درياي آزوف غيرقابل قبول است. ما از همه مي‌خواهيم خويشتن‌داري به خرج دهند.
اروپايي‌ها به خوبي از اين مساله آگاهند که افزايش تنش‌هاي نظامي بين مسکو و کي‌يف مي‌تواند به گسترش دامنه درگيري‌ها و تبديل آن به يک جنگ کامل و فراگير بين روسيه و اوکراين منجر شود که نتيجه آن با توجه به قدرت نظامي برتر روسيه از قبل مشخص است.
اين چيزي نيست که اتحاديه اروپا خواهان آن باشد. به ويژه اينکه اروپايي‌ها قبلا تجربه جنگ بين روسيه و گرجستان در اوت 2008 را دارند که طي آن ماشين جنگي روسيه، با قدرت آتش خود ارتش گرجستان را درهم کوبيد.
با اين حال در اروپا موضع ديگري هم به ويژه از جانب متحدان آمريکا درقبال تنش نظامي بين روسيه و اوکراين اتخاذ شده است.
در اين چارچوب، لندن موضع حمايت کامل از کي‌يف را اتخاذ کرده و مسکو را به عنوان مقصر محکوم کرده است. در اين زمينه، «جرمي هانت» وزير امور خارجه بريتانيا توسل روسيه را به قدرت نظامي عليه کشتي‌هاي اوکراين که وارد درياي آزوف شده بودند محکوم کرد.
به ادعاي هانت: اقدام تجاوزکارانه روسيه و توقيف اين سه کشتي اوکرايني نه تنها بي‌اعتنايي روسيه را به حاکميت و تماميت ارضي اوکراين نشان مي‌دهد، بلکه بي‌توجهي اين کشور را به نظام بين‌المللي مبتني بر قوانين جهاني نمايان مي‌سازد.
از ديدگاه لندن اقدام مسکو نشانه‌اي آشکار از ناديده گرفته شدن حاکميت اوکراين توسط روسيه و توسل به زور براي تضعيف حاکميت و تماميت ارضي آن است و نبايد اجازه تداوم اين اقدامات داده شود.
اين موضع بريتانيا، دقيقا بازتاب موضع آمريکا درقبال بحران اوکراين است. در واقع واشنگتن خواهان تشديد مواضع اروپا درقبال روسيه در بحران اوکراين است.
اتحاديه اروپا اما به‌خوبي مي‌داند که پيروي از واشنگتن در اين زمينه صرفا باعث تشديد تقابل بين اروپا و روسيه و عزم بيشتر مسکو براي رويارويي با اوکراين و حاميان غربي آن خواهد شد.
141/120
نويسنده: سيدرضا ميرطاهر
کليدواژه روسيه اتحاديه اورپا اوکراين

نظر شما