شناسهٔ خبر: 29556332 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

روحاني در کنفرانس وحدت اسلامي:

اگر در برابر صهيونيست‌ها و امريکايي‌ها متحد شويم بي ترديد به پيروزي مي‌رسيم

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- رئيس جمهور: امروز براي ما مسلمانان راهي جز وحدت و يگانگي وجود ندارد؛ اگر در برابر صهيونيست‌ها و امريکايي‌ها متحد شويم بي ترديد به پيروزي مي‌رسيم.
به گزارش خبرگزاري آريا، آقاي روحاني در ادامه سخنانش در سي و دومين کنفرانس بين المللي وحدت اسلامي افزود: در ميدان جنگ و مبارزه، گاهي پيروزي، گاهي ناکامي و گاه پيروزي دشمن است اما اگر راستگويي، استواري و ايستادگي مان را در مقام عمل در پيشگاه خداوند به نمايش بگذاريم پيروزي نهايي از آن ما است.
وي با بيان اينکه پيروزي با ما خواهد بود اضافه کرد: در عين حال در شرايط تاريخي کنوني، وظيفه بسيار سنگين و سختي بر دوش ما گذاشته شده و نخستين مسئله اميد به آينده است.
رئيس جمهور گفت: ما مسلمانان در نهايت پيروز خواهيم شد و در اين ترديد نداريم و اگر ما پيروزي نهايي را نبينيم فرزندانمان خواهند ديد. اين وعده الهي است و آنان نمي توانند نور حق را خاموش کنند و ظلمت را به جامعه اسلامي برگردانند.
آقاي روحاني افزود: دين ما دين حق و پيروز و راه پيامبر (ص) راه درست، سعادت و پيروز است.
رئيس جمهور با اشاره به پيروزي دو ملت عراق و سوريه افزود: مگر ملت بزرگ عراق سختي ها را پشت سر نگذاشت ؛ در برابر امريکا نايستاد و در برابر داعش و تروريست ها مقابله نکرد ؟ مگر مردم سوريه مقاومت نکردند ودر برابر تروريست ها، پيروزي هاي درخشان به دست نياوردند؟
رئيس جمهور گفت: مگر مردم فلسطين تا امروز در برابر تجاوز رژيم صهيونيستي مقاومت و ايستادگي نکرده اند؟
آقاي روحاني تصريح کرد: مگر يمن مظلوم ويران شده به دست جنايتکاران با سلاح غرب، ايستادگي و مقاومت نمي کند؟
رئيس جمهور گفت: مگر ما مردم ايران اين آزمايش را نشان نداديم و 40 سال پيش به تنهايي در نهضتي اسلامي در برابر تمام قدرت هاي جهان به پيروزي نرسيديم؟ مگر در جنگ 8 ساله نه فقط در در برابر عفلقي ها که در برابر ابرقدرت هاي جهان به پيروزي نرسيديم؟ مگر کسي به ياري ما آمد؟

ما مسلمانان بايد دست يکديگر را بگيريم
رئيس جمهور گفت: ما مسلمانان بايد دست يکديگر را بگيريم زيرا بيگانه اتکايي از بزرگترين اشتباهات تاريخي است.
آقاي روحاني در ادامه سخنان خود در سي و دومين کنفرانس بين المللي وحدت اسلامي افزود: مگر کسي به ياري ما آمد روزي که بمب هاي شيميايي بر سر ما ريخته مي شد؟ مگر کسي در دنيا از ما دفاع کرد آن روز که مردم سردشت زير بمباران شيميايي قرار گرفتند؟ مگر نفس دنيا درآمد؟
وي افزود: روزي که در تهران موشک ها بر سر مردم مي خورد مگر دنيا در برابر اين تجاوز سخني گفت؟ ما متحد ايستاديم ، يکپارچه شديم و فداکاري کرديم.
رئيس جمهور ادامه داد: وقتي راستگويي مان را در ميدان جهاد ثابت کرديم خدا نصرتش را بر ما نازل کرد.
وي اضافه کرد: امروز دنياي اسلام تنهاست ما مسلمانان بايد دست يکديگر را بگيريم زيرا بيگانه اتکايي از بزرگترين اشتباهات تاريخي است.
رئيس جمهور با بيان اينکه 450 ميليارد دلار هديه داديد تا امنيت شما تضمين شود اظهارداشت: همچنين 110 ميليارد دلار اسلحه خريديد تا امنيت شما تضمين شود همان آقايي که همه اينها را تاراج کرد چه چيزي به شما گفت؟ اين فرد گفت شير اين گاو شيرده را مي دوشيم و مي بريم؛ جواب شما اين بود.
آقاي روحاني تصريح کرد : چه به شما گفت همان ابرقدرتي که شما به آن تکيه کرديد؟ گفت اگر ما نباشيم شما دو هفته هم امنيت نداريد لااقل احترام ظاهري از ارباب بخواهيد و توهين هاي مستمر را از ارباب نپذيريد .
وي با بيان اينکه شما چه نيازي به آمريکا داريد گفت: به چه دليلي منابع خود را به او هديه مي کنيد؟ چه کسي در منطقه دشمن شماست؟ ما حاضريم با همه توان از منافع مردم عربستان در برابر تروريسم و تجاوز و ابرقدرتها دفاع کنيم همان طور که ما به کمک مردم عراق، سوريه ، افغانستان و يمن شتافتيم .
رئيس جمهور تصريح کرد: ما از شما 450 ميليارد دلار هم نمي خواهيم به شما اهانت هم نمي کنيم شما را برادر مي دانيم ما ملت هاي منطقه را برادر مي دانيم.

عربستاني ها از ايران و اسلام نترسند
رئيس جمهور گفت: عربستاني ها بدانند که ايران و اسلام هراس ندارند بلکه بايد از ابرقدرت ها، جانيان و خائنان بترسند زيرا ما برادر آنها هستيم و همواره در کنارشان بوده ايم.
آقاي روحاني در ادامه سخنان خود در سي و دومين کنفرانس بين المللي وحدت اسلامي افزود: ما مسلمانان را برادر مي دانيم، ما مردم مکه و مدينه را برادر خود مي دانيم، نترسيد از آن سخن ناروا و ناحقي که در گوش شما کرده اند، ايران و اسلام هراسي ندارند، از ابرقدرت ها، جانيان و خائنان بترسيد زيرا ما برادر شما هستيم و همواره در کنار شما بوده ايم.
وي اضافه کرد : براي ما بسيار رنج آور است که جنايت هايي در منطقه رخ مي دهد و متاسفانه به نام مسلمان ها تمام مي شود. ما تاسف مي خوريم عده زيادي در اين منطقه به دست آنهايي که ادعاي دين مي کردند کشته شدند و مي گفتند دولت اسلامي در عراق و سوريه تشکيل مي دهيم.
رئيس جمهور گفت: اي کاش حادثه استانبول ترکيه رخ نمي داد، اي کاش انساني قطعه قطعه نمي شد زيرا ما هرگز نمي خواستيم يک مسلمان دست به اين جنايت بزند و اين باعث شرم براي ما مسلمانان است که شما مردم فقير يمن را هر روز بمباران مي کنيد.
آقاي روحاني افزود: امروز براي ما مسلمانان راهي جز وحدت و يگانگي وجود ندارد اگر ما در برابر صهيونيست ها و امريکايي ها متحد شويم بي ترديد به پيروزي مي رسيم و اين مهم وقتي امکان پذير مي شود که جهان اسلام متحد شود و بخشي از اين بار مسئوليت بر دوش علما، فرهيختگان، انديشمندان، دانشگاهيان و صاحبان قلم و بيان است.
رئيس جمهور گفت: با سخن محکم و استوار جوانان اسلام را فرا بخوانيد و به سمت حق و راه پيامبر سوق دهيد زيرا اگر ما در راه خدا حرکت کنيم پيامبر و فرشتگان ما را تنها نمي گذارند .
وي افزود: با شعار وحدت ما به اتحاد نمي رسيم و دشمن از ما نمي ترسد، ما بايد در واقعيت و عمل با يکديگر متحد باشيم و نخستين گام در اين امر اين است که يکديگر را قبول داشته باشيم و به رسميت بشناسيم زيرا تمام مذاهب اسلامي رسميت دارند.
آقاي روحاني تصريح کرد: اين نمي شود که من شيعه در دل، شيعه را به رسميت بشناسم و حنفي، مالکي، حنبلي و شافعي را به رسميت نشناسم به اين ترتيب وحدت شکل نمي گيرد، همه بايد يکديگر را به رسميت بشناسيم لازم نيست ما به دنبال اين باشيم که حنفي را شيعه کنيم يا حنبلي را شافعي کنيم آنقدر غيرمسلمان در دنيا زياد است که بايد برويم آنها را مسلمان کنيم.
رئيس جمهور گفت: ما بايد يکديگر را به رسميت بشناسيم و خود را برادر هم بدانيم براي همديگر و نسبت به يکديگر ولايت قائل باشيم با زبان به رسميت شناختن و در دل برادر نبودن، ما را به جايي نمي رساند.
آقاي روحاني افزود: اگر من شيعه در افغانستان و پاکستان بدانم که جمعي کشته شده اند و بپرسم اينها که کشته شدند شيعه بودند يا سني، معلوم است که ما وحدت را نپذيرفتيم و در مسير وحدت گام برنداشتيم زيرا نبايد براي ما فرق کند که کشته شدگان شيعه هستند يا سني.

بايد همديگر را به رسميت بشناسيم
رييس جمهور گفت: ما در برابر هيچ کس به جز خدا تسليم نمي شويم و اين اساس دين ،­ اسلام و اديان توحيدي است.
آقاي روحاني در ادامه سخنان خود در سي و دومين کنفرانس بين المللي وحدت اسلامي با اشاره به قتل جمال خاشقچي تصريح کرد: نبايد براي ما شيعه و سني فرقي داشته باشد ولو اينکه مسلمان نباشد.
رييس جمهور ادامه داد:­ اگر خون بيگناهي که مسلمان هم نباشد ريخته شود ما متاثر ، متاسف­ و ناراحت مي شويم و آن را به ناحق مي دانيم و در برابر آن مي ايستيم.
آقاي روحاني با بيان اينکه بايد همديگر را به رسميت بشناسيم گفت : به نام مذهب جاي دين را تنگ نکنيم و به نام شيعه و سني منطقه اسلام را تصرف نکنيم،­ دين جاي خود دارد و مذهب نيز جاي خود ، چرا که مذهب ذيل دين تعريف مي شود.
رييس جمهور گفت : مذهب سرچشمه نيست بلکه جويبار است­ و چشمه اسلام است، نمي شود به نام جويبار­ چشمه را خشک کرد که اگر خشک شد به طريق اولي نهر هم خشک مي شود.
آقاي روحاني با تاکيد بر جايگاه فراخ اسلام تصريح کرد:­ بايد جايگاه اسلام را فراخ­ و جايگاه مذهب را محدود بدانيم، هر کسي به مذهب خود احترام کرده و بايد احترام کند اما نبايد به مذاهب اسلامي ديگر توهين کند و جاي فراخ اسلام را تبديل به جاي فراخ يک مذهب کند.
رييس جمهور بر لزوم­ شناسايي حد و مرز دين و مذهب اشاره کرد­ و افزود:­ همه چيز توحيد است،­ درست است که ما بر دو کلمه استوار هستيم و آن کلمه التوحيد و­ توحيد الکلمه­ است.
آقاي روحاني ادامه داد: دعواي اول ما در دنيا در کلمه التوحيد است به اين معنا که دنيا نمي خواهد ما موحد باشيم بلکه مي گويد مشرک باشيد، هيچ قدرت و ابرقدرتي اله ما نيست؛­ لااله الا الله .
رييس جمهور تاکيد کرد: ما در برابر هيچ کس به جز خدا تسليم نمي شويم و اين اساس دين ،­ اسلام و اديان توحيدي است،­ ­چرا که اساس براي ما مسلمانان توحيد ، نبوت ، معاد ، قرآن ،­ پيامبر­ و قبله است.
آقاي روحاني افزود: ما يک قبله ، يک پيامبر و يک قرآن داريم گرچه ممکن است اختلاف نظرهايي هم داشته باشيم­ اما چرا در مشترکات نمي ايستيم؟
رييس جمهور گفت: دشمن مي خواهد ما را به سمت اختلافات در فروع دين سوق دهد اما ما بايد جوانان را به سمت مشترکات و آنجاهايي که سخن واحد و دشمن واحد داريم سوق دهيم.
آقاي روحاني تاکيد کرد: حتي اگر ما دشمن نمي داشتيم و در امنيت کامل بوديم بازهم­ برادري­ ، وحدت و اخوت وظيفه ما بود.

اتحاد امري راهبردي براي ماست
رئيس جمهور با بيان اينکه اتحاد تاکتيکي و براي منافع مادي ما نيست تاکيد کرد: اتحاد امري راهبردي براي ماست.
آقاي روحاني در ادامه سخنان خود در سي و دومين کنفرانس بين المللي وحدت اسلامي افزود : وحدت دنياي اسلام را تاکتيکي و مقطعي نگيريم. نه به اين دليل که امروز گرفتاريم و مشکلي را بايد از پيش رو برداريم، نه به اين دليل که غده سرطاني به اسم اسرائيل هست؛ بلکه حتي با از بين رفتن اسرائيل هم بايد وحدت داشته باشيم. حتي در صورتي که آمريکا دست از سر منطقه هم بردارد، بايد متحد باشيم.
وي تاکيد کرد: اتحاد امري راهبردي براي ماست. اتحاد تاکتيکي و براي منافع مادي ما نيست اتحاد براي اين نيست که مردم فلسطين به خانه برگردند. حتي اگر همه مردم فلسطين به خانه برگردند، جنگ يمن تمام و اين کشور آباد شود، باز هم بايد متحد شويم. اتحاد وظيفه و اساس دين ماست.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه نبايد اخوت و اتحاد را رها کنيم، گفت: ما مسلمانها بايد امروز هم به پيام رسول الله (ص) گوش فرادهيم و لبيک يا رسول الله(ص) را با گوش جان بشنويم و با زبان دل فرياد بزنيم. اگر از پيغمبر اسلام فاصله نگيريم، قدرت استقامت ما در برابر دشمن، بيش از سلاح آنهاست و اگر راه پيامبر را اسوه قرار دهيم، پيروز مي شويم.
آقاي روحاني ادامه داد: آمريکا بيش از هميشه، ظلمش را به مسلمانان آشکار کرده است آنگاه که سفارتخانه خود را به قدس شريف برد. آنها فکر مي کنند با يک تابلو و تغيير ساختمان مي توانند قدس شريف را از ما مسلمانان، فلسطينيان عزيز و جهان اسلام بگيرند؛ اما اشتباه مي کنند. امروز وظيفه ما وحدت، اتحاد و يگانگي است و مي دانيم وعده خداوند به حق است و ما را پيروز خواهد کرد.

نظر شما