شناسهٔ خبر: 29518691 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در همايش انجمن صنفي جايگاه داران سوخت؛

وضع جايگاه‌هاي سوخت متناسب با پيشرفت ايران نيست

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- وزير نفت: ­­وضع جايگاه‌هاي سوخت و جايگاه داري متناسب با پيشرفت ايران نيست و مردم را راضي نمي‌کند.
به گزارش خبرگزاري آريا، بيژن نامدار زنگنه در همايش انجمن صنفي جايگاه داران سوخت با بيان اينکه­ وضع جايگاه هاي سوخت، ­مردم را راضي نمي کند گفت: وضع جايگاه داري متناسب با پيشرفت ايران نيست و همراه با اين پيشرفت ها حرکت نکرده است.
وي­ با بيان اينکه وزارت نفت از يکسو بايد منافع 3600 جايگاه دار را مد نظر قرار دهد و از سوي ديگر رضايت 85 ميليون مصرف کننده را تأمين کند افزود: اگر بپذيريم سطح خدماتي که امروز در جايگاه ها بين مردم عرضه مي کنيم سطح خدمات پاييني است بسياري از مسائل و مشکلات حل خواهد شد.
زنگنه­ گفت: همه ما قبول داريم پايين بودن سطح خدمات در جايگاه ها به علت قيمت گذاري دستوري سوخت و فروش فرآورده هاي نفتي با يک نرخ يکسان و بدون در نظر گرفتن سطح خدمات و محل جايگاه هاست.
وي­ با بيان اينکه ارزش مادي يک جايگاه در منطقه شمالي تهران با جايگاهي در جاده قم کاملاً متفاوت است افزود: با اين حال بر اساس سياست هايي که در کشور داريم اين دو جايگاه فرآورده ها را به يک قيمت يکسان عرضه مي کنند و اين مسئله جايگاه داران را متضرر کرده و باعث شده تا سطح خدمات پايين باشد.
وزير نفت ­­در خصوص تأسيس شرکت هاي زنجيره اي براي عرضه سوخت ياهمان برندينگ گفت: برندينگ يک امر اجتناب ناپذير است و نمي توانيم آن را ناديده بگيريم و اگر جايگاه داران سنتي نسبت به اين موضوع اعتراضي دارند پيشنهاد مي کنيم خودشان بيايند تشکلي را ايجاد کنند و جايگاه ها را به صورت زنجيره اي و تحت يک برند واحد اداره کنند.
زنگنه در خصوص درخواست جايگاه داران مبني بر تغيير نظام پرداخت از کارمزدي به حق العمل هم افزود: خود من ­هم از اين مسئله رنج مي برم و­ همه ­تلاشم را کرده ام تا شيوه پرداخت از کارمزدي به حق العمل تغيير کند.
وزيرنفت اضافه کرد: در اين زمينه گام هايي برداشته شده اما کامل نيست اميدواريم امسال همکارانم ­­­در دولت و دوستانمان در مجلس در برنامه بودجه سال آينده تمهيداتي بيانديشند تا بتوانيم شيوه پرداخت جايگاه داران را بر اساس درصدي از قيمت فرآورده قرار دهيم که اگر اين اتفاق بيافتد جايگاه داران 3 ماه زودتر پولشان را مي گيرند و اين کمک زيادي به آنان خواهد کرد.
وزير نفت درباره صدور مجوز براي جايگاه هاي تک سکو و تک تلمبه هم اضافه کرد: براي ما اصل رفاه مردم است همه ما قبول داريم در شهرهاي بزرگ به دليل افزايش قيمت زمين، امکان تأسيس جايگاه هاي جديد وجود ندارد از طرف ديگر سالي يک و نيم ميليون خودرو به خودروهاي کشور اضافه مي شود که بايد براي تأمين سوخت آنها فکر کرد به همين دليل ما تأسيس جايگاه هاي تک سکو يا اصطلاحاً کنار خياباني را در دستور کار قرار داديم که هم رضايت مردم را فراهم کنيم هم به حفظ محيط زيست کمک کرده باشيم.
وي ادامه داد: حال اينکه دوستان مي گويند اين جايگاه ها رقابت پذيري آنها را کم کرده و فروش آنها را کاهش داده راهکارش اين نيست که اين سکوها را جمع کنيم بلکه راهکار ش اين است که صاحبان جايگاه هاي سنتي خودشان بيايند واين جايگاه هاي تک سکو را احداث کنند و در اين طرح مشارکت کنند.
زنگنه در پايان اشاره اي هم به اطلاعيه جديد شرکت پخش فرآورده هاي نفتي کرد و گفت: اخيراً تصميم بر اين شده است تا در آينده اي که بعداً اعلام مي شود سوخت را صرفاً با استفاده از کارت هاي هوشمند سوخت عرضه کنيم و اين مسئله صرفاً براي مقابله با قاچاق است و هيچ ربطي به سهميه بندي يا افزايش نرخ سوخت ندارد و اگر قرار باشد تصميمي در اين باره گرفته شود بايد مجلس و دولت درباره آن تصميم گيري کنندکه تاکنون تصميمي دراين باره گرفته نشده است.

نظر شما