شناسهٔ خبر: 29402113 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

بیماری‌های غیرواگیر عامل ۷۰ درصد مرگ ‌ایرانی‌ها‌ست

صاحب‌خبر -
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بیماری‌های غیرواگیر عامل ۷۰درصد مرگ ایرانی‌ها است، گفت: آموزش‌ها برای پیشگیری از این بیماری‌ها کافی نبوده است.
به گزارش مهر، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در مراسم ۲۰سال پژوهش و مشارکت مردمی در ارتقای سلامت «مطالعه قند و لیپید ایران» ضمن عرض تسلیت در مورد درگذشت نوربخش رئیس سازمان تأمین اجتماعی، اظهار داشت: امیدوارم عزیزانی که از پیش ما رفته‌اند روحشان قرین رحمت الهی قرار گیرد.
وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام ‌گرفته در ۲۰سال پژوهش و مشارکت مردمی در ارتقای سلامت گفت: انجام چنین اقداماتی بسیار سخت است ولی باید توجه داشت که زمانی یک موضوع ارزشمند بوده که در سطح بین‌المللی قابل عرضه باشد و بتوان آن را برای بشریت استفاده کرد که اقدامات انجام گرفته توسط ابن سینا، ابوریحان بیرونی و رازی از این دست کارها بوده و اقداماتی که برای انجام پژوهش و مشارکت مردمی در ارتقای سلامت نیز صورت گرفته درهمین راستا است.‌هاشمی ادامه داد: مقاله‌های داخلی و بین‌المللی زیادی در کشور وجود دارد ولی متأسفانه اثر آن در سیاست‌های وزارت بهداشت ناچیز است و آن باید با توجه به زیرساخت‌ها، رد پای پررنگی به جای گذارد.‌وی بیان داشت: در ایران برای پیشگیری از بیماری‌های واگیردار، کارهای زیادی شده و من از همه کسانی که در این راستا اقدامات گسترده‌ای در گذشته انجام داده‌اند تشکر می کنم.‌وزیر بهداشت گفت: در حوزه بیماری‌های غیرواگیر به اندازه بیماری‌های واگیردار اقداماتی صورت نگرفته و هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. شبکه ما در این زمینه درگذشته مهیا نبوده و دولت‌ها، مجالس و سیاست ‌مداران اولویت آنها سلامت نبوده است و بدون تعارف باید گفت الان نیز این مسئله در اولویت نیست. البته شعار زیاد است و عملا به سلامت روح، روان و جسم مردم کمترین توجه را داریم.
هاشمی با اشاره به اینکه سهم وزارت بهداشت در سلامت مردم کمتر از ۲۰درصد است و دستگاه‌های دیگر نیز در این راستا نقش گسترده‌ای دارند، افزود: تلاش شده تا اقدامات زیادی در برای مقابله با بیماری‌های غیرواگیر انجام شود تا بتوانیم عامل مرگ ایرانیان که ۷۰درصد آن بیماری‌های غیرواگیر است را پیشگیری کنیم.
وی‌ ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی(WHO) ایران را جزو ۱۰کشوری اعلام کرده که در برنامه‌های پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر پیشرو هستند ولی به اعتقاد من تا بازمهندسی نکنیم، ساختار آموزشی پاسخگوی بیشتر نیازهای مردم نخواهد بود و پژوهش‌ها باید از جنس پاسخگویی باشد.
وزیر بهداشت بیان داشت: براساس مطالعه قند و لیپید ایران، این پژوهش کاهش ۳۰درصدی در بروز دیابت در شرق تهران اعلام کرده است ولی برای اینکه به نتایج بسیار مطلوب در سراسر ایران برسیم نیاز به تلاش و بازنگری آموزش‌ها در دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش و امثال این عرصه ها داریم .‌وزیر بهداشت گفت: اینکه دراین پژوهش ۲۰سال طی چند مرحله اقدامات موثری انجام گرفته به غیر از تبریک جای تعظیم و تکریم دارد و برای رسیدن به نتایج مثبت حمایت از کوهرت‌ها وظیفه ماست.‌هاشمی اضافه کرد: در مورد کوهرت‌ها ناگفته نماند که گاهی چشم و هم چشمی رخ داده و وضعیت رقابتی ایجاد شده است و برخی از این کوهرت‌ها با یکدیگر همپوشانی دارد و تکراری است.
وزیر بهداشت به نتایج تحقیقات انجام گرفته درحوزه بیماری‌های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: شیوع چاقی در هر دو جنس زن و مرد در کشور ما ۷ر۲۳درصد است، همچنین میزان مبتلا به دیابت ۳۶درصد، فشار خون بالا ۴ر۲۶درصد، کلسترول بالا ۶ر۲۲ درصد و عدم فعالیت فیزیکی و کمبود آن ۳ر۵۶ درصد است که این آمارها حکایت از ضرورت پیداکردن راهکارهای بیشتر پیشگیرانه و ارتقای آموزش به مردم را نشان می‌دهد
* روزانه ۳۰۰ بیمار قلبی فوت می‌کنند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم در این مراسم با اشاره به فوت روزانه ۳۰۰نفر بر اثر بیماری های غیر واگیر، گفت: روزانه ۳۰۰ نفر هم براثر بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند
محمد آقاجانی افزود: توسعه شهر نشینی و تغییر عادات زندگی باعث افزایش بیماری های واگیر شده است و همه کشورها درگیر این مسئله به عنوان یکی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی هستند.‌رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه طرح کنترل قند از ۲۰سال پیش شروع شده است، افزود: سیگار، چاقی و دیابت، عوامل تاثیر گذار در ابتلا به سرطان هستند.
* ۴ درصد تهرانی‌ها به دیابت مبتلا می‌شوند
رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم نیز اظهار کرد: سالانه چهاردرصد افراد درشهر تهران به بیماری دیابتی مبتلا می‌شوند و برای پیشگیری این موضوع راهکارهای خوبی ارائه شده است و بیش از ده دستورالعمل به وزارت بهداشت پیشنهاد داده ایم.
به گزارش ایسنا، دکتر فریدون عزیزی اظهار کرد: مطالعات گسترده لیپید در حوزه سلامت انجام می‌شود؛ از سال ۷۷این مطالعات در شهر تهران انجام شد. لیپید سلامت روانی و اجتماعی را شامل می‌شود و در این طرح پیامدهای مختلف بیماری‌های غیر واگیر بررسی می‌شوند.‌رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اینکه عوامل ژنتیکی و ارثی در بیماری‌های غیرواگیر تاثیر دارند گفت‌: ما سعی کرده‌ایم که به افراد آموزش‌های لازم در زمینه‌های محتلف را بدهیم؛ اکنون به ازای هر ۱۰۰نفر در تهران، یک نفر مبتلا به دیابت نوع دو وجود دارد که با تغییر سبک زندگی این میزان به شش دهم رسیده است.

برچسب‌ها:

نظر شما