شناسهٔ خبر: 29397814 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

الجزيره: نتانياهو در بن‌بست انتخابات زودهنگام

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- استعفاي «آويگدور ليبرمن» وزير جنگ اسرائيل، نشان دهنده عمق بحراني است که کابينه فعلي اسرائيل و نيز کابينه‌هاي قبلي اين رژيم در تعامل با باريکه غزه با آن مواجه بوده‌اند.
پايگاه شبکه الجزيره قطر در گزارشي به قلم «محمد محسن وتد» نوشت، در سايه نبود راه‌کارهاي سياسي و شکست‌هاي نظامي در مقابله با مقاومت فلسطيني، احزاب اسرائيلي، خود را با انتخابات زودهنگام کنست (پارلمان) مواجه مي‌بينند.
به محض اينکه ليبرمن استعفاي رسمي خود را اعلام کرد، بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل، رايزني‌هايي را به منظور تلاش براي متقاعد کردن رهبران احزاب براي حفظ کابينه و ثبات آن آغاز کرد. به نظر مي‌رسد نخست وزير که در بسياري از موارد، شمشير برگزاري انتخابات زودهنگام را به روي رهبران احزاب مي‌کشد، در تلاش است تا سمت خود را "با چنگ و دندان" حفظ کند.
با وجود اينکه ليبرمن به عنوان مسئول سياسيِ شکست در غزه و آتش‌بس معرفي شده است، نظرسنجي شبکه دوم اسرائيل نشان داد اين امکان وجود دارد که حزب ليبرمن يعني «اسرائيل‌بيتنا» که اکنون داراي پنج کرسي در کنست است، در انتخابات آتي به هفت کرسي دست پيدا کند.
درحاليکه ملاحظه مي‌شود با وارد شدن يک بازيگر جديد به عرصه سياسي، تعداد کرسي‌هاي حزب ليکود به 29 کرسي کاهش يافته است. اين بازيگر جديد، «بني گانتس» رئيس پيشين ستاد ارتش اسرائيل است که طبق پيش‌بيني‌ها 15 کرسي را به دست خواهد آورد.
با کاهش محبوبيت حزب ليکود بر اساس نظرسنجي‌ها و افزايش قدرت احزاب حاضر در ائتلاف، نتانياهو در مشورت با سران احزاب کولانو و شاس با نظر آنها- که همسو با خواست ليبرمن است- مواجه شد، که بر ضرورت برگزاري انتخابات زودتر از موعد تأکيد دارد.
همچنين حزب «البيت اليهودي» ماندن خود در کابينه را به واگذار کردن پست وزارت جنگ به «نفتالي بنت» رئيس اين حزب منوط کرده است. بنت تهديد کرده است درصورتيکه شرط وي پذيرفته نشود، استعفاء خواهد کرد.
نتانياهو امروز (جمعه) رايزني‌هايي را با بنت دراين باره انجام خواهد داد و سپس رايزني‌هاي خود را با ساير احزاب در روز يکشنبه ادامه خواهد داد.
طبق همه ارزيابي‌ها و برآوردهاي محافل سياسي، نتانياهو در حفظ ائتلاف فعلي در کابينه با مشکل مواجه خواهد شد و ممکن است فقط چند هفته بتواند مقاومت کند و اين بدان معناست که انتخابات پس از سه ماه يعني در مارس 2019 يا نهايتاً طبق خواسته برخي احزاب تا ماه مه آتي، برگزار خواهد شد.
شبکه دوم تلويزيون اسرائيل پنج‌شنبه‌شب (24 آبان) اعلام کرد که مساله برگزاري انتخابات زودهنگام از سوي ائتلاف دولتي قطعي شده است، اما کشمکش بر سر زمان برگزاري اين انتخابات است، زيرا «موشه کهلون» وزير دارايي و رئيس حزب کولانو که حامي انتخابات زودهنگام است، مخالفت خود را با تحويل پست وزارت جنگ به بنت اعلام کرده و خواهان برگزاري انتخابات در ماه مارس آتي شده است.
«آريه درعي» رئيس حزب شاس نيز اين مساله را پذيرفته است، اما نتانياهو ترجيح مي‌دهد که انتخابات مه 2019 برگزار شود.
«يوسي فرطور» تحليلگر سياسي در مقاله‌اي تحت عنوان «معضل نتانياهو» در روزنامه «هاآرتص» درباره حالت سردرگمي که نتانياهو در اين مرحله در نتيجه وضعيت کابينه‌اش با آن روبه‌رو شده است، نوشت. اين تحليلگر سياسي افزود: نتانياهو با دو مشکل مواجه است، از يک سو، تسليم شدن در برابر بنت با سپردن پست وزارت جنگ به وي و برگزاري انتخابات زودهنگام بر خلاف ميلش.
وي گفت که پاسخ محدود به حملات از غزه، باعث نوميدي و دلسردي شديد طرفداران نتانياهو شده است. اين باور وجود دارد که نتانياهو با توجه به انتقادات و اعتراض‌هايي که گفته مي‌شود به علت شکست در برابر جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) با آن روبه‌رو است، تمايلي به برگزاري انتخابات زودهنگام ندارد و همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا شراکت با هم‌پيمانانش در جناح راست‌گرايان را حفظ کند.
به گفته اين تحليلگر مسائل سياسي، نتانياهو در اين مرحله تلاش مي‌کند خودش را از تحولات غزه به دور نگاه دارد، و ليبرمن را مسئول تحولات غزه بداند. از سوي ديگر، خشم طرفداران وي از جمله طرفدارانش در عسقلان و سديروت به وي بيشتر شده است و وي در مرحله سختي قرار دارد که به آساني نمي‌تواند از آن عبور کند.
نتانياهو نمي‌خواهد طوري به نظر برسد که گويي انتخابات بر وي تحميل شده و کنترل خود بر برنامه‌هايش را از دست داده است.
تحليلگر سياسي روزنامه «يديعوت آحارونوت» نيز در مقاله‌اي به قدرت نتانياهو در کمک گرفتن از رهبران اسرائيلي در شرايط و لحظات سخت و دشوار اشاره کرد. وي نوشت نتانياهو تصميم خود را درباره توقف تنش‌ها و عدم اقدام به مقابله نظامي فراگير در غزه گرفته، زيرا به اين باور رسيده است که جنگ، کار را با فلسطيني‌ها در غزه يکسره نخواهد کرد و ارتش اسرائيل با تلفات باز خواهد گشت و اين به معناي کاهش بيشتر محبوبيت وي و کاهش تعداد کرسي‌هاي حزبش است.
اين تحليلگر مسائل سياسي افزود: نتانياهو که از درگيري‌هاي سابق با غزه عبرت نگرفته است، به رويکرد خود مبني بر تکيه به سياست عدم تصميم‌گيري تا زمان رويارويي در آينده روي آورده است.
وي تصريح کرد: در جريان تنش‌هاي اخير استعفاء به منزله راه نجاتي براي ليبرمن بود که اوضاع را به سمت برگزاري انتخابات زودهنگام پيش ببرد و برگزاري انتخابات را به عنوان خواسته احزاب اعم از احزاب شرکت کننده در ائتلاف يا احزاب مخالف مطرح کند.
مترجم: کبري آقايي
کليدواژه اسرائيل نتانياهو

نظر شما