شناسهٔ خبر: 29383281 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تازه‌ترين گزارش ماهانه اوپک نشان مي‌دهد؛

کاهش برآورد تقاضا براي نفت خام اعضاي اوپک

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- اوپک در تازه‌ترين گزارش ماهانه خود برآوردش درباره تقاضاي جهاني نفت خام را نسبت به برآورد ماه پيشين 70 هزار بشکه کاهش داد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از خبرگزاري رويترز از لندن، دبيرخانه سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در تازه‌ترين گزارش ماهانه خود اعلام کرد: که تقاضاي جهاني نفت خام در سال آينده ميلادي يک ميليون و 290 هزار بشکه در روز افزايش مي‌يابد که اين رقم  نسبت به برآورد ماه پيشين 70 هزار بشکه کاهش نشان مي‌دهد و چهارمين کاهش پياپي به شمار مي‌آيد.
اوپک در تازه‌ترين گزارش ماهانه خود اعلام کرد تقاضاي جهاني براي نفت خام اعضاي اين سازمان سال آينده ميلادي 31 ميليون و 500 هزار بشکه خواهد بود که اين رقم روزانه 500 هزار بشکه کمتر از برآورد 2 ماه گذشته و يک ميليون و 400 هزار بشکه در روز پايين‌تر از سطح کنوني است.
اوپک در تازه‌ترين گزارش ماهانه خود آورده است که اگرچه اکنون بازارهاي جهاني نفت خام به ثبات رسيده است، پيش‌بيني‌ها براي سال 2019 نشان مي‌دهد رشد عرضه توليدکنندگان غيرعضو اوپک بالاتر از رشد تقاضاي جهاني نفت خام خواهد بود.
پيش‌بيني‌ها براي توليد نفت کشورهاي غيرعضو اوپک در سال 2019، 120 هزار بشکه افزايش يافته، در حالي که چشم‌انداز توليد براي کانادا، چين، برزيل و مکزيک روندي کاهشي داشته است.
ايالات متحده آمريکا در ميان توليدکنندگان غيرعضو اوپک قرار دارد که سردمدار رشد عرضه نفت در سال 2019 خواهد بود.
براساس گزارش‌ منابع ثانويه اوپک، توليد اوپک در ماه اکتبر روزانه 127 هزار بشکه افزايش يافته است. بيشترين افزايش توليد ازسوي امارات متحده عربي و عربستان بوده است.
بازنگري کاهشي اخير درباره روند رشد اقتصادي جهان و ترديدهاي حاصل از آن سبب ظهور فشارهايي بر رشد تقاضاي جهاني نفت خام شده است.
کشورهاي غيرعضو سازمان توسعه و همکاري‌هاي اقتصادي (او‌يي‌سي‌دي) با تحولات اقتصادي روبه‌رو شده‌اند و همچنان ترديدهايي درباره سلامت کلي اقتصاد جهان وجود دارد.
دبيرخانه اوپک در تازه‌ترين گزارش ماهانه خود اعلام کرد: مجموع توليد نفت خام اعضاي اوپک در ماه اکتبر با افزايش روزانه 127 هزار بشکه به 32 ميليون و 90 هزار بشکه رسيد.
اوپک در تازه ترين برآورد خود اعلام کرد که تقاضا براي نفت خام 15 عضو اوپک در سال 2019، 31 ميليون و 540 هزار بشکه خواهد بود، که نسبت به برآورد ماه گذشته ميلادي250 هزار بشکه کاهش نشان مي‌دهد.
به‌تازگي عربستان در حال مذاکره درباره پيشنهادي است که مي‌تواند سبب شود توليدکنندگان عضو و غيرعضو سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) روزانه يک ميليون بشکه از عرضه خود بکاهند و اين در حالي است که بزرگ‌ترين صادرکننده نفت جهان در حال دست و پنجه نرم کردن با کاهش قيمت‌هاي نفت در بازارهاي جهاني است.
اين در حالي است که برخي اعضاي اوپک به رهبري عربستان و کشورهاي غيرعضو اين سازمان از جمله روسيه در پي فشارهاي دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا براي پايين آوردن قيمت نفت و جبران کاهش توليد برخي اعضا، در ماه ژوئن تصميم گرفتند از ميزان پايبندي خود به برنامه کاهش عرضه نفت خام (اوپک و غيراوپک در مجموع روزانه يک ميليون و 800 هزار بشکه) بکاهند و آن را به 100 درصد برسانند
در همين حال، خالد الفالح امروز (يکشنبه، 20 آبان‌ماه) در حاشيه يازدهمين نشست مشترک وزارتي نظارت بر اوپک و غيراوپک در جمع خبرنگاران در ابوظبي گفت: شرکت دولتي نفت سعودي آرامکو عربستان به دليل کاهش تقاضاي فصلي، در ماه دسامبر روزانه 500 هزار بشکه نفت خام کمتر نسبت به ماه نوامبر به مشتريانش عرضه مي‌کند.
ترامپ در ساعت‌هاي پاياني روز دوشنبه (21 آبان‌ماه) در حساب کاربري توئيتر خود نوشت: اميدواريم عربستان و اوپک توليد نفت خود را کاهش ندهند و قيمت‌هاي نفت بايد براساس عرضه، بسيار پايين‌تر باشد.
رئيس جمهوري ايالات متحده آمريکا در يک‌ سال اخير بارها در حساب کاربري خود پيام‌هايي درباره قيمت و عرضه نفت در بازارهاي جهاني منتشر و اوپک را به دستکاري در توليد براي بالا نگه داشتن قيمت‌ها به‌طور مصنوعي متهم کرده است، اما بسياري از مقام‌هاي اوپک ازسرگيري تحريم‌هاي نفتي عليه ايران ازسوي آمريکا را دليل بالا رفتن قيمت نفت و بر هم ريختن نظم بازار برشمرده‌اند.
يکصدوهفتاد‌وپنجمين نشست عادي وزيران نفت و انرژي اوپک ششم دسامبر (پنجشنبه، 15 آذرماه) و پنجمين نشست مشترک وزيران نفت و انرژي اوپک و غيراوپک هفتم دسامبر (جمعه 16 آذرماه) در وين برگزار مي‌شود.

نظر شما