شناسهٔ خبر: 29345384 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئيس جمهور در جلسه شوراي عالي اجتماعي:

ايجاد نااميدي، ظلمي بزرگ به مردم است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- رئيس‌ جمهور در جلسه شوراي عالي اجتماعي کشور، بر تقويت اميد به آينده و تلاش بيشتر براي تحکيم و تقويت اطمينان و امنيت خاطر براي مردم در حوزه رفع نگراني‌ها از آسيب‌هاي اجتماعي، تأکيد کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا، آقاي روحاني روز سه‌شنبه و در اين جلسه، اقدامات انجام شده در حوزه پيشگيري و مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي طي سال‌هاي اخير را اميدوارکننده دانست و اظهار داشت: همه دستگاه‌ها به ويژه وزارت کشور در پي تأکيدات مقام معظم رهبري در خصوص مسائل و آسيب‌هاي اجتماعي، با احساس وظيفه بيشتري وارد عرصه شده اند و آمار اقدامات انجام شده، نشان مي‌دهد که گام‌هاي بسيار مهم و خوبي در اين عرصه برداشته شده است.
رئيس جمهور خاطرنشان کرد: موضوع آسيب‌هاي اجتماعي از مسائل بسيار حساس براي مردم است و چنانچه آمار بهبود شاخص‌ها در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي به مردم منتقل شود، مي‌تواند براي دلگرم‌کننده باشد.
آقاي روحاني گفت: فناوري‌هاي نو و دستاوردهاي علمي جديد در کنار مصائبي که مي‌تواند داشته باشد، براي مردم تسهيلات، امنيت و آرامش خاطر ايجاد کرده است و خانواده‌ها با استفاده از امکانات ديجيتالي و تلفن همراه مي‌توانند به راحتي از وضعيت فرزندان خود آگاهي يابند، ضمن اينکه مردم با استفاده از اين فناوري‌ها مي‌توانند بسياري از امور و کارهاي روزمره خود را انجام دهند.
رئيس شوراي عالي اجتماعي کشور يکي از عوامل حاشيه‌نشيني را مهاجرت از روستا عنوان کرد و افزود: امروز ساکنان روستاها با استفاده از فضاي اينترنت و موبايل، صنايع دستي و امکانات گردشگري خود را به گردشگران داخلي و خارجي معرفي مي‌کنند و اين فناوري‌ها به ابزاري براي تثبيت روستاها تبديل شده است و بي‌ترديد توسعه عالمانه و همه جانبه آن مي‌تواند در رفع مشکل حاشيه‌نشيني مؤثر باشد.
رئيس جمهور با اشاره به اهميت تقويت اميد به آينده در برخورد با مسائل اجتماعي، اظهار داشت: بدون ترديد اگر اميد به آينده نباشد، ناهنجاري‌ها و جرايم اجتماعي افزايش مي‌يابد، لذا همه به ويژه رسانه‌هاي اجتماعي بايد اميد به آينده را در بين مردم تقويت کنند.
آقاي روحاني خاطرنشان کرد: اگر چه امروز مردم به واسطه تحريم با مشکلاتي در حوزه اقتصادي و معيشتي مواجه شده‌اند و مشکل کساني که حقوق ثابت دارند، مضاعف است، اما مطمئن هستيم که مشکلات سياسي، اقتصادي، اجتماعي قابل حل و فصل است و به فضل الهي برطرف خواهد شد و چنين نيست که اين مشکلات حل ناشدني باشد، لذا بايد به رفع اينگونه مشکلات اميدوار باشند.
رئيس شوراي عالي اجتماعي خاطرنشان کرد: مردم بعد از 13 آبان نسبت به قبل از آن، اميدواري بيشتري پيدا کرده‌اند، در حالي که قبل از 13 آبان، عده‌اي تصور مي‌کردند که اتفاقات خاصي رخ خواهد داد و همه زندگي مردم به هم خواهد ريخت، اما پس از آن روز همه مشاهده کردند که اين تصورات واهي و غلط است و هيچ‌کدام از ادعاهاي دشمن، به آن صورتي که انتظار داشتند، تحقق پيدا نکرد، لذا چنين نيست که تصورات دشمن محقق شود و ما ناتوان باشيم.
رئيس جمهور با بيان اينکه گاهي بعضي از رسانه‌ها و روزنامه ‌ها واقعيات تلخ را بيش از آنچه هست، بزرگ جلوه مي‌دهند، اظهار داشت: اينگونه بزرگ‌نمايي‌ مشکلات و نااميد کردن مردم، ظلم بزرگي به مردم است و همه بايد در اين زمينه هوشيارانه عمل کنند.
آقاي روحاني خاطرنشان کرد: مقابله و رفع برخي آسيب‌هاي اجتماعي از جمله فقرزدايي، نيازمند اقدامات عملي و اجرايي است که بايد در اين حوزه با قوت تصميم‌گيري و عمل کرد، اما بخشي از اين مسائل جنبه رواني دارد و ناشي از بزرگ‌نمايي برخي از مشکلات دارد که در اين زمينه اگر اميد و نشاط در جامعه افزايش يابد، مي‌تواند در برطرف کردن و پيشگيري از آسيب‌ها تأثيرگذار باشد براي مثال چه ايرادي دارد که بخشي از استاديوم ورزشي که هيچ منافاتي با قانون و شرع و مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي ندارد، به بانوان اختصاص يابد.
رئيس شوراي عالي اجتماعي افزود: مي‌توان با برخي اقدامات کم‌هزينه ميزان رضايتمندي و خشنودي اجتماعي مردم را در جامعه افزايش داد و بايد توجه داشت که با سوء ظن نمي‌توان با مردم برخورد کرد.
رئيس جمهور خاطرنشان کرد: بايد آمار مربوط به کاهش جرايم و آسيب‌هاي اجتماعي به درستي به مردم منتقل شود و چنين آمار دلگرم‌کننده‌اي مي‌تواند مردم و جوانان را نسبت به آينده اميدوارکند و چه بسا انتشار آمار مربوط به کاهش طلاق مي‌تواند جوانان و خانواده‌ها را به ازدواج آسان و سريع ترغيب کند.
آقاي روحاني اضافه کرد: امروز بايد همه تلاش کنيم تا آمار طلاق هر چه بيشتر کاهش پيدا کند. اگر چه برخي موارد ادامه زندگي براي زوجين امکان‌ناپذير و وقوع طلاق لازم به نظر مي‌رسد، اما تا جايي که امکان دارد، بايد با مشاوره و رفع مشکلات خانواده‌ها را به ادامه زندگي تشويق کرد، چرا که طلاق نه تنها براي زن و مرد بلکه آثار سوئي نيز براي فرزندان و جامعه دارد.
رئيس جمهور اقدامات فرهنگي را اولين گام در مواجهه با مسائل اجتماعي دانست و تأکيد کرد: معمولاً در فعاليت‌هاي فرهنگي مردم بهتر از نهادهاي دولتي عمل مي‌کنند، لذا در اين حوزه بايد سازمان‌ها و جمعيت‌هاي مردم‌نهاد اصيل پيشتاز باشند.
آقاي روحاني با اشاره به نقش آموزش و پرورش در اصلاح کشور، گفت: آموزش و پرورش يکي از مهم‌ترين نهادهايي است که مي‌تواند در اصلاح امور کشور بسيار مؤثر باشد.
رئيس شوراي عالي اجتماعي «امر به معروف» و «نهي از منکر» را به عنوان يکي از وظايف اجتماعي و تأثيرگذار براي اصلاح جامعه مورد تأکيد قرار داد و گفت: اگر «امر به معروف» و «نهي از منکر» به درستي سامان داده شود، مي‌تواند از بسياري از منکرات جلوگيري کرده و مردم را به انجام رفتارهاي درست تشويق کند و معتقدم «امر به معروف» و «نهي از منکر» يک وظيفه مهم همگاني است، منتها گاهي به درستي مورد استفاده قرار نگرفته و چه بسا نتيجه معکوس داشته است.
در اين جلسه وزير کشور و اعضاي شوراي عالي اجتماعي، ضمن ارايه گزارشي از اقدامات انجام شده در حوزه پيشگيري و کاهش آسيب‌هاي اجتماعي، ديدگاه‌ها، نظرات و پيشنهادات خود را در خصوص مسايل اجتماعي بيان کردند.
براساس گزارش ارائه شده، شاخص ميزان طلاق طي 4 سال گذشته کاهش داشته است.


نظر شما