شناسهٔ خبر: 2934183 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

پیام های تسلیت مراجع عظام تقلید،سران قوا،علما و شخصیت ها برای درگذشت آیت الله شیخ یحیی انصاری شیرازی+زندگی نامه

صاحب‌خبر -

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) - آیت الله شیخ یحیی انصاری شیرازی بامداد یکشنبه بر اثر ایست قبلی دعوت حق را لبیک گفت . مراجع و علما و سران قوا جداگانه پیامهای تسلیتی صادر کردند.

 

به گزارش شفقنا، آیت الله انصاری شیرازی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم در نخستین ساعات بامداد امروز یکشنبه چهاردهم دیماه به علت ایست قلبی دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش شفقنا در نخستین ساعات بامداد روز گذشته بعلت ایست قلبی آیت الله انصاری شیرازی فوت کرد.

گفتنی است، آیت الله انصاری شیرازی از چند سال قبل به دلیل کسالت و بیماری در شرایط بسیار سختی به سر می برد.

این عالم برجسته اخلاق روز دوشنبه صبح از مقابل مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) تشییع خواهد شد.

 

 

زندگینامه آیت الله انصاری شیرازی

تولد و دوران‌ کودکی‌

آیت‌ الله‌ یحیی‌ انصاری‌ شیرازی‌ در سال‌ 1306 هجری‌ شمسی‌ در نودایجان‌ داراب‌، از توابع‌ شیراز دیده‌ به‌ جهان‌ گشود. پدر او مرحوم‌ شیخ‌ محمد فخر انصاری‌ فرزند شیخ‌ ذکریای‌ نصیر الاسلام‌ انصاری‌ از سران‌ و مبارزان‌ مشروطه‌ بود و خانواده‌ او از علاقه‌ مندان‌ به‌ خاندان‌ پاک‌ پیامبر(ص‌) و از ارادتمندان‌ به‌ ساحت‌ روحانیت‌ شیعه‌ بودند. بر اساس‌ اسناد موجود نسب‌ خاندان‌ ایشان‌ به‌ جابر بن‌ عبدالله انصاری‌ می‌رسد. آیت‌ الله‌ انصاری‌ شیرازی‌ دوران‌ کودکی‌ خود را در میان‌ این‌ خانواده‌ گذراند و از همان‌ ایام‌ به‌ اخلاق‌ اسلامی‌ آراسته‌ شد.

 

دوران‌ تحصیل‌

آیت‌ الله‌ یحیی‌ انصاری‌ شیرازی‌ پس‌ از اتمام‌ مکتبخانه‌ و دو سال‌ تحصیل‌ در دبستان‌، تحصیل‌ علوم‌ دینی‌ را در زادگاه‌ خود ـ نودایجان‌ داراب‌ ـ آغاز کرد. مقدمات‌ را نزد استادان‌ آن‌ دیار همچون‌ آیت‌ الله‌ شیخ‌ عبدالکریم‌ انصاری‌ مدرس‌ حوزه‌ علمیه‌ داراب‌ و از شاگردان‌ مرحوم‌ آیت‌ الله حاج‌ میرزا ابراهیم‌ شیرازی‌ که‌ او نیز از شاگردان‌ مرحوم‌ آیت‌ الله میرزای‌ شیرازی‌ بود، فرا گرفت‌ در سال‌ 1325 برای‌ ادامه‌ تحصیل‌، به‌ شیراز آمد و از مدرسان‌ و استادان‌ بزرگ‌ آن‌ دیار بهره‌های‌ بسیار برد. حوزه‌ علمیه‌ شیراز در آن‌ روزگار از عنایات‌ مرجع‌ بزرگی‌ به‌ نام‌ آیت‌الله‌ العظمی‌ سیدنور الدین‌ شیرازی‌ بهره‌مند بود و عالمان‌ بسیاری‌ در آن‌ به‌ تدریس‌ و تألیف‌ می‌پرداختند. او در این‌ سالها به‌ تدریس‌ منطق‌ و ادبیات‌ نیز می‌پرداخت‌.

استاد انصاری‌ شیرازی‌ در سال‌ 1331 به‌ قم‌ مهاجرت‌ کرد. در قم‌ نیز به‌ تکمیل‌ دروس‌ سطح‌ پرداخت‌ و سپس‌ در درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ علمای‌ بزرگ‌ آن‌ روزگار شرکت‌ کرد. در این‌ میان‌ به‌ تحصیل‌ فلسفه‌ و علوم‌ عقلی‌ نیز پرداخت‌ و از استادانی‌ همچون‌ علامه‌ سید محمد حسین‌ طباطبایی‌(ره‌) و برادر ایشان‌ مرحوم‌ استاد سیدمحمد حسن‌ طباطبایی‌ بهره‌ برد.

او همگام‌ با تحصیل‌، به‌ تدریس‌ آنچه‌ آموخته‌ بود نیز پرداخت‌. همچنین‌ وی‌ در طول‌ سالهای‌ تحصیل‌ خود همواره‌ در درسهای‌ اخلاق‌ شرکت‌ می‌جست‌ و به‌ تهذیب‌ نفس‌ ـ به‌ عنوان‌ مهم‌ترین‌ دغدغه‌ درسی‌ خود ـ اهمیت‌ بسیار می‌داد.

 

استادان‌ و دوستان‌

آیت‌ الله‌ انصاری‌ شیرازی‌ در سه‌ حوزه‌ علمیه‌ نودایجان‌ داراب‌، شیراز و قم‌ به‌ محضر عالمان‌ و استادان‌ بسیاری‌ شرفیاب‌ شد. او دروس‌ مقدماتی‌ را در نودایجان‌ داراب‌ نزد استادان‌ آن‌ دیار فرا گرفت‌ از جمله‌ کتاب‌ تبصره‌ علامه‌ را نزد عموی‌ پدر خود حاج‌ شیخ‌ ابوالحسن‌ انصاری‌ شیرازی‌، امام‌ جماعت‌ مسجد وکیل‌ شیراز آموخت‌. کتب‌ جامع‌ المقدمات‌، سیوطی‌ و حاشیه‌ را نیز از محضر آیه‌الله حاج‌ شیخ‌ عبدالکریم‌ انصاری‌ بهره‌ گرفت‌ با ورود به‌ شیراز از محضر آیت‌ الله‌ العظمی‌ سید نور الدین‌ شیرازی‌ و آیت‌ الله سید عبدالعلی‌ آیت‌ اللهی‌ بهره‌ برد.

وی‌ مطول‌ و مغنی‌ را خدمت‌ آقای‌ حاج‌ عالم‌ و مرحوم‌ حاج‌ حکیم‌ و شرح‌ لمعه‌ را نزد حاج‌ آقای‌ اردکانی‌ فرا گرفت‌.

در قم‌ نیز، کفایه‌ و مکاسب‌ را نزد آیت‌ الله آقای‌ حاج‌ سید محمدباقر سلطانی‌ و رسائل‌ را از محضر آیت‌ الله مجاهدی‌ تبریزی‌، شرح‌ منظومه‌ را نزد آیت‌ الله منتظری‌ و شرح‌ تجرید را در محضر آیه‌الله حاج‌ شیخ‌ فکور یزدی‌ آموخت‌. سپس‌ به‌ درس‌ خارج‌ حضرت‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) رفت‌ و همزمان‌ در درس‌ آیت‌ الله‌ العظمی‌ بروجردی‌(ره‌)؛ آیت‌ الله‌ شیخ‌ مرتضی‌ حائری‌(ره‌) و آیت‌ الله اراکی‌(ره‌) شرکت‌ جست‌.

او علوم‌ عقلی‌ مانند اسفار اربعه‌، شفا، تمهید القوائد را نیز نزد علامه‌ سید محمد حسین‌ طباطبایی‌(ره‌) آموخت‌ و به‌ توصیه‌ ایشان‌، شرح‌ فصوص‌ قیصری‌ را نزد مرحوم‌ سید محمد حسن‌ الهی‌ (برادر علامه‌ طباطبایی‌) فرا گرفت‌. ایشان‌ مدت‌ سی‌ سال‌ از محضر علامه‌ طباطبایی‌ استفاده‌ کرد و از شاگردان‌ خصوصی‌ این‌ استاد به‌ شمار می‌رفت‌.

آیت‌ الله‌ انصاری‌ شیرازی‌ در طی‌ این‌ سالها با بسیاری‌ از طلاب‌ و فضلاء رابطه‌ دوستی‌ داشته‌ که‌ برخی‌ همچون‌ حضرات‌ آیات‌ جوادی‌ آملی‌، حسن‌ زاده‌ آملی‌، امینی‌ و حجج‌ اسلام‌ آقایان‌ دکتر احمدی‌، سید حسن‌ لنگرودی‌، صائمی‌ زنجانی‌ و سید عباس‌ ابوترابی‌ از این‌ جمله‌اند.

 

فعالیتهای‌ علمی‌ و فرهنگی‌

آیت‌ الله‌ یحیی‌ انصاری‌ شیرازی‌ تا کنون‌، تلاشهای‌ فرهنگی‌ بسیاری‌ را به‌ جامعه‌ شیعه‌ ارزانی‌ داشته‌ است‌. او با تربیت‌ شاگردان‌ عالم‌، مبارز و با اخلاق‌، هماره‌ حوزه‌های‌ علمیه‌ را یاری‌ می‌داده‌ است‌. او تدریس‌ علوم‌ دینی‌ را از آغازین‌ سالهای‌ طلبگی‌ شروع‌ کرده‌ است‌ و تا کنون‌ به‌ تدریس‌ دروس‌ بسیاری‌ از جمله‌ تدریس‌ کتابهای‌ لمعه‌، رسائل‌، مکاسب‌، کشف‌ المراد، شرح‌ تجرید، شرح‌ منظومه‌ سبزواری‌، شرح‌ اشارات‌، اسفار، شرح‌ فصوص‌ قیصری‌، تمهید القواعد و مصباح‌ الانس‌، توفیق‌ یافته‌ است‌. همچنین‌ کتاب‌ شرح‌ منازل‌السائرین‌ را که‌ از کتب‌ اخلاقی‌ به‌ شمار می‌رود، تدریس‌ فرموده‌ و به‌ تدریس‌ مجلداتی‌ از بحار الانوار که‌ در آن‌ به‌ بحث‌ معاد پرداخته‌ شده‌، اشتغال‌ داشته‌ است‌.

 

آیت‌ الله‌ انصاری‌ شیرازی‌ کتابهای‌ بسیار در زمینه‌های‌ گوناگون‌ نگاشته‌ است‌ که‌ از آن‌ جمله‌ می‌توان‌ به‌ «شرح‌ شرح‌ منظومه‌» در چهار جلد و «مجموعه‌ اشعار و قصائد و غزلیات‌» اشاره‌ کرد. ایشان‌ جزوات‌ و دست‌ نوشته‌های‌ بسیاری‌ دارند که‌ به‌ چاپ‌ نرسیده‌ است‌.

 

فعالیتهای‌ سیاسی‌

آیت‌ الله‌ انصاری‌ شیرازی‌ در طول‌ سالیان‌ مبارزه‌ با رژیم‌ پهلوی‌، همواره‌ در خط‌ مقدم‌ حضور داشته‌ است‌. او که‌ علاقه‌ شدیدی‌ به‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) داشت‌، از وی‌ به‌ عنوان‌ کسی‌ که‌ بر شیعه‌ و اسلام‌ عزت‌ داده‌ و آن‌ را زنده‌ کرد، یاد می‌کند و یکی‌ از مروجان‌ جدی‌ اندیشه‌ مرجعیت‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) در آن‌ روزگار بود. او پس‌ از حادثه‌ مدرسه‌ فیضیه‌، به‌ سخنرانی‌ پرداخت‌ و ضمن‌ افشای‌ ماهیت‌ پلید رژیم‌ شاه‌ بر عزم‌ امام‌(ره‌) و ملت‌ برای‌ مبارزه‌ تا پیروزی‌ نهایی‌ تأکید کرد و به‌ دشمنان‌ مردم‌ هشدار داد که‌ دست‌ از اعمال‌ خود بردارند و به‌ محاصره‌ و زندان‌ امام‌(ره‌) ادامه‌ ندهد وگرنه‌ خشم‌ ملت‌ را نمی‌توانند خاموش‌ سازند.

سخنان‌ روشنگر او در شهرهای‌ گوناگون‌ باعث‌ شد که‌ رژیم‌ به‌ تعقیب‌ و تهدید او دست‌ بزند و او را به‌ شهرهای‌ نائین‌ و کوهدشت‌ تبعید کند. اما این‌ مجاهد نستوه‌ در آنجا نیز دست‌ از مبارزه‌ بر نداشت‌. صراحت‌ و راستگویی‌ او حتی‌ در بازجوییها نیز به‌ چشم‌ می‌خورد؛ به‌ گونه‌ای‌ که‌ در پاسخ‌ به‌ پرسشهای‌ ساواک‌ با صراحت‌ اعلام‌ می‌کرد که‌ بر ضد رژیم‌ سخن‌ گفته‌ و مردم‌ را شورانده‌ است‌. این‌ مسأله‌ بازجویان‌ را به‌ اعجاب‌ و شگفت‌ واداشته‌ بود.

بخشی‌ از مبارزه‌های‌ او به‌ همکاری‌ با جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ مربوط‌ می‌شد؛ به‌ گونه‌ای‌ که‌ امضای‌ او در زیر بسیاری‌ از اعلامیه‌ها، از جمله‌ نامه‌ اعلام‌ مرجعیت‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) به‌ چشم‌ می‌خورد.

او پس‌ از پیروزی‌ شکوهمند انقلاب‌ اسلامی‌ نیز همواره‌ مدافع‌ انقلاب‌ و آرمانهایی‌ که‌ خون‌ شهیدان‌ بسیاری‌ برای‌ احیای‌ آن‌ ریخته‌ شده‌، بوده‌ است‌ و از حمایت‌ و پشتیبانی‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) و رهبر معظم‌ انقلاب‌، حضرت‌ آیت‌ الله‌ خامنه‌ای‌ دریغ‌ نورزیده‌ است‌ و همواره‌ جوانان‌ را به‌ حراست‌ از راه‌ انقلاب‌ و مبارزه‌ با التقاط‌ و انحراف‌ دعوت‌ کرده‌ است‌.

زندگی‌ ساده‌ و زی‌ طلبگی‌ ایشان زبانزد خاص و عام بوده و سطح‌ زندگی‌ او گاه‌ از سطح‌ زندگی‌ عموم‌ مردم‌ نیز پایین‌تر بود‌، ایشان از هر گونه‌ شهرت‌طلبی‌ و مشهور بودن‌ پرهیز داشت و حتی‌ از مصاحبه‌ درباره‌ علامه‌ طباطبایی‌(ره‌) که‌ خود شاگرد مشهور او بود سرباز زده‌‌ تا مبادا دچار هوای‌ نفس‌ و شهرت‌ خواهی‌ شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ارتحال آیت الله انصاری شیرازی را تسلیت گفت

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پیامی ارتحال آیت الله انصاری شیرازی را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: فقدان اسفناک عالم وارسته و روحانى برجسته آیت‌الله یحیى انصاری‌شیرازی مایه نهایت تأسف شد.

این عالم ربانى و مجاهد نستوه که سال‌ها از نزدیک وی را مى‌شناختم، مظهر قدس، تقوا و ورع بود و با نهایت تواضع خدمات علمى و تبلیغى خود را در حوزه علمیه قم انجام مى‌داد. تمام کسانى که با این عالم باتقوا آشنا بوده‌اند، خاطرات خوب و با ارزشى از وى دارند.

آن فقید سعید پس از یک دوره درد و رنج به رحمت ایزدى پیوست و یاد و خاطره او در اذهان باقى ماند. خداوند وی را غریق رحمت کند و بر درجاتش بیفزاید.

اینجانب به حوزه علمیه قم و همه بازماندگان وی مخصوصاً فرزندان و دامادهایش و شاگردان آن مرحوم تسلیت عرض مى‌کنم و صبر و اجر فراوان براى همگى از خداوند منّان مسئلت دارم.

همچنین این مرجع تقلید روز یکشنبه در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم،‌ اظهار داشت: ارتحال آیت الله انصاری شیرازی را تسلیت می گوئیم.

او بیان کرد: ایشان عالمی بزرگوار، مردی فاضل و بسیار پاک و با تقوا بودند. ما ارتحال این عالم ربانی را تسلیت عرض کرده و از درگاه الهی برای آن مرحوم غفران و علو درجات مسالت می نمائیم.

حضرت آیت الله نوری همدانی: مرحوم آیت الله انصاری شیرازی متخلق به اخلاق اسلامی بود

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی ارتحال آیت الله انصاری شیرازی را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: رحلت عالم ربانی، فقیه محقق و استاد فلسفه و اخلاق حوزه علمیه قم که از نظر تعهد انقلابی از آغاز همراه امام خمینی (ره) و همگام حوزه‌های علمیه و مردم در راه پیشرفت انقلاب با تمام توان گام برداشت و عمر پر برکت خود را در راه تعلیم و تربیت و پیشرفت انقلاب به کار برد که موجب تاسف و تاثیر شد.

ارتحال آن عالم بزرگوار را به محضر امام عصر (عج)، حوزه‌های علمیه و مقام معظم رهبری تسلیت عرض کرده و از خداوند منان برای مرحوم علو مقام و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می‌کنم.

این مرجع تقلید همچنین روز یکشنبه در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم ارتحال آیت الله انصاری شیرازی را تسلیت گفت و اظهار داشت: با کمال تاسف اطّلاع حاصل شد که عالم بزرگوار و محقق کبیر آیت الله شیخ یحیی انصاری شیرازی به رحمت پروردگار پیوستند.

او تاکید کرد: مرحوم انصاری یکی از علمای بسیار بسیار متعهد از اول انقلاب بودند که علاوه بر درس و بحث و تدریس اخلاق در حوزه علمیه بسیار راجع به انقلاب تعهد کامل داشت.

آیت الله نوری همدانی ادامه داد: وقتی آیت الله حکیم از دنیا رفت 12 نفر بودیم که مرجعیت امام راحل را امضا کردیم ایشان از جمله کسانی بود که پای اعلامیه مرجعیت حضرت امام (ره) را امضا کرد.

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: وقتی امام خمینی(ره) از نوفل لوشاتو به قم و منزل ما امدند مرحوم انصاری همراه ایشان بودند لذا آن عالم برجسته همیشه همراه امام و همگام با انقلاب و بسیار متعهد، فاضل و متخلق به اخلاق اسلامی بود.

 

 

حضرت آیت الله صانعی ارتحال آیت الله انصاری را تسلیت گفت

درپی درگذشت آيت الله آقاي حاج شيخ يحيي انصاري، حضرت آيت الله العظمي صانعي پيام تسليتی صادر کرد.

در پیام این مرجع تقلید شیعیان آمده است:

رحلت فقیه متأله، زاهد مجاهد حضرت آیت الله آقای حاج شیخ یحیی انصاری(قدس سره) موجب تأسف و تأثر گردید .

فقدان این عالم ربانی را به حضرت بقیة الله الاعظم(عجل الله تعالي فرجه الشريف) حوزه های علمیه، آقازادگان و بازماندگان سببی و نسبی آن مرحوم تسلیت عرض می نمایم.

 

آن مجاهد خستگی ناپذیر یکی از مبارزین بی ادعای دوران خفقان و ظلم و ستم بود ایشان یکی از یاران باوفای سیدنا الاستاذ حضرت امام خمینی(س) بود که با تمام وجود به ایشان عشق می ورزید و لحظه ای در ارادت نسبت به آن معمار انقلاب تردید نکرد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با همه تلاش ها و مرارت هایی که در این راه متحمل شده بود بدون هیچ چشمداشتی در حوزه علمیه به تربیت طلاب و ترویج اخلاق حسنه مشغول بود «عاش سعیدا و مات سعیدا» اینجانب برای آن مرحوم طلب غفران و رحمت الهی و حشر با ائمه اطهار (عليهم السلام) و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را خواستارم.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درگذشت آیت الله انصاری را تسلیت گفت

درپی درگذشت آیت‌الله شیخ یحیی انصاری شیرازی پیام تسلیتی از سوی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام صادر شد.

در پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی آمده است:

درگذشت شادروان مرحوم آیت‌الله شیخ یحیی انصاری شیرازی را به بیت شریف ایشان و مردم شریف شیراز و استان فارس تسلیت می‌گویم.

روحانی بزرگواری که به عنوان یکی از اقطاب حوزه، پس از رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی از سال 42 بر مرجعیت امام خمینی (ره) تأکید می‌کرد و در تمام سال‌های پس از انقلاب اسلامی، علاوه بر فعالیت‌های عمیق علمی و پژوهشی در حکمت و فلسفه و اخلاق، از بزرگان انقلاب اسلامی بوده است.

با تسلیت این مصیبت به همه‌ی دوستان و دوستدارانش، علوّ درجات آن فقید سعید را از درگاه احدیت خواستارم.

 

پیام تسلیت رئیس مجلس ایران در پی ارتحال آیت الله انصاری

دکتر علی لاریجانی با صدور پیامی رحلت آیت‌الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی را تسلیت گفت.

 

متن این پیام بدین شرح است:

«رحلت آیت‌الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی استاد برجسته عرفان و فلسفه حوزه علمیه قم که از یاران خاص امام خمینی (ره) در نهضت اسلامی بودند موجب تاسف و تاثر گردید. ایشان از شخصیت‌های صاحب نام حوزه علمیه بودند که عمر خود را در راه حکمت و عرفان و علوم دیگر ثبت کردند و با تربیت شاگردانی متعدد، همواره حوزه علمیه را یاری کردند.

آن مرحوم در طی مبارزه با رژیم پهلوی همواره در صف مقدم بودند و به دلیل علاقه شدید به امام خمینی (ره) یکی از مروجان جدی اندیشه مرجعیت امام راحل (ره) در آن روزگار بود سخنان روشنگر این عالم برجسته درمناطق مختلف باعث شد که رژیم به تهدید و تعقیب او دست زند و بارها تبعید و زندانی شدند اما این مجاهد نستوه هیچ‌گاه دست از مبارزه بر نداشت و پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نیز همواره مدافع انقلاب بودند و جوانان را به حراست از انقلاب و مبارزه با انحراف دعوت کردند.

از منظر اجتماعی زندگی ساده وی زبانزد خاص و عام بوده و سطح زندگی او گاهی از سطح زندگی عموم مردم عادی پایین‌تر بود ایشان از هرگونه شهرت‌طلبی پرهیز داشت؛ تواضع، فروتنی، زهد، پارسایی ، مهربانی، مهرورزی و ساده‌زیستی، محبت فراوان، علاقه شدید به مساکین و مستمندان، معادباوری و خداترسی از جمله صفاتی است که دراین بزگوار به تمام معنی کلمه وجود داشت.

اینجانب با عرض تسلیت این ضایعه به پیشگاه حضرت‌ بقیة‌الله‌ الاعظم‌ ارواحنا له‌ الفداء، رهبر معظم انقلاب اسلامی و حوزه‌های محترم علمیه و بیت مکرم ایشان، برای روح متعالی آن روحانی ارزشمند علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسالت دارم.»

 

رئیس قوه قضائیه درگذشت آیت الله انصاری شیرازی را تسلیت گفت

آیت الله آملی لاریجانی با صدور پیامی درگذشت آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی را تسلیت گفت.

متن پیام رئیس قوه قضاییه به شرح ذیل است:

«خبر درگذشت آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی استاد برجسته اخلاق و فلسفه حوزه علمیه قم موجب تأثر اینجانب گردید.

ارتحال این عالم بزگوار که عمر پربرکت خود را در خدمت به حوزه‌های علمیه، تدریس و ترویج معارف نورانی اهل بیت(علیهم السلام) صرف کردند را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه و بیت محترم آن مرحوم تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال برای آن فقیدسعید علو درجات و غفران الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم.»

 

رئیس جمهور درگذشت آیت الله انصاری شیرازی را تسلیت گفت

رییس جمهور در پیامی ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله انصاری شیرازی یار دیرین امام و انقلاب را تسلیت گفت .

متن پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی به این شرح است:

ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله انصاری شیرازی یار دیرین امام و انقلاب موجب تاسف فراوان گردید.

این روحانی فرزانه كه در طی مراتب سلوك معنوی عنوان شیخ الاشراق یافته بود با بهره گیری از محضر علمای برجسته توانست با تعلیم دروس فلسفه و اخلاق، شاگردان ارزشمند و تاثیر گذاری را تربیت نماید. ایشان گذشته از تفقه در مفاهیم و معارف دینی و عرفانی، مجاهدت در راه اصلاح و اعتدال جامعه را هم به فراموشی نسپرد و در مسیر مبارزه با حكومت ستم شاهی، سال ها اسارت و تبعید را تحمل كرد.

اینجانب این ثلمه را به محضر مقام معظم رهبری، مراجع عظام و روحانیت معزز، حوزه های علمیه، ملت شریف ایران، شاگردان و علاقه مندان و به ویژه بیت مكرم ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن اندیشمند وارسته علوّ درجات و همجواری با ائمه اطهار و برای بازماندگان آن مرحوم، صبر و اجر مسئلت دارم.

 

استاندار قم همچنین در پیامی درگذشت آیت‌الله انصاری را تسلیت گفت

در پیام حجت‌الاسلام صالحی‌منش آمده است:‌ رحلت جانسوز عالم فرزانه «آیت‌‌الله‌ حاج یحیی‌ انصاری‌‌شیرازی‌(ره)» موجب تأسف و تأثر شد. این عالم وارسته جزء اساتید برجسته اخلاق و فلسفه حوزه علمیه بودند که عمری را به تدریس دروس مختلف حوزوی و تالیف کتب و مقالات متعدد دینی همت گماردند و در این راه منشاء تربیت طلاب و فضلای بزرگ و تدوین آثار و خدمات علمی و فرهنگی گران‌سنگ شدند.

همچنین این مجاهد نستوه با کارنامه درخشان در مبارزات سیاسی علیه رژیم طاغوت و از چهره‌های مبارز انقلاب و مورد وثوق حضرت امام خمینی(ره) و به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) از پیشگامان نهضت محسوب می‌شدند.

اینجانب فقدان این عالم فرهیخته را به حضرت بقیة‌الله الاعظم (عج)، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه به ویژه شاگردان و بیت شریف آن بزرگوار، تسلیت عرض کرده و از درگاه ایزد منان برای این عالم ربانی، طلب غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان معزز، صبر و اجر جمیل خواستارم.

 

پیام تسلیت مدیر حوزه علمیه قم در پی ارتحال آیت الله انصاری شیرازی

مدیر حوزه علمیه استان قم در اطلاعیه ای درگذشت آیت الله انصاری شیرازی را تسلیت گفت

در متن این اطلاعیه آمده است:

ضایعه ارتحال عالم ربّانی، عارف وارسته ، حضرت آیت‌الله‌حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی (ره) موجب تأسّف و تأثّر فراوان گردید.

این فقیه مجاهد و استاد مُبرّز اخلاق حوزه­های علمیه، از شاگردان برجسته حضرت امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) بودند که عمر پر برکت خویش را در راه خدمت به اسلام و انقلاب و تربيت شيفتگان علم و معرفت سپري، و با حکمتی ناب، تشنگان حقيقيِ معارف اهل بیت(ع) را سيراب ‌نمود.

مدیریت حوزه علمیه استان قم، ضمن عرض تسلیت رحلت این عارف جلیل القدر، به محضر مقدس حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام، حوزه­های علمیه، ملت شریف ایران و بیت مکرّم ایشان، از درگاه حضرت احدیّت برای روح بلند آن عالم پارسا، عُلوّ درجات و غفران الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می نماید.

 

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارتحال آیت الله انصاری شیرازی را تسلیت گفت

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه ای ارتحال آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری را تسلیت گفت.

 

متن پیام به شرح ذیل است:

خبر درگذشت عالم رباني و حکیم الهی حضرت آيت الله حاج شيخ یحیی انصاری شیرازی(ره) موجب تأثر و تألم فراوان گرديد.

آيت‌ الله‌ انصاري‌ شيرازي‌ در طول دوران تحصیل، محضر اساتید بزرگواری چون،آيت‌ الله‌ العظمي‌ بروجردي‌(ره‌)، حضرت امام خمینی(ره)،آيت‌ الله‌ شيخ‌ مرتضي‌ حائري‌(ره‌)، علامه طباطبایی(ره) و آيت‌ الله اراكي‌(ره‌) را درک و به کسب علوم پرداختند. آن مرحوم علاوه بر تألیف کتب در زمینه‌های گوناگون یکی از اساتید برجسته علمی و عملی اخلاق و حکمت بودند و زهد و ساده‌زیستی ایشان الگوی مؤثری در تربیت طلاب و شاگردان بود.

آيت‌ الله‌ انصاري‌ شيرازي‌ در طول‌ ساليان‌ مبارزه‌ با رژيم‌ پهلوي‌، همواره‌ در خط‌ مقدم‌ حضور داشته‌ و یکی از دوازده نفری است که مرجعیت امام خمینی(ره) را در سال ۱۳۴۲ تائید کردند. سخنرانی‌های روشنگرانه در ترویج نهضت انقلاب اسلامی، تبعید توسط رژیم پهلوی و همچنین‌ عضویت در جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ و همکاری در فعالیت‌های این نهاد نیز به عنوان بخشی از کارنامه مبارزاتی ایشان قلمداد می‌گردد.

این استاد متبحر فلسفه، پس‌ از پيروزي‌ شكوهمند انقلاب‌ اسلامي‌ نيز همواره‌ مدافع‌ انقلاب‌ و آرمانهاي‌ آن بوده‌اند و از حمايت‌ و پشتيباني‌ رهبر معظم‌ انقلاب، حضرت‌ آيت‌ الله‌ خامنه‌اي«مدظله العالی»‌ دريغ‌ نورزيدند و همواره‌ جوانان‌ را به‌ حراست‌ از راه‌ انقلاب‌ و مبارزه‌ با التقاط‌ و انحراف‌ دعوت‌ كرده‌ است‌.

جامعه مدرسين حوزه علميه قم ارتحال اين عالم رباني را به محضر حضرت بقية‌الله الاعظم «عجل الله تعالي فرجه الشريف»، مقام معظم رهبری«مدظله العالي»، مراجع عظام تقليد«دامت‌بركاتهم» و بيت شريف آن مرحوم، تسلیت عرض نموده و علو درجات را براي آن مرحوم و صبر و اجر را براي بازماندگان ايشان مسئلت مي‌نمايد.

 

مراسم تشییع پیکر آیت الله انصاری در قم برگزار می شود

مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله انصاری شیرازی دوشنبه ساعت 9:30 صبح با حضور اقشار مختلف مردم از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم کریمه اهل بیت برگزار می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در حرم کریمه اهل بیت(ع) بر پیکر آیت الله انصاری شیرازی نماز اقامه می کند. مراسم بزرگداشت آن عالم ربانی نیز فردا شب در مسجد اعظم قم برگزار می شود.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی به نمایندگی از رئیس جمهوری در مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر حضرت آیت الله انصاری شیرازی شرکت می کند.

مراسم ختم آن مرحوم نیز دوشنبه شب در مسجد اعظم قم برپا خواهد شد.

 

آیت الله انصاری شیرازی در آینه تصویر

http://shafaqna.com/persian/video-a-photo/photo/item/

 

حضور علما و اقشار مختلف مردم در بیت مرحوم آیت الله انصاری شیرازی

http://shafaqna.com/persian/proposal/item/101226-

 

این خبر بروزرسانی می شود....

 

برچسب‌ها:

نظر شما