شناسهٔ خبر: 29281788 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

انصارالله : آمریکا با طرح بحث توقف جنگ در یمن، به دنبال فریب افکار عمومی است

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: رئیس کمیته عالی انقلاب یمن وابسته به انصارالله طی یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست نوشت: آمریکا با ارائه طرح صلح و توقف درگیری ها در یمن، صرفاً به دنبال فریب افکار عمومی است و تمایلی به پایان این بحران ندارد.
«محمد علی الحوثی»، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در این یادداشت که انتشار آن با واکنش تند وزیر خارجه دولت مستعفی یمن همراه شد ، نوشت: تشدید حملات علیه شهر الحدیده یمن از سوی ائتلاف سعودی بیانگر این است که درخواست‌های آمریکا برای توقف حملات عربستان وائتلاف سعودی به یمن صرفاً حرف است و مقامات آمریکا با اظهارات خود تلاش دارند دنیا را گمراه کنند. وی در این یادداشت آورده است: رهبران عربستان گستاخ بوده و به دیپلماسی توجه نمی‌کنند ، آمریکا نفوذ و قدرت برای پایان دادن به این درگیری را دارد اما تصمیم گرفته از همپیمانی فاسد حمایت کند. الحوثی در پایان تاکید کرد: یمنی‌ها خواستار صلح «کریمانه» هستند اما این امر مستلزم توقف حملات ائتلاف عربی به یمن است. وی نوشت: وحشیگری نظام سعودی در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی بازتاب دارد و می‌توان این ددمنشی را در تشدید حملات نظامی و هوایی به الحدیده و دیگر مناطق یمن در مقابله با همه هشدارهای بین‌المللی ملاحظه کرد.
رئیس کمیته عالی انقلاب یمن وابسته به انصارالله افزود: اگر ائتلاف عربی به رهبری عربستان حملات هوایی خود را متوقف کند ما آماده توقف حملات موشکی خود هستیم اما درخواست‌های آمریکا برای توقف جنگ در یمن تنها وسیله‌ای برای حفظ آبرو آن هم پس از تحقیر شدن‌ها و اهانت‌ به سبب اقدامات پادشاه عربستان و ولیعهد این کشور است که درخواست‌های واشنگتن را برای توضیح قتل خاشقجی نادیده گرفت. وی ادامه داد: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و دولتش نیز ادامه این جنگ ویرانگر را به دلیل درآمدهای اقتصادی آن ترجیح می‌دهند.
از طرفی، وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه ای، حمایت آمریکا از «منصور هادی»، رئیس جمهوری مستعفی این کشور و ائتلاف عربی و همزمان درخواست برای برقراری صلح در این کشور را نشانه «دورویی» و «ریاکاری» واشنگتن در بحران یمن دانست و از آن به شدت انتقاد کرد. وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود خاطرنشان کرد: تمامی مدارک حاکی از آن است که واشنگتن با ادامه حمایت نظامی مستقیم از ائتلاف سعودی، قصد خاتمه دادن به بحران یمن و تغییر سیاست های خود را در این کشور را ندارد.
در چنین شرایطی،روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از منابع آگاه مدعی شد که دولت ترامپ تصمیم گرفته است سوخت‌رسانی به جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن را متوقف کند.
نیویورک تایمز نیز همزمان گزارش داد که دولت ترامپ در تدارک تحریم‌هایی علیه عربستان بعد از توقف سوخت رسانی به جنگنده های عربستانی شرکت‌کننده در جنگ یمن است. به نوشته این روزنامه، مقامات کاخ سفید و وزارتخانه‌های خارجه و خزانه‌داری آمریکا درباره اعمال این تحریم ها بر طبق قانون«مگنیتسکی » بحث کرده‌اند.
در همین حال، «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا در سخنانی گفت : تصمیم درباره قطع سوخت‌رسانی به جنگنده‌های ائتلاف سعودی ، از قبل برنامه‌ریزی و درخصوص آن مشورت شده بود. در چنین شرایطی، ائتلاف سعودی نیز برای کاستن از تحقیر امریکایی ها در توقف سوخت رسانی هوایی اعلام کرد: ائتلاف سعودی، خود از آمریکا خواسته‌ است تا عملیات سوخت‌رسانی به جنگنده‌ها را متوقف کند . از طرفی، وزیر خارجه نروژ نیز اعلام کرد که صادرات تسلیحات و تمدید مجوز استفاده از تجهیزات نظامی این کشور توسط رژیم سعودی را متوقف کرده است. شبکه «الجزیره» به نقل از خبرنگار خود در نروژ گزارش داد : دولت این کشور، ضمن توقف فروش هرنوع تسلیحات به عربستان سعودی، از تمدید مجوز استفاده از تجهیزات نظامی خود توسط ریاض، خودداری کرد.
همچنین، ۵۰ قانونگذار اروپایی نیز در سمیناری تحت عنوان «ندای پاریس برای ایجاد صلح در یمن»، ضمن درخواست تعلیق صادرات سلاح به ائتلاف سعودی-اماراتی، خواستار آتش‌بس و توقف فوری درگیری‌ها در یمن شدند.

نظر شما