شناسهٔ خبر: 29266211 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در نشست شوراي امنيت سازمان ملل؛

ايران خواستار مقابله جامعه بين المللي با يکجانبه گرايي آمريکا شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- نماينده کشورمان در سازمان ملل: سياست هاي خودخواهانه و اقدامات يکجانبه آمريکا بنيان‌هاي همکاري بين المللي و چندجانبه گرايي را به مخاطره انداخته است.
به گزارش خبرگزاري آريا؛ نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل، سياست هاي يکجانبه و اقدامات غيرقانوني آمريکا را مغاير حاکميت قانون، اصول حاکم بر منشور سازمان ملل و چندجانبه گرايي دانست.
غلامعلي خوشرو در سخنراني امروز خود در شوراي امنيت سازمان ملل، به انتقاد شديد از سياست هاي يکجانبه گرايانه آمريکا پرداخت و گفت: سياست هاي خودخواهانه و اقدامات يکجانبه آمريکا بنيان‌هاي همکاري بين المللي و چندجانبه گرايي را به مخاطره انداخته است.
وي افزود: نتيجه اين رويکرد آمريکا، خروج آن از شوراي حقوق بشر، يونسکو، پيمان پاريس و برجام شد.
خوشرو اضافه کرد: خروج آمريکا از برجام و بازگرداندن يک جانبه تحريم ها، آشکارا قطعنامه 2231 شوراي امنيت را نقض مي‌کند و مغاير حقوق بين الملل است.
نماينده دائم ايران در سازمان ملل گفت: براي اولين بار در تاريخ سازمان ملل، آمريکا که عضو دائم شوراي امنيت و داراي حق وتو است، ديگر ملت هاي جهان را نه به خاطر نقض يک قطعنامه شوراي امنيت، بلکه به خاطر تبعيت از آن مجازات مي‌کند. دنيا نبايد به آمريکا اجازه دهد که به اين رفتار يکجانبه، متکبرانه و خودخواهانه اش که متمرکز بر جهان مبتني بر قدرت به جاي حاکميت قانون است، ادامه دهد.
نماينده جمهوري اسلامي ايران همچنين به خودداري آمريکا از اجراي حکم اخير ديوان بين المللي دادگستري اشاره کرد و خواستار محکوميت و مردود دانستن تحريم هاي آمريکا از سوي جامعه بين المللي، نه تنها در حرف بلکه در عمل شد.
وي افزود: طبق 12 گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي، ايران به همه تعهدات خود عمل کرده است و در آينده نيز به اجراي تعهداتش متناسب با منافعي که دريافت مي کند، ادامه خواهد داد.
در اين نشست که براي بررسي راه هاي تقويت چندجانبه گرايي برگزار شده بود، بسياري از دولت ها از لزوم تقويت چندجانبه گرايي حمايت کردند و به طور صريح يا ضمني يکجانبه گرايي آمريکا و سياست آن دولت در قبال برجام را مورد انتقاد قرار دادند.

نظر شما