شناسهٔ خبر: 2920535 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی دارفانی را وداع گفت

آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی از اساتید برجسته اخلاق و فلسفه حوزه علمیه قم نیمه‌شب شنبه دار فانی را وداع گفت.

صاحب‌خبر -


به گزارش ایرنا به نقل از مرکز خبر حوزه علمیه قم، عالم ربانی و مبارز آیت‌الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی پس از یک دوره طولانی بیماری ساعت 24 و 30 دقیقه شنبه‌شب دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.
مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر این عالم ربانی صبح امروز از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود. حجت‌الاسلام علی انصاری فرزند آیت‌الله انصاری شیرازی گفت: پس از تشییع پیکر آن مرحوم، آیت‌الله مکارم شیرازی بر پیکر ایشان نماز اقامه خواهد کرد.
آیت‌الله انصاری شیرازی در سال 1306 در روستای نوایگان داراب متولد شد. وی در سال 1320 برای ادامه تحصیل، وارد حوزه علمیه شیراز شد و پس از 10 سال، برای گذراندن دروس خارج عازم قم شد. این عالم ربانی از شاگردان علامه طباطبایی در درس فلسفه و از شاگردان خصوصی امام خمینی و از همدرسان آیت‌الله جوادی آملی، مصباح یزدی و حسن‌زاده آملی بود. آیت‌الله انصاری شیرازی، مدرس کتاب منظومه ملاهادی سبزواری و «اسفار اربعه» ملاصدرا بود. وی سابقه مبارزه با دولت پهلوی و بازداشت در زندان‌های ساواک و سه سال تبعید در کوهدشت لرستان و نایین اصفهان را دارد. آیت‌الله انصاری شیرازی، یکی از 12 نفری بود که پس از رحلت آیت‌الله‌العظمی بروجردی، مرجعیت امام خمینی را در سال 1342 تأیید کرد. برخی از وی با عنوان «شیخ اشراق» یاد می‌کنند.
آن مرحوم پس از حادثه مدرسه فیضیه، به سخنرانی پرداخت و ضمن افشای ماهیت پلید رژیم شاه بر عزم امام(ره) و ملت برای مبارزه تا پیروزی نهایی تأکید کرد و به دشمنان مردم هشدار داد که دست از اعمال خود بردارند و به محاصره و زندان امام(ره) ادامه ندهند وگرنه خشم ملت را نمی‌توانند خاموش سازند.
سخنان روشنگر این عالم برجسته در شهرهای گوناگون باعث شد که رژیم به تعقیب و تهدید او دست بزند و او را به شهرهای نائین و کوهدشت تبعید کند، اما این مجاهد نستوه در آنجا نیز دست از مبارزه برنداشت.
وی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نیز همواره مدافع انقلاب و آرمان‌هایی که خون شهیدان بسیاری برای احیای آن ریخته شده، بود و از حمایت و پشتیبانی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دریغ نورزیده است و همواره جوانان را به حراست از راه انقلاب و مبارزه با التقاط و انحراف دعوت کرده است.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی ارتحال این عالم ربانی را به امام زمان(عج)، رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و بیت شریف آن مرحوم تسلیت گفت.
در این پیام با اشاره به مبارزات پیش و پس از انقلاب آیت‌الله مرحوم یحیی انصاری شیرازی تأکید شده است: آن مرحوم علاوه بر تألیف کتب در زمینه‌های گوناگون یکی از اساتید برجسته علمی و عملی اخلاق و حکمت بودند.
مراجع تقلید ارتحال آیت‌الله انصاری شیرازی را تسلیت گفتند
حضرات آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی در جلسه درس خارج، مرحوم آیت‌الله انصاری شیرازی را عالمی بزرگوار و متقی، فقیهی توانمند و یاور امام و رهبری دانستند و ضمن تسلیت ارتحال ایشان، غفران و علو درجات را برای آن مرحوم مسئلت کردند.
 گزارش خبرگزاری رسا،‌آیت‌الله مکارم شیرازی ارتحال آیت‌الله انصاری شیرازی، استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم را تسلیت گفت.
وی با تجلیل از شخصیت آیت‌الله انصاری شیرازی، تأکید کرد: ایشان عالمی بزرگوار، مردی فاضل و بسیار پاک و باتقوا بودند.
استاد درس خارج حوزه ضمن تسلیت مجدد ارتحال این عالم ربانی از درگاه الهی برای آن مرحوم غفران و علو مقام مسئلت و به همراه حاضران فاتحه‌ای را قرائت کرد.
آیت‌الله مکارم شیرازی امروز بر پیکر آن عالم ربانی در قم اقامه نماز خواهد کرد.
آیت‌الله نوری همدانی نیز  مرحوم آیت‌الله انصاری شیرازی را از علمای وارسته و اساتید برجسته اخلاق و حوزه علمیه قم، فقیهی توانمند و محققی بزرگ دانست و تأکید کرد: آن مرحوم از نظر انقلابی نیز تعهدی کامل داشت و همواره در کنار حضرت امام بود. وی اضافه کرد: بعد از رحلت مرحوم حضرت آیت‌الله‌العظمی حکیم، یکی از علمای بزرگواری که پای اعلامیه مرجعیت حضرت امام(ره) را امضا کرد، مرحوم حضرت آیت‌الله انصاری شیرازی بود.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: موقعی که حضرت امام از نوفل لوشاتو به ایران و قم بازگشتند، حضرت آیت‌الله انصاری شیرازی همراه ایشان بودند، در دیگر عرصه‌ها نیز آن عالم و فقیه وارسته متعهدانه همراه و همگام با انقلاب و امام بودند. آیت‌‎الله نوری همدانی تصریح کرد: آن عالم برجسته همیشه در کنار انقلاب اسلامی و یار و یاور نظام، امام و رهبر معظم انقلاب بود.

نظر شما