شناسهٔ خبر: 28977324 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

استقبال رسانه هاي ترکيه از موضع روحاني درباره پرونده خاشقچي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - آنکاراـ ايرناـ رسانه هاي خبري ترکيه اظهارات حسن روحاني رييس جمهوري ايران درباره پرونده قتل خاشقچي توسط آل سعود را به شکل گسترده منعکس کرده و از اين موضع وي استقبال کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، شبکه خبر.7 در پايگاه اينترنتي خود با درج عنوان `خواسته روحاني درباره خاشقچي خطاب به اردوغان` به سخنان امروز دکتر حسن روحاني رييس جمهوري ايران در جلسه هيات وزيران اشاره کرد و نوشت: حسن روحاني ضمن محکوم کردن جنايت عليه جمال خاشقچي، تاکيد کرد که عربستان بدون حمايت آمريکا جرات ارتکاب به چنين جرمي را نداشت.
اين رسانه نزديک به حزب حاکم ترکيه در ادامه نوشت: روحاني از اردوغان خواست تحقيقات قضايي تا روشن شدن عاملان و آمران اين جنايت را ادامه دهد.
روزنامه کارار نيز تيتر `آمريکا نبود، عربستان اقدام نمي کرد` به انتشار سخنان رييس جمهوري ايران پرداخت و نوشت: حسن روحاني اقدام حکومت رياض در قتل خاشقچي را به شدت محکوم کرد و اين جنايت را تکان دهنده خواند.
اين رسانه به نقل از حسن روحاني نوشت: کسي تصور نمي کرد که در دنياي امروز و در قرن جديد شاهد اين چنين قتل سازمان يافته اي بوده و دستگاهي براي انجام يک قتل فجيع برنامه ريزي بکند و فکر نمي کنم بدون حمايت آمريکا کشوري جرأت ارتکاب چنين جنايتي را داشته باشد.
روزنامه استار از رسانه هاي نزديک به دولت ترکيه با درج عنوان `واکنش تند روحاني به قتل خاشقچي` نوشت: حکومت رياض روزها پس از ناپديد شدن خاشقچي، در پي فشار افکار عمومي به قتل وي اعتراف کرد اما مسئولان ارتکاب به اين جنايت را خودسر ناميد که اين رفتار حکومت آل سعود با واکنش هاي تندي به ويژه مقامات آنکارا رو به رو شد چرا که به اعتقاد جهانيان، چنين جنايت هولناکي نمي تواند بدون اجازه و دستور مقامات عاليرتبه عربستان انجام شود.
به نوشته اين رسانه، حسن روحاني رييس جمهوري ايران امروز طي سخناني، پشت پرده اين جنايت را فراتر از تصميم گيري رياض دانست و تاکيد کرد که فکر نمي کنم کشوري جرات انجام چنين جنايت تکان دهنده اي بدون پشتيباني آمريکا را داشته باشد.
روزنامه يني آکيت نيز به تشريح اظهارات امروز روحاني درباره خاشقچي پرداخت و با درج عنوان `با کمک آمريکا کشتند` نوشت: رييس جمهوري ايران تفکر غلط را زمينه ساز تولد گروه هاي تروريستي مانند داعش عنوان کرد و قتل خاشقچي را تاييدي بر اين نکته دانست.
اين رسانه ترک افزود: عالي ترين مقام جمهوري اسلامي پس از رهبري اين کشور، ضمن محکوم کردن جنايت خاشقچي، تاکيد کرد که عربستان بدون حمايت آمريکا جرات چنين کاري را نداشت.
از ديگر رسانه هاي مشهور ترکيه مي توان به روزنامه سوزجو اشاره کرد که با درج عنواني مشابه روزنامه هاي کارار، يني آکيت و استار به تشريح سخنان رييس جمهوري ايران درباره خاشقچي پرداخت و نوشت: روحاني، بررسي پرونده قتل خاشچي را امتحان سخت براي مدعيان حقوق بشر توصيف کرد.
روزنامه آکشام نيز مانند اغلب رسانه هاي ترکيه عنوان `عربستان بدون حمايت آمريکا جرات قتل خاشقچي را نداشت` را تيتر خبري خود براي انتشار اظهارات رييس جمهوري ايران برگزيد و بر اين جمله دکتر حسن روحاني متمرکز شد.
روزنامه خبر.تورک نيز به انتشار بخش هايي از سخنان رييس جمهوري ايران در جلسه امروز هيات دولت پرداخت و نوشت: روحاني، قتل خاشقچي را به شدت محکوم کرده و اين جنايت را تکان دهنده خواند.
به نوشته اين رسانه، رييس جمهوري ايران، حاشيه امن براي سران يک کشور در ارتکاب به هر گونه جنايتي را تاسف بار عنوان کرد.
روزنامه مليت عنوان متفاوتي را براي انتشار خبر اظهارات روحاني برگزيد و با درج تيتر `اثر انگشت آمريکا در جنايت خاشقچي وجود دارد` نوشت: رييس جمهوري ايران، واشنگتن را تصميم گير اصلي پشت پرده عمليات قتل خاشقچي معرفي کرد و گفت که مقامات کاخ سفيد از حکومت هاي قبيله اي متحد خود در منطقه براي انجام هر جنايتي حمايت مي کنند.
رسانه هاي ترکيه امروز در گزارش هاي خود اعلام کردند که آمريکا شماري از مقامات سعودي را در ارتباط با قتل جمال خاشقجي، روزنامه نگار سعودي، مشمول تحريم قرار داده است.
بسياري از کارشناسان سياسي ترک نيز، اقدام آمريکا در مجازات آل سعود را ناشي از فشار افکار عمومي جهان و جناح مخالف دولت ترامپ دانسته و اعلام کردند که اين برخورد واشنگتن بسيار سطحي بوده و عميق نيست.
به گزارش ايرنا، به رغم گذشت بيش از سه هفته از قتل خاشقچي، هنوز از سرنوشت جسد وي خبري در دست نيست ولي برخي منابع خبري اعلام کرده اند که جسد اين روزنامه نگار توسط تيم ترور اعزامي آل سعود، براي معدوم سازي به يک همدست ترکيه اي تحويل شده است.
برخي منابع خبري غير رسمي نيز مدعي شده اند که جسد خاشقچي مثله شده و سر او به دستور يکي از ياران محمد بن سلمان که از اعضاي تيم ترور اعزامي بوده، به عربستان منتقل شده و بقاياي جسد وي به چاه موجود در محوطه ساختمان کنسولگري و يا اقامتگاه سرکنسول انداخته شده است.
جمال خاشقچي روزنامه نگار منتقد آل سعود که در روز 2 اکتبر (10 مهر) براي طي مراحل ثبت ازدواج با خديجه چنگيز نامزد ترکيه اي خود، وارد ساختمان کنسولگري عربستان شده بود، پس از ورود به کنسولگري ناپديد شده و از آن محل خارج نشد.
نامزد وي پس از اطمينان از خارج نشدن خاشقچي از ساختمان کنسولگري، پليس و مقامات عالي ترکيه را در جريان رويداد قرار داد ولي مقامات آل سعود به مدت 18 روز منکر اطلاع از خاشقچي شدند.
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پي فشار بين المللي با صدور بيانيه اي به قتل او در ساختمان کنسولگري عربستان در استانبول اعتراف کرده و مدعي کشته شدن خاشقچي در پي يک مشاجره شد.
همه مدارک و شواهد نشان مي دهد که 15 نفر از نزديکان محمد بن سلمان وليعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچي هستند و ادعاي آل سعود درباره اين روزنامه نگار کذب است.
مقامات آل سعود مدعي بازداشت 18 نفر در ارتباط با اين پرونده شده اند ولي هنوز ابعادي از اين پرونده مبهم مانده و تاکنون از جسد خاشقچي روزنامه نگار به قتل رسيده توسط عوامل آل سعود خبري در دست نيست و آمران و عاملان اصلي اين جنايت نيز معرفي نشده اند.
رجب طيب اردوغان رييس جمهوري ترکيه در سخنراني ديروز خود در اجتماع حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکيه، زواياي پنهان حادثه قتل خاشقچي را تشريح کرد.
اردوغان با فاش کردن جزئيات قتل خاشقچي و با اشاره به اين که 15 نفر از عربستان به استانبول آمده و اين جنايت را انجام داده اند، تاکيد کرد: بايد مشخص شود که آنها از چه کسي دستور و اجازه گرفته و به استانبول آمده اند.
رييس جمهوري ترکيه با بيان اين که کسي نمي تواند بدون پاسخگويي به اين سوالات از مسئوليتي که متوجه آنهاست، فرار کند، اظهار کرد: حادثه قتل به طور يقين با نقشه قبلي انجام شده و ترکيه خواهان مجازات مسببان و عاملان اين جنايت است.
اردوغان تاکيد کرد: ترکيه تا آخر اين موضوع را پيگيري خواهد کرد و به پادشاه عربستان پيشنهاد مي کنم که با توجه به وقوع حادثه در استانبول، 18 نفري را که در عربستان در رابطه با حادثه قتل خاشقچي دستگير شده اند، در استانبول محاکمه شوند.
خاورم/1905**1586
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما