شناسهٔ خبر: 28957745 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

مقام پارلمانی فرانسه: به هیچ وجه از فعالیت گروه منافقین‌ حمایت نمی‌کنیم

صاحب‌خبر -
 

فیلیپ بونکار رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس سنای این کشور و دلفین او رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس ملی‌ و هیات همراه دیروز با دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خانه ملت،‌ لاریجانی دراین دیدار با اشاره به روابط ایران و فرانسه در سال های گذشته، گفت: دو کشورهمواره روابطی گسترده داشتند و قطعا سفر هیأت های پارلمانی فرانسه به ایران می تواند به تقویت همکاری ها و تعاملات کمک شایانی کند.

وی با بیان این که فرانسه یک کشور پیشرو در حل مسائل است، ادامه داد: البته حضور منافقین در فرانسه یک نکته منفی در اذهان مردم ایران ایجاد کرده است، زیرا منافقین مسئول ترور ۱۷ هزار نفر از مردم هستند.

رئیس مجلس با اشاره به روابط تجاری گسترده ایران و فرانسه، گفت: جمهوری اسلامی در بحث تعاملات تجاری در میان کشورهای اروپایی، بیشترین روابط را با فرانسه دارد و قطعا دو کشور باید تمام تلاش خود را برای ارتقای سطح تعاملات صورت دهند. وی ادامه داد: ایران طبق گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمام تعهدات خود عمل کرده و امروز انتظار است اروپا اقدام عملی برای اجرای توافق هسته ای صورت دهد.

لاریجانی اظهار داشت: فرانسه جزو اولین کشورهای اروپایی بود که بعد از خروج آمریکا از برجام، نسبت به این مساله واکنش نشان داد و این اقدام را محکوم کرد و رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که در چند هفته اقدامات قابل قبولی برای تحقق توافق هسته ای صورت می دهد، از این رو کشورهای اروپایی باید به تعهداتشان عمل کنند، اما آن چیزی که دیده می‌شود، فقط حمایت سیاسی است.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در شرایط کنونی موضعگیری اتحادیه اروپا از نظر سیاسی خوبی است، اما ایران توافق هسته ای را برای اعلام موضع دیگران امضا نکرده است.

لاریجانی با بیان این که مساله تروریسم یکی از مشکلات بزرگ در کل جهان و منطقه است، گفت: جمهوری اسلامی با درخواست دولت‌های عراق و سوریه در این کشورها برای مبارزه با تروریسم اقدام کرد و قطعا اگر اقدامات ایران نبود امروز سوریه و بغداد در دستان داعشی ها بود.

وی با انتقاد از نگاه ابزاری برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای به بحران تروریسم، افزود: قطعا حل معضل تروریسم در منطقه، به اراده قوی کشورها بستگی دارد و جمهوری اسلامی آماده مذاکره و همکاری با کشورها برای حل بحران سوریه از مسیر گفتگو و راه حل های سیاسی است.

بونکار: فرانسه از منافقین حمایت نمی کند

در این دیدار، فیلیپ بونکار هم با اشاره به اهمیت و جایگاه ایران در عرصه منطقه ای و بین المللی، گفت: فرانسه از گسترش روابط و تعاملات با جمهوری اسلامی استقبال می کند و سفر هیأت ما به ایران نمایانگر عزم مجلس و دولت فرانسه برای تقویت همکاری‌ها‌ست.‌وی با بیان این که فرانسه به هیچ وجه از فعالیت گروه منافقین در این کشور حمایت نمی‌کند، افزود: دولت و مجلس فرانسه هیچ همکاری با این گروه نداشته و ما به تاریخچه فعالیت های فرقه ای آنها آگاهیم.‌بونکار با اشاره به اقدامات مثبت ایران در اجرای توافق هسته ای، تصریح کرد: رویکرد جمهوری اسلامی در برجام، تصویر خوبی را از این کشور در عرصه بین المللی منعکس کرده است و قطعا فرانسه از تمام امکانات خود برای تحقق توافق هسته ای و باقی ماندن این توافق استفاده خواهد کرد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران ، عملکرد جمهوری اسلامی در مبارزه با داعش و گروه‌های تروریستی در منطقه را مثبت و قابل قبول توصیف کرد و گفت: تنها راه مبارزه با گروه‌های تروریستی و کاهش بحران‌ها در منطقه مذاکرات و گفتگوهای سیاسی است.‌همچنین در این دیدار، دلفین او ، با تسلیت شهادت عده ای از مردم ایران در حادثه تروریستی اهواز و حادثه تروریستی مجلس، گفت: فرانسه خود در سال‌های اخیر، قربانی معضل تروریسم بوده است و در این سال ها، صدها نفر از مردم فرانسه، جان خود را در حوادث تروریستی از دست داده اند.

وی با بیان این که مبارزه با داعش دارای فوریت و اهمیت بسیار بالا ست، تصریح کرد: امیدواریم با همکاری جمهوری اسلامی و همچنین کشورهایی مانند روسیه و ترکیه، راه حل مناسبی برای بحران سوریه اندیشیده شود.

نظر شما