شناسهٔ خبر: 28953507 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

روايت ترک‌ها از معماي قتل خاشقجي/ تحليل

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- رئيس جمهوري ترکيه با تشريح جزييات قتل "جمال خاشقجي" روزنامه‌نگار منتقد سعودي تاکيد کرد، برخلاف برخي گمانه‌زني‌ها، قتل خاشقجي از پيش برنامه‌ريزي شده بود.
"رجب طيب اردوغان" روز سه‌شنبه در مجلس ترکيه در اظهاراتي درباره پرونده قتل جمال خاشقجي گفت، تمام کساني که هنگام ورود اين روزنامه‌نگار سعودي در کنسولگري عربستان در استانبول حضور داشتند، مسئول اين قتل هستند.
اردوغان افزود، خاشقجي به طرز فجيعي از سوي عناصر امنيتي و اطلاعاتي عربستان کشته شده است و نمي‌شود اين قتل را به گروه‌هاي خود سر نسبت داد.
رييس جمهوري ترکيه گفت، پادشاه عربستان در تماس تلفني با وي تاييد کرده است که 18 نفر از اتباع سعودي در ارتباط با پرونده قتل خاشقجي بازداشت شده‌اند.
اردوغان با تاکيد بر اينکه اين قتل در کنسولگري عربستان در شهر استانبول ترکيه روي داده است گفت، آنکارا تا روشن شدن کامل حقايق اين پرونده و همکاري با نهادهاي بين‌المللي براي مجازات عاملان اين جنايت به تلاش‌هاي خود ادامه خواهد داد.
"جمال خاشقجي" روزنامه نگار منتقد رژيم آل سعود دوم اکتبر، پس از ورود به کنسولگري عربستان در استانبول ترکيه ناپديد شد. گزارش‌ها حاکي است که وي به‌دستور بن سلمان وليعهد عربستان توسط سازمان اطلاعات اين کشور به قتل رسيده است.
برخلاف انتظارها و آنچه که اردوغان پيش از اين اظهار کرده بود، سخنراني امروز اردوغان نتوانسته جزئياتي بيش از آنچه تاکنون منتشر شده بود را آشکار کند.
از اين‌رو مي‌توان گفت، اردوغان با ايجاد هياهوي رسانه‌اي پيش از اين سخنراني به دنبال اين بوده است تا عربستان سعودي و يا متحدان اين کشور را براي کسب امتياز تحت فشار بگذارد.
اين نکته نيز شايان ذکر است که ادعاي اردوغان در روزهاي گذشته بيانگر اين است که نقاط تاريک بسياري در قتل خاشقچي وجود دارد که مي‌تواند به منافع عربستان و متحدان اين کشور آسيب برساند. امري که شايد بتواند سفر "جينا هسپل" رئيس سازمان جاسوسي آمريکا (سيا) را به ترکيه توجيه کند.
ياسمين فاروق YASMINE FAROUK کارشناس موسسه کارنگي معتقد است "قتل خاشقجي مي‌تواند سبب محدود شدن قدرت محمد بن سلمان شود. همچنين اين اتفاق هزينه‌هاي سنگيني را براي سياست داخلي و خارجي عربستان و جايگاه اين کشور درپي خواهد داشت."
آنچه درماجراي قتل خاشقجي رخ مي‌دهد بيش از آنکه يک مسئله سياسي و حقوقي باشد بيانگر جنگ اطلاعاتي پنهان ترکيه و عربستان است؛ جنگي که در آن، ترکيه از اشراف کامل خود بر فعاليت‌هاي کنسولگري عربستان استفاده کرده است تا بتواند زمينه برگ برنده‌اي در برابر اين رغيب سرسخت خود آماده کند.
اما بايستي ديد آيا ترکيه حاضر است وجهه و امنيت خود را فداي سياست‌کاري‌هاي پنهان کند و پرونده خاشقجي را با بده‌بستان‌هاي سياسي به حاشيه براند يا اينکه مقامات آنکارا درخصوص ماجراي پنهان اين پرونده عربستان را در جهان رسوا خواهند کرد؟
نويسنده: منوچهر شفيعي
کليدواژه اردوغان جمال خاشقجي

نظر شما