شناسهٔ خبر: 28950546 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش رسمي دولت قطر به قتل خاشقجي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - سخنگوي وزارت خارجه قطر روز سه‌شنبه در نخستين واکنش اين کشور به ماجراي قتل «جمال خاشقجي» روزنامه‌نگار منتقد سعودي، گفت: دوحه اميدوار است قتل خاشقجي زنگ خطري براي همه باشد.
به گزارش پارس‌تودي؛ «لولو الخاطر» Lulwah Al Khater در انديشکده «چتم هاوس» در لندن، درباره تاثير قتل خاشقجي بر روابط قطر و عربستان گفت: چيزي تغيير نخواهد کرد اما قطر اميدار است اين موضوع زنگ خطري براي همه باشد.
سخنگوي وزارت خارجه قطر با بيان اينکه دوحه خواستار انجام تحقيقات شفاف در پرونده قتل خاشقجي است، اظهار داشت: بيانيه مشترکي که بريتانيا، فرانسه و آلمان در اين باره منتشر کردند، خلاصه مطالبات جهاني درباره پرونده قتل خاشقجي است.
بريتانيا، فرانسه و آلمان روز يکشنبه در بيانيه‌اي قتل «جمال خاشقجي» را محکوم و تاکيد کردند هيچ بهانه‌اي نمي‌تواند قتل اين روزنامه نگار را توجيه کند.
«جمال خاشقجي» روزنامه نگار منتقد رژيم سعودي، سه شنبه 2 اکتبر پس از ورود به کنسولگري عربستان در استانبول ترکيه ناپديد شد.
رژيم سعودي جمعه شب، بعد از 18 روز سکوت و تکذيب سرانجام تحت فشارهاي جامعه جهاني تاييد کرد، «خاشقجي» در کنسولگري اين کشور به قتل رسيده است.
دادستاني عربستان در بيانيه‌اي مدعي شد «مشاجره لفظي» و پس از آن «درگيري فيزيکي» خاشقجي با چند نفر در داخل کنسولگري عربستان در استانبول، سبب مرگ وي شده است.
اين بيانيه با واکنش‌هاي منفي و گسترده جهاني روبه‌رو شد. بسياري از کشورها روايت رياض از قتل خاشقجي را در تناقض با اظهارات پيشين سعودي‌ها مبني بر خروج خاشقجي از ساختمان کنسولگري عنوان کردند.
«جمال خاشقجي» در فهرست افراد بازداشتي و تحت تعقيب رژيم سعودي قرار داشت. وي از بيم دستگير شدن در خارج از عربستان زندگي مي کرد.
روزنامه بريتانيايي گاردين اخيرا در گزارشي اعلام کرد روند تحولات عربستان در سال‌هاي اخير از يک الگوي واضح پيروي مي‌کند؛ از زماني که «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان شده است، رياض هرگونه مخالفتي را صرفنظر از آنکه از سوي چه کسي باشد به طرز وحشيانه سرکوب مي‌کند.
117/120
گزارش اردوغان: قتل خاشقجي از پيش برنامه‌ريزي شده بود
دردسرهاي ماجراي خاشقجي براي آمريکا
چراغ‌سبز ترکيه براي انجام تحقيقات بين‌المللي درباره قتل خاشقجي
گزارش: واکنش نخست‌وزير ايتاليا به‌قتل خاشقجي
پرونده قتل‌خاشقجي؛ غرب: بن‌سلمان مسئول است
دفاع ترامپ از فروش سلاح به عربستان/ ترامپ قتل خاشقجي با برنامه ريزي قبلي نبوده است
کليدواژه عربستان قطر جمال خاشقجي

نظر شما