شناسهٔ خبر: 28943355 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

درنشست شوراي هماهنگي موافقت نامه ترانزيتي چابهار؛

پيشنهاد کاهش تعرفه براي توسعه ترانزيت

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: نرخ تعرفه هاي حمل و نقل و گمرک ميان کشورهاي ايران، هند و افغانستان براي توسعه ترانزيت منطقه اي را مي توان تعديل کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا، محمد راستاد در نخستين نشست شوراي هماهنگي اجرايي سازي موافقت نامه سه جانبه ترانزيتي چابهار، تاکيد کرد: کشورهاي منطقه و فرامنطقه اي مي توانند با استفاده از کريدورهاي موجود در قلمرو ايران، در کوتاه ترين زمان، با سرعت و سهولت، مبادلات تجاري خود را به انجام برسانند.
وي با اشاره به روابط دوستانه تاريخي سه کشور ايران، هند و افغانستان، خاطر نشان کرد: تعاملات و توافق في مابين مي تواند موجبات ارتقاي امنيت، زندگي مسالمت آميز ، رونق اقتصادي و ارتفاي فرهنگي را فراهم کند.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: کشورهاي واقع در حوزه هاي مختلف جغرافيايي در آسياي جنوبي و جنوب شرقي ، آسياي ميانه، آسياي غربي، روسيه، اروپاي شرقي، حوزه قفقاز، خليج فارس و درياي عمان، آفريقاي شرقي و تمام کشورهاي واقع در اقيانوس هند مي توانند از کريدورهاي عبوري از ايران براي تجارت و بازرگاني استفاده کنند.
وي با اشاره به موقعيت جغرافيايي و راهبردي ممتاز ايران در منطقه آسياي غربي و خاورميانه، گفت: جمهوري اسلامي ايران با عبور کريدور هاي ترانزيتي مهم بين المللي همچون کريدور شمال - جنوب ، کريدور تراسيکا، کريدور شرق و غرب و کريدور جنوبي آسيا ، نقش بي بديلي به عنوان چهارراه ترانزيتي منطقه ايفا مي کند.
راستاد در بخش ديگري از سخنان اش به برنامه هاي توسعه اي سازمان بنادر در افزايش ظرفيت بنادر استراتژيک در شمال و جنوب کشور و افزايش ظرفيت حمل و نقل دريايي ايران اشاره کرد و افزود: بنادر شهيد رجايي، امام خميني، بوشهر، چابهار، انزلي و اميرآباد مهمترين اين بنادر به شمار مي روند که طرح هاي توسعه اي آنها در دست اقدام است.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به برنامه هاي توسعه اي پيشروي ايران در بخش ترانزيت ، در خصوص اجراي هرچه بهتر موافقت نامه ترانزيتي چابهار ، مواردي چون : رفع موانع و مشکلات زيربنايي و تسهيل قوانين و مقررات، توسعه حمل و نقل چند وجهي در راستاي تسهيل ترانزيت و ارائه خدمات درب به درب، ايجاد اتحاديه هاي حمل و نقل و ترانزيت منطقه اي با مشارکت بخش خصوصي کشورها، يکسان سازي قوانين و مقرارات بيمه اي و بانکي و کاهش نرخ تعرفه اي حمل و نقل چند وجهي براي تسهيل ترانزيت را پيشنهاد کرد.
وي با بيان اينکه تعديل نرخ تعرفه هاي گمرکي و حمل و نقل ميان کشورهاي حاضر در توافقنامه چابهار اهميت قابل توجهي دارد افزود: ايران تعهد خود به اجراي کامل مفاد موافقنامه چابهار را اعلام مي دارد و اميدوار است امضاي اين موافقنامه زمينه توسعه تجارت و ترانزيت را فراهم کند.

آغاز فعاليت اپراتور هندي در بندر چابهار از 2 هفته آينده
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي از آغاز فعاليت اپراتور هندي در بندر چابهار تا دو هفته آينده بر اساس موافقتنامه رييس جمهور ايران و نخست وزير هند و مطابق مصوبه مجلس شوراي اسلامي خبر داد.
محمد راستاد در حاشيه نشست شوراي هماهنگي اجرايي سازي موافقتنامه سه جانبه ترانزيتي چابهار در جمع خبرنگاران افزود: سوم خرداد 95 موافقتنامه ترانزيتي چابهار به امضاي مسئولان سه کشور ايران، افغانستان و هند رسيد و سال 96 اين موافقتنامه در مجلس تصويب و مرداد ماه براي اجرا ابلاغ شد.
وي با بيان اين‌که تا دو ماه آينده بر اساس ماده 10 موافقتنامه چابهار کميته‌اي تشکيل مي‌شود، تصريح کرد: سه کشور هند، افغانستان و ايران نقش موثري در اجراي موافقتنامه چابهار دارند.
وي با اشاره به ترانزيت 9 کشتي حامل گندم صادراتي هند از طريق بندر چابهار به افغانستان در ماههاي گذشته، افزود: تا دو هفته آينده شرکت هندي بهره‌ برداري موقت از بندر چابهار را آغاز مي‌کند.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اين‌ که با سرمايه‌گذاري هاي بعدي شرکت هندي IPGL شاهد افزايش مبادله کالا بين سه کشور خواهيم بود، اظهار کرد: يکي از برنامه‌هاي مهم ما استفاده از پتانسيل سه کشور براي توسعه صادرات است.
راستاد تاکيد کرد: با توجه به اين‌که طرف هندي به تعهدات خود پايبند بوده، هيچ مشکلي براي آغاز فعاليت اپراتور هندي در بندر چابهار وجود ندارد.

نظر شما