شناسهٔ خبر: 28831380 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

اختصاص ۷۰۰۰میلیاردریال اعتباربرای اجرای طرح های آبخیز داری کشور

صاحب‌خبر -
 

اراک – خبرنگاراطلاعات: مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت:۷۰۰۰میلیاردریال ازمحل صندوق توسعه ملی برای آبخیز داری وآبخوان داری اختصاص یافته است.

هوشنگ جزی در جمع خبرنگاران در اراک با بیان اینکه این منابع درزمینه افزایش تغذیه سفره های زیرزمینی ومقابله باخشکسالی ها، کنترل عوامل فرسایش آبی وافزایش پوشش گیاهی مراتع کشوراختصاص یافته است ،افزود: ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه های کشور در معرض فرسایش آبی است و سلامت طبیعی ایران را تهدید می کند.

وی با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیزداری کشورذخیره سازی و نفوذ آب به منابع زیر زمینی تا ۵۲۰ مترمکعب در هر هکتار و افزایش علوفه تا ۱۲۰ کیلوگرم در سال را به دنبال دارد یادآورشد : توسعه ۲۵ هزار هکتار عملیات جنگل کاری، ۵۰ هزار هکتار عملیات مدیریت مراتع، مبارزه با آفات و حریق و تهیه سند کاداستر برای هشت میلیون هکتار از جمله برنامه هایی است که امسال در دستور کار این سازمان قراردارد.جزی با اشاره به وجود ۸۶ میلیون هکتار مرتع و ۳۶ میلیون هکتار بیابان در کشور گفت:با توجه به شرایط اقلیمی کشور باید برنامه ریزی موثری در حوزه آبخیزداری و آبخوان داری انجام شود.

وی با بیان اینکه ۲۶ میلیون هکتار از حوزه های آبخیز در معرض فرسایش کشور آماده انجام فعالیت های آبخیزداری است افزود:منابع لازم برای مطالعه ۱۱ میلیون متر مکعب این اراضی تهیه شده و مطالعه پنج میلیون هکتار انجام شده اما برای ۹ میلیون متر مکعب آن هیچ گونه فعالیتی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه با اختصاص این اعتبارات عملیات آبخیزداری، مکانیکی و بیومکانیکی ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی آبخیزداری کشور انجام می شود اظهارداشت:دراجرای طرح های آبخیز داری وآبخوان داری کشور۵۰ نوع عملیات شامل لایروبی سدها، اجرای عملیات گابیون بندی و ایجاد سد خاکی در مسیر رودخانه ها انجام می شود.

مدیرکل دفترآبخیزداری وحفاظت خاک سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور با بیان اینکه ۲۵۰ میلیون متر مکعب رسوب هر سال در سدهای کشور جمع می شود گفت:لایروبی این سدها از مهمترین عملیات ها برای ذخیره سازی آب است.

رئیس مرکز جنگل های خارج شمال و مجری طرح توسعه گیاهان دارویی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم با اشاره به وجود۱۴ و سه دهم میلیون هکتار جنگل در پنج ناحیه رویشی شمال کشور، زاگرس، ایرانی تورانی، خلیج فارس و عمان و ارس باران گفت: هر کدام از این مناطق از ساختار اکولوژیکی ویژه ای برخوردار هستند.فریبرز غیبی افزود : اجرای ۲۵ هزار هکتار جنگل کاری،

۶۲۵ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در حوزه های آبخیز، ۱۷ هزار هکتار نهال کاری گونه های جنگلی و ۸۰۰۰ هکتار بذر پاشی از گونه های جنگلی ازجمله برنامه های این سازمان در سال جاری است.

مجری طرح توسعه گیاهان دارویی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بااشاره به وجود ۴۲۵ ۸ گونه گیاهی در کشور گفت: این گونه ها ۲ برابر تنوع گیاهی کشورهای اروپایی است چراکه ۲ هزار ۳۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد که با کشت و توسعه آن ها می توان زمینه اشتغال و درآمدزایی را برای مردم مناطق مختلف کشور فراهم کرد.

وی ، بازنگری، توسعه و کشت گیاهان دارویی در ۶۰۰ ۹ هزار هکتار از عرصه های مراتع کشور برای ایجاد اشتغال و درآمد زایی در جوامع محلی کشور رااز دیگر برنامه های این سازمان در برنامه ششم توسعه اعلام کرد.

نظر شما