شناسهٔ خبر: 28806062 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

در جلسه ستاد اربعین حسینی در پایانه مرزی مهران

وزیر کشور: زائران اربعین بدون مدارک قانونی به مرزها مراجعه نکنند

صاحب‌خبر -
 

سرویس شهرستانها: جلسه ستاد اربعین با حضور وزیر کشور در پایانه مرزی مهران برگزار شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی دراین نشست گفت: اقدامات ستاد اربعین امسال نسبت به سال‌های گذشته قابل مقایسه نیست و امسال اقدامات بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وزیر کشور با اشاره به نزدیک شدن به ایام منتهی به اربعین حسینی گفت: کامیون‌های حامل مواد خوراکی که می‌خواهند در کشور عراق مستقر شوند هرچه سریعتر در مرزهای سه‌گانه ترخیص شوند تا شاهد تجمع آنها در مرزها نباشیم.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه هیچ زائری نباید بدون مدارک قانونی به مرزها مراجعه کند افزود: برای جلوگیری از خروج غیر مجاز افراد نیاز است تا رسانه ملی برنامه‌های ستاد اربعین کشور را لحظه به لحظه اطلاع رسانی کند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه هدف دولت مردمی کردن همایش اربعین حسینی است، گفت: هیچ درآمدی از اربعین برای دولت لحاظ نمی‌شود و بار اصلی اربعین بر دوش مردم است و دولت وظیفه دارد زیر ساخت‌ها را فراهم کند. وی یکی از مشکلات مرز مهران را نبود سایبان در پایانه مرزی اعلام کرد و گفت:‌ به علت اینکه هنوز موکب‌ها کاملا استقرار نیافته است باید نسبت به ایجاد سایبان و استقرار چند موکب به صورت موقت و فوری در خط صفر مرزی اقدام شود.

رحمانی فضلی به تغییرات جوی در روزهای آینده اشاره کرد و گفت: با توجه به هشدارهای هواشناسی، برای جلوگیری از مشکلات احتمالی از هم اکنون باید اقدامات اولیه و پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد.

وزیر کشور گفت: باید در مسیر تردد زائران از ایلام به مهران، ایستگاه‌های فرهنگی ایجاد شود تا مردم با تردد در این مسیر، در فضای اربعین قرار گیرند.‏

‏* تامین لوازم انجام سفر ایمن ‏

‏ وزیر کشور در فرودگاه ایلام تاکید کرد: لوازم و پیش نیازهای انجام سفر ایمن همراه با آرامش خاطر را برای زائران اربعین ۹۷ تامین خواهیم کرد.

رحمانی فضلی اضافه کرد: اقدامات بسیار خوبی به منظور بهبود وضع ایمنی و تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز در مرز مهران انجام شده است.مهم‌ترین هدف مسئولان ایجاد شرایط برای سفر ایمن و همراه با آرامش و سهولت زائران است تا بتوانند این فریضه معنوی را به خوبی برگزار کنند.

‏* بازدید از زیر ساخت‌ها

وزیر کشور از مسیر ارتباطی ایلام به مهران دیدن کرد و از نزدیک در جریان روند چهار خطه شدن بخشی از این مسیر ارتباطی قرار گرفت.

رحمانی فضلی همچنین از کمربندی غربی مهران به طول ۱۲ کیلومتر، گیت‌های ورودی و خروجی مستقر در پایانه مرزی و مرکز کنترل فرماندهی و مونیتورینگ بحران و اربعین دیدن کرد.

وزیر کشور در جریان این بازدید گفت: هدف وزارت کشور، برگزاری اربعین حسینی (ع) به صورت مردمی است.

رحمانی فضلی افزود: اقدامات بسیار خوب به منظور بهبود وضعیت ایمنی و تقویت زیرساخت‌ها در مرز مهران انجام شده است.‏

‏ * فعالیت ۲۰ کنسولگری

‏ رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۲ دفتر کنسولگری برای صدور ویزا در استان‌های مختلف در نظر گرفته شده بود، گفت: امسال این تعداد به ۲۰ دفتر کنسولگری افزایش یافته است.

ذوالفقاری افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۵۵ درصد تردد زائران اربعین حسینی از مرز بین المللی مهران انجام گیرد.‏

وی با تاکید بر اینکه هیچ زائری بدون ویزا به مرزهای سه‌گانه کشور برای شرکت در آیین اربعین حسینی مراجعه نکند گفت: برای کنترل و جلوگیری از خروج غیرقانونی افراد لایه‌های کنترل امنیتی و انتظامی در مرزهای سه گانه ایجاد شده است. ‏

ذوالفقاری افزود:از حداکثر ظرفیت ناوگان عمومی حمل و نقل برای جایجایی زائران درمرزهای سه گانه استفاده می‌شود و زائرانی که قصد سفر هوایی به عتبات عالیات و شرکت در آئین اربعین حسینی را دارند می‌توانند از دو خط هوایی تهران به نجف و مشهد به نجف استفاده کنند.‏ وی افزود: تمام هماهنگی‌ها در کشور عراق در لایه‌های مختلف برای تامین امنیت زائران صورت گرفته است.‏

‏ ذوالفقاری به صدور ۲۰۰۰ هزار مجوز برای برپایی موکب در داخل ایران و عراق برای خدمت رسانی به زائران اشاره کرد و گفت: این تعداد موکب‌ها از دهم تا بیست و سوم ماه صفر به زائران خدمات می‌دهند و در روزآمادگی پذیرایی و پخت بیش از ۴ میلیون پرس غذا در سه وعده (صبحانه، ناهار و شام ) به زائران را دارند.‏

‏ *تامینِ ارز زائران ‏

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: برای تبدیل ریال به دینار، سه بانک در شهرهای نجف اشرف، کربلای معلی و بغداد مشخص شده است. ذوالفقاری در شورای تامین استان ایلام با بیان اینکه ۳ بانک در پنج شعبه در این سه شهر به زائران خدمات رسانی می‌کنند، افزود: داخل ایران نیز با بانک مرکزی هماهنگی‌های لازم برای تعیین بانک‌های عامل در زمینه پرداخت ارز به صورت دینار به زائران انجام شده است.

* مدارس مهران تعطیل نیست

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: تعطیلی مدارس مهران در ایام اربعین حسینی در دستور کارنیست و کلاس‌های درس در این شهرستان برقرار است.

اسفندیار رستم زاد با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش همچون سال‌های گذشته از تمام ظرفیت خود برای خدمت رسانی به زائران استفاده می‌کند افزود: تمام تلاش ما این است که خدمات رسانی به زائران به گونه‌ای باشد که به فعالیت آموزشی مدارس این شهر خللی وارد نشود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: با توجه به حجم تردد زائران اربعین حسینی درشهرستان مهران این نهاد با در اختیار گذاشتن حیاط مدارس برای استفاده به عنوان پارکینگ خودروها و ورزشگاه‌های دانش آموزی مهران برای استفاده به عنوان پارکینگ خودرو و اسکان زائران مشارکت می‌کند.

نظر شما