شناسهٔ خبر: 28791285 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

عملکرد شرکت هاي خصوصي بيمه اي قابل تحسين است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - وقتي رييس کل بيمه مرکزي در نخستين نشست خبري خود از ضرورت افزايش سهم شرکت هاي خصوصي از بازار بيمه کشور سخن گفت فعالان اين حوزه در تحليل هاي خود از رونق بازار بيمه کشور سخن گفتند. دکتر غلامرضا سليماني اعتقاد دارد سهم صنعت بيمه از اقتصاد کلان کشور شايسته نام و آوازه و قدمت اين صنعت مادر نيست و بايد به روش هاي گوناگوني بازار صنعت کشور را گسترش داد.
به گزارش خبرگزاري آريا، بي ترديد سهم بيشتر از توليد ناخالص ملي و موفقيت در جذب نقدينگي بازيگران صنعت بيمه را به نقش آفرينان مهمتري در حوزه اقتصادي کشور مبدل خواهد کرد و بيمه مرکزي در سياستگذاري هاي جديد خود تلاش مي کند تا با اتخاذ تدابير ويژه اي در خصوص جذب سرمايه گذار، شيوه هاي سرمايه گذاري و تقويت بخش خصوصي به تمامي اهداف برنامه ششم توسعه دست پيدا کند.
آنچه در پي مي آيد تشريح آمار عملکرد صنعت بيمه در شش ماهه نخست سال جاري است که نسبت به دوره هاي گذشته ويژگي هاي مثبت و قابل توجهي را نشان مي دهد.
- عملکرد صنعت بيمه در شش ماهه نخست سال در قياس با مدت زمان مشابه چه ويژگي هاي دارد و تا چه اندازه از عملکرد صنعت بيمه رضايت داريد؟
حجم حق بيمه‌هاي توليدي بازار بيمه با 25,4درصد افزايش نسبت به 6ماهه اول سال گذشته به حدود 183.3هزارميليارد ريال رسيده که نکته قابل توجه و مثبت آن اين است که تنها 32درصد حق بيمه هاي توليدي توسط بيمه ايران در نقش تنها شركت بيمه دولتي توليد شده و بقيه آن سهم شرکت هاي بيمه خصوصي است.ما تلاش مي کنيم که سهم شرکت هاي خصوصي رشد بيشتري پيدا کند چون به خصوصي سازي و جذب سهامداران بخش خصوصي اعتقاد داريم.
-اگر شرکت هاي خصوصي اين قابليت و ظرفيت را داشته باشند که سهم بيشتري از بازار بيمه را در اختيار بگيرند آيا نهاد ناظر از آنان حمايت خواهد کرد؟
من بارها به اين نکته اشاره کرده ام که شرکت هاي بيمه خصوصي بايد با قدرت بيشتري در بازار حضور پيدا کنند و ريسک ها را در اختيار بگيرند و پوشش لازم را انجام بدهند. به هر حال با توجه به توانگري مالي شرکت ها اين سهم بازار تقسيم مي شود. در شش ماه نخست سال تنها سهم 8شركت‌ بيمه به ترتيب: ايران 32,3 %، آسيا 11.3 %، دانا 7.5 %، البرز 6 %، پارسيان 5.4 %، پاسارگاد 5.2 %، کوثر 4,6 % و معلم 4.4 % (هر يک با سهم بالاتر از 3درصد) در مجموع بيش از سه چهارم (76.6درصد) از حق بيمه توليدي بازار را به خود اختصاص داده‌اند و 23,3درصد مابقي حق بيمه، توسط 19شرکت بيمه ديگر توليد شده وتعداد بيمه‌نامه‌هاي صادره در اين مدت نيز با 8.4درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل، بالغ بر 30.1ميليون فقره بود.
بنابراين شرکت هاي بيمه خصوصي بايد تلاش خود را بيشتر کنند و با افزايش سرمايه و ذخيره گيري مناسب به نقش آفريني اساسي تري در بازار اين صنعت فکر کنند.
-ترکيب سبد بيمه اي با استانداردهاي جهاني تا چه اندازه همخواني دارد و آيا از سهم بيمه زندگي رضايت داريد؟
از اين ميزان 36,3درصد حق‌بيمه‌هاي توليدي به رشته بيمه شخص‌ثالث و مازاد اختصاص دارد و20,9درصد از حق بيمه هاي توليدي مرتبط با بيمه درمان است وسهم بيمه زندگي نيز به 14.8درصد از پورتفوي حق بيمه توليدي بازار رسيد. قطعا اين ميزان براي ما چندان قابل قبول نيست و بايد تحولي اساسي در اين حوزه صورت بگيرد. من فرهنگسازي و آموزش را راهکار اصلي افزايش ضريب نفوذ بيمه هاي زندگي در جامعه مي دانم و اگر همگان با ظرفيت ها و مزاياي بيمه نامه هاي زندگي آشنا شوند در سطح رفاه و امنيت خاطر جامعه تحولات بزرگي را شاهد خواهيم بود.
- عملکرد شرکت هاي بيمه در بخش پرداخت خسارات چگونه بوده است؟
ماموريت اصلي صنعت بيمه، پرداخت خسارات وارده بر بيمه گذاران است که خوشبختانه با جديت و سرعت قابل قبولي در حال انجام است.شركت‌هاي بيمه در اين بازه زماني در حدود 108,7هزارميليارد ريال خسارت به بيمه‌گذاران پرداخت کردند كه در مقايسه با 6ماهه اول سال قبل، معادل 23,2درصد رشد نشان مي‌دهد. 66.6درصد از خسارتهاي بازار بيمه توسط بخش غيردولتي جبران شد که جايگاه ويژه و اهميت شرکت هاي خصوصي بيمه اي را نشان مي دهد.
شركت هاي بيمه نزديک 26ميليون مورد خسارت به بيمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 21,2درصد افزايش داشته که از اين ميزان36.9 درصد از خسارت‌هاي بازار بيمه در رشته بيمه شخص ثالث و مازاد ،36,9درصد از خسارت‌هاي پرداختي به بيمه درمان اختصاص داشت و سهم بيمه زندگيهم به8,9درصد از خسارت‌هاي پرداختي در بازار بيمه رسيد.
اين خسارت ها در قياس با حق بيمه هاي دريافتي تناسب دارد يا برخي شرکت هاي بيمه اي متضرر شده اند؟
ببينيد. مطابق تعاريف بيمه اي نسبت خسارت عبارت از: حاصل تقسيم خسارت پرداختي به حق بيمه توليدي بر حسب درصد است و در محاسبه آن مبالغ خسارتهاي معوق، ذخاير حق‌بيمه، هزينه كارمزد شبكه فروش و هزينه هاي اداري- عمومي دخالت داده نمي شود. به همين خاطر بررسي آمار عملکرد شرکتها و رشته هاي بيمه از حيث "نسبت خسارت" در اين مدت نمي تواند ارزيابي مطلوبي از عملکرد آنها را مشخص کند و فعاليت واقعي صنعت بيمه را نشان بدهد چرا که با گذشت تنها 6 ماه از سال، دريافت کامل حق بيمه هاي مربوط به برخي از بيمه نامه هاي صادره در اين مدت انجام نگرفته و تا پايان سال وصول خواهند شد.
- در صورت امکان جزييات خسارات پرداختي را اعلام کنيد؟
نسبت خسارت صنعت بيمه در اين مدت 59,3درصد بود و در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 1/1واحد کاهش نشان ‌داد.
نسبت خسارت 9شركت بيمه: دي 425,4 %، ميهن 93.3 %، دانا73.1 %، رازي 67.8%، اميد 67.4%، البرز 64.7 %، ايران 61.3 %، سينا 60.2%و پارسيان 60.1%بالاتر از اين ميزان در بازار بيمه بوده است.
پس از شرکت هاي يادشده، نسبت خسارت شرکت بيمه آسماري با 59,2%در سطح بازار بيمه (با 59.3%) و نسبت خسارت ساير شرکتهاي بيمه به مراتب پايين تر از نسبت خسارت بازار بوده است.
دو رشته‌ بيمه اعتبار و درمان (به ترتيب با 179,7و 104.9درصد) نسبت خسارتي بالاتر از بازار بيمه داشتند. پس از آن، نسبت خسارت بيمه شخص ثالث و مازاد با 60.3درصد، کمي نزديک به سطح بازار بيمه (با 59.3درصد) بوده و نسبت خسارت ساير رشته هاي بيمه به مراتب پايين تر از نسبت خسارت بازار بوده است.
- با اين آمارها وضعيت آينده صنعت بيمه را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
تحرک بيشتر در صنعت بيمه يک ضرورت آشکار است و تمامي صاحبنظران، فعالان و مديران و شبکه فروش بايد با تلاش بيشتر و تکيه بر ابتکار و نوآوري به تقويت بازار صنعت بيمه کمک کنند.با برنامه هايي که به طور جدي دنبال مي کنيم اميدوارم در دوره زماني بعدي جهش قابل توجهي در عملکرد صنعت بيمه صورت بگيرد و چتر آرامش و امنيت بيمه اي در کشور گسترده تر شود.
-->

نظر شما