شناسهٔ خبر: 28737267 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

ذوالفقاری در نشست خبری:

عوارض خروج از مرزهای زمینی برای زائران اربعین حذف شد

رئیس‌ستاد مرکزی مراسم اربعین حسینی از حذف عوارض خروج از مرزهای زمینی کشور برای زائران خبر داد.

صاحب‌خبر -

حسین ذوالفقاری در نشست خبری که در وزارت کشور برگزار شد، گفت: تفاهم‌نامه اربعین در ۹ ماده منعقد شده است که تمام جزئیات دو‌ کشور در اربعین نهایی شده است، بنابراین سند محکم‌ و‌ مبنای اقدامات ایران و عراق است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس‌ستاد مرکزی اربعین با‌ اشاره به اقدامات زیرساختی برای تردد زائران اربعین، ابراز داشت: در محور مواصلاتی به مرزهای چهارگانه ۸۴ کیلومتر راه اصلی ساخته و تقویت گیت‌ها برای سهولت در ورود پیش‌بینی شده است. همچنین در سه مرز مهران، چذابه و شلمچه ۲۰۰ گیت و در خسروی ۶۰ گیت تدارک دیده شده است.
وی با بیان اینکه پایانه‌های مسافربری بهسازی شده و بخش‌های خدمات بهداشتی تقویت شدند، به تکمیل پارکینگ‌ها‌ اشاره کرد و افزود: در چهار مرز خروجی ۴۰۰ هکتار پارکینگ پیش‌بینی شده است. علاوه‌بر این، خط لوله آب چذابه با ظرفیت روزانه ۳۰۰ هزار نفر کامل شده است و روزانه ۴۰۰ هزار بسته آب در اختیار زائران قرار می‌گیرد.
ذوالفقاری با بیان اینکه تعداد موکب‌ها افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: یک هزار و ‌۹۴۵ موکب امسال در ایام اربعین موکب برپا می‌شود که البته همچنان برخی متقاضی برپایی موکب هستند.
رئیس‌ستاد مرکزی اربعین با ‌اشاره به اینکه ویزا به صورت انفرادی صادر می‌شود، گفت: تا شنبه شب ۵۵۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کردند که ۴۶۴ هزار ویزا صادر شده که از این تعداد ۳۶۴ هزار ویزا ارسال شده است و‌ باقیمانده ویزاها به دفاتر ارسال خواهد شد.
وی با ‌اشاره به اینکه هزینه کارگزاری ۱۰۰ هزار‌ تومان است که در ایام اربعین این ‌مبلغ به ۱۵ هزار تومان کاهش یافت، خاطرنشان کرد: هزینه بیمه و‌ خدمات درمانی سرپایی در شرایط عادی ۳۳ هزار تومان است که در اربعین به ۲۰ هزار تومان تقلیل یافته است، علاوه‌بر این ‌خدمات بیمه‌گزار افرایش داشته است.
ذوالفقاری در ادامه به عوارض خروج از کشور برای زائران اربعین‌اشاره کرد و افزود: نمایندگان مجلس مصوب کردند عوارض خروج از کشور برای زائران زمینی که ۱۲ هزار و‌۵۰۰ تومان است، اخذ نشود و زائران زمینی اربعین بدون عوارض خروج از کشور از مرز خارج شوند. رئیس‌ستاد مرکزی اربعین با‌ اشاره به حذف عوارض گمرکی، اظهار داشت: حدود ۵ هزار کامیون امکانات و‌ تجهیزات به آن سوی مرز باید ارسال کنیم که براساس توافقنامه اربعین کامیون‌های موکب‌ها از پرداخت هزینه گمرکی معاف شدند.
وی به تدابیر لازم برای سهولت در صدور گذرنامه ‌اشاره کرد و گفت: افرادی که برای دریافت گذرنامه به دفاتر پلیس+۱۰ تهران مراجعه می‌کنند، می‌توانند مدارک ویزا را همراه با مدارک گذرنامه تحویل دهند تا مراحل آن انجام شود. دفترهایی در کنار گذرنامه ناجا ایجاد کردیم‌ که همزمان با گذرنامه، ویزا هم در ۴۸ ساعت صادر شود.
ذوالفقاری با بیان اینکه برخی افراد سودجو‌ مدعی می‌شوند با هزینه کمتر ویزا می‌دهند، خاطرنشان کرد: هزینه ویزا ۱۹۹ هزار و ۸۷۵ تومان است که با هزینه‌های بیمه و خدمات درمانی این مبلغ ۲۳۴ هزار و ۸۷۵ تومان می‌شود و اگر کسی بگوید از این مبلغ ارزان‌تر ویزا می‌دهد، بطور حتم این ‌ویزا جعلی است؛ بنابراین زائران نباید به هیچ وجه به شرکت‌های ناشناخته مراجعه کنند بلکه برای اخذ ویزا فقط در سمانه سماح نام نویسی و‌ سایر مراحل را طی کنند.
رئیس‌ستاد مرکزی اربعین با ‌اشاره به اینکه زائران مبلغی ارز رایج عراق به همراه داشته باشند، افزود: ما بیمه را به حداقل و خدمات را به حداکثر رساندیم. سال گذشته نیمی از افراد بدون بیمه به عتبات مشرف شدند که امسال تمامی زائران با بیمه به عتبات مشرف خواهند شد چراکه بدون بیمه مراکز، ویزای عراق صادر نمی‌کنند. همچنین افرادی که مدت گذرنامه آنها کمتر از ۶ ماه است برای تمدید گذرنامه زودتر اقدام کنند.


نظر شما