شناسهٔ خبر: 2845602 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هدف‌واقتصاد | لینک خبر

کالاهاي ممنوع صادرات اعلام شدند

صاحب‌خبر -

مدير کل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ايران اعلام کرد: در بخش صنعت مقررات‌زدايي شده و صادرات کالا آزاد است و فقط در سه مورد استثنا صادرات ممنوع است.

سيد عباس حسيني در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌که قانون برنامه در رابطه با سياست کلي واردات و صادرات حاکم است، اظهار کرد: تنظيم بازار داخلي نبايد مانع از صادرات شود که البته در اين مورد سه استثنا وجود دارد که شامل اقلامي با موضوع ميراث فرهنگي، اقلام مرتبط با ذخائر ژنتيکي مثل بعضي گونه‌هاي گياهي، گياهان دارويي يا حيوانات وحشي و اقلام يارانه‌اي مي‌شود.

وي ادامه داد: بنابراين جز در اين سه مورد، صادرات کالا بايد آزاد باشد و دولت اگر در رابطه با اقلام خاص نظر به تعديل ميزان صادرات دارد اجازه دارد براي صدور آنها عوارضي وضع کند و 30 قلم کالا مشمول پرداخت عوارض هستند.

مدير کل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ايران ادامه داد: در همين زمينه ما در بخش صنعت مقررات‌زدايي کرده ايم و صادرات کالا در اين حوزه آزاد است.

ولي در بخش کشاورزي بخشي به خاطر تنظيم بازار با ممنوعيت مواجه است و بقيه کالاها در اين بخش آزاد است. حسيني با بيان اين‌که در حال حاضر هيچ کالاي صنعتي در کشور ممنوعيت صادرات ندارد، گفت: گزينه‌هاي مختلفي براي عمل به اين تصميم از جمله تزريق پول گرفته شد به دليل تورم‌زا بودن آنها از اين امر صرف‌نظر شد.

مدير کل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ايران همچنين تاکيد کرد: اگر حرکت جدي و همه‌جانبه‌اي با مشارکت بخش خصوصي و دولتي انجام نشود به جهش صادراتي نخواهيم رسيد.

نظر شما