شناسهٔ خبر: 2830893 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان-قدیمی | لینک خبر

در رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص) صورت گرفت

شلیک جدیدترین اژدر نیروی دریایی از روی بالگرد

صاحب‌خبر -

در ششمین روز از رزمایش بزرگ محمدرسول‌الله(ص)، بالگرد «SH-3D » نیروی دریایی ارتش با حضور در آب‌های دریای عمان، جدید‌ترین اژدر نیروی دریایی ارتش را شلیک کرد که با موفقیت به هدف خورد. دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش، درباره این رویداد نظامی گفت: «این اژدر چندی پیش با موفقیت تست شد و برای اولین‌بار است که در رزمایش به صورت عملیاتی به‌کار می‌رود.» به گفته او، این اژدر جدید که مشابه آن در کشورهای عضو پیمان ناتو استفاده می‌شود، پیش از این در منطقه دریایی جاسک مورد آزمایش قرار گرفت. به گزارش فارس، همچنین در ششمین روز رزمایش، یک فروند موشک کروز دریایی «نصر» شلیک شد که با موفقیت به هدف اصابت کرد. موشک «نصر۱» که قادر است شناورهای ۳ هزار تنی را منهدم کند، در کلاس موشک‌های کوتاه‌برد با قابلیت شلیک از ساحل و انواع شناور‌ها و بالگرد‌ها محسوب می‌شود. موشک نصر با قرار گرفتن در لایه‌های دفاع ساحلی، مکمل خوبی برای پدافند ساحلی در کنار سامانه‌های توپخانه‌ای به‌شمار می‌رود که قابلیت انهدام شناورهای نفوذکننده به آب‌های ساحلی جمهوری اسلامی را دارد. این موشک، علاوه‌بر قابلیت چالاکی و قدرت عملیاتی، با داشتن سر جست‌وجوگر بدون انتشار، به ویژگی عملیات در سکوت مجهز شده است که می‌تواند در ارتقای توان دریایی نیروهای مسلح موثر باشد.
در ادامه رزمایش، یک فروند موشک کروز دریایی «نور» نیز هدف تعیین‌شده برای خود در آب‌های دریای عمان را منهدم کرد. موشک «نور» یکی از دستاوردهای صنعت موشکی در حوزه کروز‌های دریایی، با بُرد بیش از ۱۲۰ کیلومتر است که در مقاطع مختلف اخبار تحویل انبوه آن به یگان‌های رزم دریایی سپاه و ارتش در رسانه‌ها منتشر شد. این موشک قابلیت شلیک از روی شناور و ساحل را دارد و بار‌ها در رزمایش‌های نیروی دریایی ارتش و سپاه، همچنین از ساحل و از روی شناور‌ها شلیک شده است.
در رویدادی دیگر، ناوشکن‌های جماران و بوشهر در قالب ناوگروه ۳۲ ارتش، که از یگان‌های شرکت‌کننده در رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص) به‌شمار می‌روند حین انجام ماموریت در اقیانوس هند و خلیج عدن یک نفتکش ایرانی را از چنگ ۸ قایق دزدان دریایی در تنگه باب‌المندب نجات دادند.

نظر شما