شناسهٔ خبر: 28258547 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

«برهم صالح» با حمایت «حکیم» و «العبادی» یک گام به پُست ریاست جمهوری عراق نزدیک شد

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: ائتلاف «النصر» به رهبری «حیدر العبادی» و «جریان الحکمه» به رهبری سید «عمار حکیم»، حمایت خود را از نامزدی «برهم صالح» برای تصدی ریاست جمهوری این کشور اعلام کردند.
«علی السنید»، از رهبران ائتلاف «النصر» اعلام کرد: ما از هر نامزد ریاست جمهوری حمایت می‌کنیم به این شرط که او تحت تسلط طرف‌های خارجی نباشد ، ما از «برهم صالح» حمایت می‌کنیم اما او نیز باید منافع عراق را بر منافع حزبی و قومی‌اش ترجیح دهد و نماینده کل مردم عراق باشد.
السنید افزود: ائتلاف «النصر» از «برهم صالح» به عنوان نامزد رئیس جمهوری عراق حمایت می کند و در صورتی که او به شکل رسمی از طرف گروه‌های کُرد داخل پارلمان عراق معرفی شود، به او رای خواهد داد.
همزمان، «علی البدیری»، از رهبران «جریان الحکمه» عراق نیز در سخنانی گفت: این جریان و بیشتر گروه‌های سیاسی بغداد از نامزدی «برهم صالح» برای ریاست جمهوری عراق حمایت می‌کنند و ما پیش بینی می‌کنیم که او با اکثریت آراء انتخاب شود. از طرفی، ائتلاف «السائرون»، به رهبری «مقتدا صدر»، رهبر جریان صدر عراق نیز به نامزدی «برهم صالح» از طرف حزب «اتحادیه میهنی کردستان» عراق برای ریاست جمهوری این کشور واکنش نشان داد.«ایمن الشمری»، از رهبران ائتلاف سائرون گفت: «صالح » یک شخصیت سیاسی محترم و متعادل بوده و هیچ گونه موضعگیری یا اقدام شبهه‌ناکی از او سر نزده است، او محبوبیت سیاسی بسیاری دارد و روابطش با همه گروه‌ها خوب است ، صالح فردی مناسب برای ریاست جمهوری عراق است.
مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان اما تاکید کرد که ریاست دور دوم «فواد معصوم» را خواهد پذیرفت اما رهبران حزب که از صالح حمایت کرده‌اند، با این مساله مخالفت کردند.از سویی، اتحادیه میهنی کردستان عراق بار دیگر تاکید کرد که «برهم صالح» آرای قانونی لازم را برای نشستن برمسند ریاست جمهوری عراق بدست خواهد آورد. در چنین شرایطی، رهبران حزب “الدعوه” عراق نشستی فوق‌العاده را برای انتخاب نامزد این حزب برای سمت نخست وزیری برگزار کردند اما در این جلسه فقط بر سر حل اختلافات درون حزبی خود به توافق رسیدند.
در خبر دیگری، مقامات عراق با وجود مخالفت آمریکا درباره تحریم خریداران تسلیحات نظامی روسیه، اعلام کردند که تمایل زیادی برای خرید سامانه اس-۴۰۰از روسیه دارند.”حکیم الزمیلی” رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در باره اهمیت خرید این تسلیحات روسی گفت: تروریست‌ها کشور ما را مورد حمله قرار داده و مکان‌های مقدس مذهبی که برای مردم ما اهمیت زیادی دارند در معرض خطر حملات هوایی قرار دارند.

نظر شما