شناسهٔ خبر: 2825813 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:

ایجاد صنایع وابسته به نفت اقتصادی نیست

خبرگزاری تسنیم: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ‌گفت: ایجاد صنایع وابسته به نفت اقتصادی نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، سورنا ستاری امروز در نشست پژوهش و فناوری استان زنجان با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است، اظهار داشت: بحث‌های فرهنگی مهمترین مشکل در اجرای پروژه‌ها است که فرهنگ سازی در این زمینه سخت و هزینه‌بر است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد نفتی در سال‌های گذشته سبب شکل‌گیری فرهنگی نادرست در کشور شده است‌، ابراز کرد: این موضوع سبب شده توسعه کارهای تولیدی از طریق دولت انجام شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان ایجاد صنایع وابسته به نفت را به صلاح کشور ندانست و عنوان کرد: ایجاد صنایع وابسته به نفت اقتصادی نیست.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: باید تعریف درستی از نخبه در کشور ایجاد شود و افرادی نخبه تلقی شوند که با انجام پژوهش و ایجاد اشتغال بخشی از جامعه را متحول کنند و تسهیلات و بودجه‌ها به افراد متخصص و نخبه واقعی پرداخت شود.

وی از تغییر بخشی از آئین نامه‌های بنیاد ملی نخبگان خبر داد و افزود: دادن اختیار به دانشگاه‌ها یکی از این تغییرات است.

ستاری با اشاره به ارائه تسهیلات به دانشجویان دکترا با تایید اساتید عنوان کرد: این افراد می‌توانند در خارج از کشور بدون تعهد به بنیاد بورسیه شوند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از وظایف بنیادهای استانی جذب و برگرداندن نخبگان بومی خارج از استان‌ها است و دانشگاه‌های استانی باید مورد حمایت تسهیلاتی قرار گیرند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: یکی از برنامه‌ها دادن اختیار به نهادهای مربوط در کشور و وارد کردن بخش خصوصی در این امر است.

وی با اشاره به تامین هزینه‌های قابل توجه از طریق پژوهش و نوآوری برای پژوهش‌های بنیادی ابراز کرد: تجاری سازی طرح‌ها بحث جدیدی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه نقش دولت در تجاری سازی طرح‌های پژوهشی تسهیل‌گری است، اظهار داشت: در اجرایی کردن این طرح‌ها با آن چیزی که قانون تعریف کرده است، فاصله داریم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تاسیس صندوق پژوهش و نوآوری تصریح کرد: تسهیلات این صندوق سال آینده به دو هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به مراجعه بیش از 500 شرکت برای دریافت تسهیلات صندوق پژوهش و نوآوری اعلام کرد: پرداخت وام بیش از 160 شرکت به تصویب رسیده است.

ستاری عنوان کرد: حمایت‌های این نهاد در بخش تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی در حوزه آمایش سرزمین است و باید ظرفیت‌های ذاتی استان‌ها برای توسعه در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: استان زنجان ظرفیت‌هایی در زمینه گیاهان دارویی با توجه به تنوع ژنتیکی، گردشگری و صنایع دستی دارد و با توجه به درگیری این استان در مسئله آب باید در بخش بهره‌وری تکنولوژوی آب رطح‌ها و اقدامات پژوهشی گسترش یابد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان ابراز کرد: در اقتصاد دانش‌بنیان با ارائه تسهیلات، ریسک‌های سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد و انگیزه برای سرمایه‌گذاری و فعالیت ایجاد می‌شود و استان زنجان می‌تواند در اجرای پایلوت طرح‌های پژوهشی و اقتصاد دانش‌بنیان از استان‌های موفق باشد.

وی به افزایش تأثیر دانشگاه‌ها در فعالیت‌های اجتماع تأکید کرد و افزود: با نگاهی به وضع پیرامون این مکان‌ها درمیابیم دانشگاه‌ها که جزئی از فرهنگ شهر هستند، از مرز دیوارهای خود فراتر نرفتند و نتوانستند حتی محیط پیرامون خود را تغییر دهند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تمامی امکانات در اختیار پژوهشگران است، گفت: ما حاضریم تا تمامی امکانات خود را به طور کامل در اختیار فعالان پژوهشی شرکت‌های دانش‌ بنیان قرار دهیم.

انتهای پیام/ ی

نظر شما