شناسهٔ خبر: 28113611 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

چرا «اسنپ‌ تریپ» فیلتر شد؟

اگر اخبار گرانی‌ها را در روزهای اخیر دنبال کرده باشید یکی از حوزه‌هایی که گرانی به آن سرایت کرده بلیت هواپیما است. در همین چارچوب در شامگاه پنج‌نشبه برخی سایت‌های فروش آنلاین بلیت هواپیما و ارائه کنندگان خدمات گردشگری به طور ناگهانی فیلتر شدند.

صاحب‌خبر -

اگر اخبار گرانی‌ها را در روزهای اخیر دنبال کرده باشید یکی از حوزه‌هایی که گرانی به آن سرایت کرده بلیت هواپیما است. در همین چارچوب در شامگاه پنجنشبه برخی سایت‌های فروش آنلاین بلیت هواپیما و ارائه‌کنندگان خدمات گردشگری به طور ناگهانی فیلتر شدند.

فیلترینگ این سایت‌ها اعتراضات متعددی را به دنبال داشت. اما در این میان نام یکی از سرویس‌های فیلتر شده با باقی نام‌ها تفاوت داشت. اسنپ‌تریپ یکی از مجموعه کسب و کارهای تحت برند اسنپ در میان سایت‌های مسدود شده قرار داشت.

علاوه بر اسنپ برخی دیگر از کسب و کارهای اینترنتی و استارت‌آپی که در زمینه فروش بلیت، رزرو هتل و خدمات رفاهی سفر برای کاربران اقدام می‌کردند نیز در میان سایت‌های مسدود شده بودند. گفته می‌شود کسب و کاری چون اسنپ تریپ طی سه سال فعالیت خود توانسته به بیش از ۱۳۰ هزار مسافر خدمات‌رسانی کند. مستر بلیط، سپهر ۳۶۰ و رسپینا ۲۴ دیگر وب‌سایت‌های فیلتر شده در دو روز گذشته هستند.

به دنبال پیگیری‌های انجام شده روشن شد که دلیل فیلتر این وب‌سایت‌ها نداشتن مجوز بند الف از سازمان هواپیمایی کشوری است. این بند مختص فروش بلیت هواپیماست.

سوءتفاهم ۲ میلیارد تومانی

به دنبال مسدود شدن وب‌سایت‌های فروش بلیت آنلاین، امیرعلی مهاجر، مدیر ارشد عملیاتی اسنپ‌تریپ به شرح پیگیری‌های انجام شده در قالب بیانیه پرداخت و گفت: «تیم مدیریتی اسنپ تریپ در ۴۸ ساعت گذشته با بررسی و پیگیری‌هایی که انجام دادند متوجه چند نکته درباره دلایل این فیلترینگ شده‌اند که البته هنوز به‌طور رسمی به اسنپ‌تریپ ابلاغ نشده و اسنپ‌تریپ همچنان در انتظار ابلاغیه رسمی از سوی دادستانی کشور یا کمیته فیلترینگ است.»

مدیر ارشد این کسب و کار اینترنتی همچنین گفت:‌«طبق شنیده‌ها، طی تصمیماتی که شرکت هواپیمایی کل کشور و دادستانی گرفته‌اند همه سایت‌های فروش بلیت که فاقد مجوز بند الف هستند، فیلتر شوند و اسنپ‌تریپ به اشتباه در این فهرست قرار گرفته است. چرا که اسنپ تریپ نیازی به این مجوز ندارد چون تامین کننده بلیت هواپیما سایت فلایتیو است که دارای همه مجوزهای لازم برای فعالیت در این عرصه هست. نتیجه این سوتفاهم برای اسنپ تریپ دو روز تعطیلی فعالیت و خالی ماندن هزاران اتاق در هتل‌های سراسر ایران و دست کم ضرر دو میلیارد تومانی برای هتل‌ها شده است. موضوعی که باید مجریان قانون قبل از جاری کردن احکام به آن توجه کنند.»

واکنش معاون دادستانی و بازی‌دوگانه دولت

عبدالصمد خرم آبادی، معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در واکنش به فیلتر برخی سایت‌های فروش بلیت هواپیما گفت: «سازمان هواپیمایی کشوری یکی از علل بالا رفتن قیمت بلیت هواپیما و برخی دیگر از نابسامانی‌های مربوط به حوزه فروش بلیت را فعالیت سایت‌های غیر مجاز مربوط به خدمات مسافرتی اعلام کرده و با ارائه فهرست برخی از این سایت‌ها از دستگاه قضایی درخواست نموده به منظور جلوگیری از اجحاف به مسافران و ممانعت از اخلال در شبکه فروش بلیت از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری نماید.»

این در حالی است که دولت و در راس آن وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همواره بر لزوم زمینه‌سازی برای فعالیت استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای اینترنتی اصرار دارد اما از سوی دیگر نهادهای زیر مجموعه دولتی از فیلتر و مسدودسازی به عنوان اولین چاره برای مقابله با آنچه نابه‌سامانی می‌خوانند استفاده می‌کنند.

نظر شما