شناسهٔ خبر: 2810039 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

مانور بزرگ ارتش در چهارمين روز به دريا رسيد

انهدام3پهپاد با موشک هاي شلمچه

سازنده: : هادي محمدي political@khorasannews.com

صاحب‌خبر -
سياري: زير دريايي فاتح براي اولين بار تست عملياتي مي شود

روز سوم رزمايش بزرگ محمد رسول ا... (ص) در حالي انجام شد که اعلام اولين تست عملياتي زيردريايي نيمه سنگين ايراني فاتح طي اين رزمايش از مهم ترين اخبار بود. همچنين روز گذشته محوريت رزمايش بر عهده نيروي پدافند هوايي قرار داشت و هدف قرار دادن پهپادهاي دشمن توسط سامانه موشکي شلمچه براي اولين بار و استفاده از سامانه هاي راداري و شنودي پدافند هوايي ارتش همچون ثامن2 ، راصد 32، فتح 2، صياد40 و سراج از برنامه هاي اين نيرو در روز سوم رزمايش به شمار مي رفت.

انهدام 3 پهپاد دشمن فرضي توسط موشک شلمچه

به گزارش فارس امير فرزاد اسماعيلي فرمانده پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) ارتش پس از شليک موفق 3 فروند موشک پدافند هوايي شلمچه،خاطرنشان کرد: 2 فروند هواپيماي بدون سرنشين کوچک با سطح مقطع راداري بسيار کم به عنوان هدف در منطقه حاضر شده بودند که اولين موشک شلمچه هدف اول را در فاصله 26 کيلومتري و دومين موشک نيز پهپاد دوم را در فاصله 18 کيلومتري مورد اصابت قرار داد. وي با بيان اينکه ما از زمان و جهت حرکت اين 2 پهپاد مطلع نبوديم، اظهار داشت: پس از شليک دوم که دوستان کار را تمام شده مي دانستند، پهپاد سوم بدون اطلاع قبلي وارد منطقه شد که البته نيروهاي پدافند غافلگير نشدند و بلافاصله با شليک موشک سوم اين پهپاد را هم در فاصله 32 کيلومتري مورد هدف قرار دادند. بنابراين گزارش تا پيش از اين از موشک هاگ در سامانه مرصاد استفاده مي شد اما با همت متخصصان پدافند هوايي و صنعت دفاعي و طراحي و ساخت موشک شلمچه ازاين پس اين موشک در سامانه مرصاد به کارگيري مي شود. اين براي اولين بار بود که سامانه مرصاد اقدام به شليک موشک شلمچه کرد. ثامن2 يکي از جديد ترين و مدرن ترين رادارهاي پدافند هوايي است که مي تواند ريزپرنده ها را مورد کشف و شناسايي قرار دهد.رادار «فتح2» نيز يکي ديگر از اولين هاي پدافند در اين رزمايش در حوزه کشف و شناسايي است که با موج هاي فرکانسي مختلف قابليت کشف ريزپرنده ها در برد 400 کيلومتري را دارد. امير سرتيپ اسماعيلي با بيان اينکه سامانه هاي جنگ الکترونيک نيز در رزمايش مورد استفاده قرار مي گيرند، گفت: در بخش جنگ الکترونيک سامانه «سراج» با برتري و قابليت هاي ويژه اي در خط جنوب شرق استفاده مي شود که به منظور انحراف موشک هاي حمله ور و انحراف هواپيماهاي پهپادي دشمن فرضي است. به گزارش فارس پهپادهاي حازم پدافند هوايي نيز براي اولين بار اقدام به انجام عمليات رواني و پخش تراکت کردند و طي آن تعداد زيادي از تراکت ها و متن هاي متناسب با عمليات رواني بر روي مواضع دشمن فرضي پخش شد.

تست عملياتي«زيردريايي فاتح»براي اولين بار

از سوي ديگر به گزارش ايسنا ناوگروه سي و دوم نيروي دريايي ارتش متشکل از ناو پشتيباني بوشهر و ناوشکن جماران در آب هاي آزاد حضور يافته و به عنوان يگان هاي حاضر در رزمايش، عمليات شناسايي و تعقيب نيروي الکترونيکي و اطلاعاتي دشمن را انجام دادند. همچنين به گزارش تسنيم فرمانده نيروي دريايي ارتش يکي از اهداف برگزاري رزمايش محمد رسول ا...را نمايش اقتدار ايران اسلامي براي ايجاد امنيت در شمال اقيانوس هند و شرق تنگه هرمز عنوان کرد و اظهار داشت: زيردريايي فاتح در اين رزمايش توسط نيروي دريايي آزمايش خواهد شد. زير دريايي فاتح نسل جديد زير دريايي هاي ايران است که توسط سازمان جهاد خودکفايي ارتش ساخته شده اما هنوز به صورت رسمي مورد بهره برداري قرار نگرفته است. پيشتر روزنامه خراسان در ويژه نامه عرشه اقتدار بخشي از مشخصات اين زيرسطحي 527 تني را منتشر کرده بود. فاتح به عنوان يک زيردريايي نيمه سنگين تلقي مي شود که تناژ آن در زيرسطح 593 تن است. اين زيردريايي توانايي حرکت در عمق 200 متر را به صورت عادي دارد و بيشينه عمق قابل دستيابي براي آن نيز 250 متر است. فاتح داراي 4 مقر پرتاب اژدرهاي 533 ميليمتري است و توانايي حمل 8 مين دريايي را نيز دارد. اين زيردريايي داراي ۲ اژدر رزرو است.

بمباران منطقه رزمايش و جنگ هوا به هوا توسط جنگنده هاي F4 و F14

سخنگوي نيروي هوايي ارتش نيز از بمباران هوايي منطقه رزمايش و جنگ هوا به هواي جنگنده هاي اين نيرو در روز سوم رزمايش خبر داد و گفت: بخشي از هواپيماهاي ما اعم از ميراژ نيز در قالب دشمن فرضي و به صورت نارنجي به انجام عمليات مي پردازند و مابقي اين هواپيماها به صورت اسکرمبل آماده مقابله با آنها هستند و جنگنده هاي F4 طبق تقاضاي نيروهاي سطحي هر دو ساعت يک بار اقدام به بمباران هوايي منطقه مورد نظر کردند. به گزارش فارس امير خلبان حسين چيت فروش با اشاره به هواپيماهاي دريايي اين نيرو گفت: هواپيماهاي گشت دريايي P-3F بايد نقاط مختلف دريا را رصد و اطلاعات آن را تجزيه و تحليل کند و تحويل قرارگاه هاي تاکتيکي منطقه دهد. چيت فروش افزود: همچنين از هواپيماهاي بوئينگ 707 و 747 براي انجام عمليات سوخت رساني استفاده مي کنيم و جنگنده هاي F14 ما سراسر منطقه را رصد و نمايش جنگ هوا به هوا را صورت مي دهند.

نظر شما