شناسهٔ خبر: 2796434 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان-قدیمی | لینک خبر

در سومین روز از رزمایش محمد رسول‌الله(ص) ارتش صورت گرفت

تلفیق سامانه مرصاد با موشک‌ شلمچه

صاحب‌خبر -

قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص)، در سومین روز از رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله (ص) ارتش، سامانه‌های جدید خود را عملیاتی و مورد ارزیابی قرار داد. در این روز رزمایش سامانه موشکی مرصاد، سه فروند پهپاد هدف را با شلیک سه موشک بومی «شلمچه»، منهدم کرد. این برای اولین بار بود که تلفیق سامانه مرصاد و موشک شلمچه، در رزمایش مورد استفاده قرار گرفت و یک هدف بدون سرنشین را منهدم کرد. علاوه‌بر این، پدافند هوایی قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص)، چند سامانه دیگر از جمله «ثامن۲»، را برای اولین بار در این رزمایش به کار گرفت. ثامن۲ یکی از جدید‌ترین و مدرن‌ترین رادارهای پدافند هوایی است که می‌تواند ریزپرنده‌ها را مورد کشف و شناسایی قرار دهد.
سامانه شنود الکترونیک «صیاد۴۰» و رادار «فتح۲» نیز یکی دیگر از اولین‌های پدافند در حوزه کشف و شناسایی، در کنار سامانه فرماندهی و کنترل «فکور» که مدیریت تمام شلیک‌ها، کنترل‌ها و حتی هدایت هواپیما‌ها در رزمایش را برعهده داشت از دیگر سامانه‌های به‌کار گرفته شده بود.
سرتیپ فرزاد اسماعیلی، فرمانده پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص)، در حاشیه رزمایش، پس از شلیک موفق سه فروند موشک پدافند هوایی شلمچه، خاطرنشان کرد: «دو فروند هواپیمای بدون سرنشین کوچک، به‌عنوان هدف در منطقه حاضر شده بودند که اولین موشک شلمچه، هدف اول را در فاصله ۲۶ کیلومتری و دومین موشک نیز پهپاد دوم را در فاصله ۱۸ کیلومتری مورد اصابت قرار داد.» به گزارش فارس، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی تاکید کرد: «امروز آمادگی ما به حدی است که همه دشمنان می‌دانند آسمان ایران امن است، و هر هواپیمایی چه با سرنشین باشد، مانند هواپیمای ایساف و چه بدون سرنشین، مانند پهپاد هرمس یا آرکیو ۱۷۰، اگر بدون اجازه وارد فضای ما شوند، مورد هدف قرار می‌گیرند.» اسماعیلی اظهار کرد: «پهپادی که در این ماموریت مورد هدف قرار گرفت، سطح مقطع راداری بسیار کمی داشت و سامانه‌های عمل‌کننده از جهت ورود آن نیز مطلع نبودند.»
فرمانده پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص)، تصریح کرد: «سامانه مرصاد قبلا فقط موشک هاگ شلیک می‌کرد که با تلاش متخصصان داخلی، از این پس این سامانه قابلیت شلیک موشک شلمچه را نیز دارد.»
در سومین روز از رزمایش، همچنین پهپادهای حازم پدافند هوایی، اقدام به عملیات پخش تراکت و عملیات روانی روی مواضع دشمن فرضی کردند.

نظر شما