شناسهٔ خبر: 27954556 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی؛

می‌توانیم سهم قابل توجهی ازحمل‌ونقل دریایی را از آن خود کنیم

مدیرعامل سازمان بنادر با بیان اینکه ایران کارنامه قابل قبولی در حفاظت از محیط‌زیست دریایی دارد؛ گفت: ایران می‌تواند سهم قابل توجهی از بازار بین المللی حمل و نقل دریایی را به خود اختصاص دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد راستاد در مراسم روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه ۷۰ سال از تصویب کنوانسیون تأسیس سازمان بین‌المللی دریانوردی سپری شد، اظهار کرد: طی این ۷۰ سال همواره شاهد ارتقای کیفیت و بهبود صنعت کشتیرانی بوده‌ایم. هر حادثه بزرگی که منجر به بروز خسارات مالی و جانی یا ایجاد آلودگی‌های نفتی در دریاها شده، ضرورتی برای تدوین مقررات جدید و اصلاح مقررات جاری مرتبط با ایمنی در دریا و حفاظت از محیط‌زیست دریایی فراهم کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر IMO (سازمان بین المللی دریانوردی) طی این ۷۰ سال این‌چنین نقش‌آفرینی نمی‌کرد، جهان شاهد فجایع و حوادثی بزرگ در دریاها بود. دو کنوانسیون بین‌المللی مهم یعنی ایمنی جان اشخاص در دریا و جلوگیری از آلودگی توسط کشتی‌ها را می‌توان دو بازوی اصلی تأمین‌کننده اهداف نهایی IMO یعنی کشتیرانی ایمن‌تر و دریاهای پاکیزه‌تر قلمداد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اولین کشورهایی که به عضویت IMO درآمده، همواره متعهد به پیروی از قوانین و مقررات دریایی تصویب شده در IMO بوده است، گفت: ما با دارا بودن سواحل طولانی، بنادر تجاری متعدد و ناوگانی که از نظر ظرفیت جزو ۲۰ کشور اول جهان محسوب می‌شود، کارنامه قابل قبولی در تأمین ایمنی و حفاظت از محیط‌زیست دریایی داشته‌ایم.

راستاد افزود: کشتی‌های ایرانی از نظر مطابقت با استانداردها، حداقل نواقص را داشته و در تفاهمنامه‌های مختلف منطقه‌ای، کنترل و بازرسی ایمنی کشتی‌ها در لیست سفید قرار دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: دریانوردان ما از جمله دریانوردان متبحر جهان محسوب می‌شوند که طی سال‌های طولانی فعالیت در صنعت کشتیرانی مدرن، حداقل سوانح مرتبط با ایمنی و زیست‌محیطی را به ثبت رسانده‌اند.

وی گفت: از نظر ایفای نقش در تدوین یا اصلاح مقررات دریایی مصوب IMO، به اذعان بسیاری از صاحبنظران بین‌المللی با حضور فعال و مؤثر متخصصان دریایی کشور در کمیته‌های اصلی، فرعی و کارگروه‌های مختلف IMO، ما جزو کشورهای بسیار تأثیرگذار و فعال محسوب می‌شویم.

راستاد تأکید کرد: همه تلاش ما فراهم کردن زمینه رشد فزاینده نقش کشور در عرصه حمل و نقل دریایی جهان است. مطمئناً با ظرفیت‌های موجود و فراهم کردن زمینه‌های لازم، می‌توان انتظار داشت که ایران بتواند سهم قابل توجهی از بازار حمل و نقل دریایی جهان را به خود اختصاص دهد.

نظر شما