شناسهٔ خبر: 27875844 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر از جلسه امروز شورای شهر تهران؛

فضایی متاثر از خودسوزی و تعرض به کودک کار/ورود اعضا به مباحث مالی

هشتادو چهارمین جلسه از پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با ۵دستور جلسه و ضرورت برخورد با مسببان تعرض به کودک کار آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، هشتادو چهارمین  جلسه از پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با تذکر نمایندگان درباره بریدن گوش کودک کار و موضوع خودسوزی مقابل شهرداری تهران آغاز شد.

 مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی در رابطه با مسببان حادثه دلخراش تعرض به کودک کار به شهردار تهران تذکر داد.

وی در این رابطه گفت: دیروز عوامل فاسد مافیای زباله برای مطامع و منافع مالی خود و القای ترس و نمایش قدرت بی حد و حصر فسادشان گوش یک کودک محروم و بی پناه را بریدند تا اوج‌ خیانت خود را در پیوند با بخشی از بدنه فاسد شهرداری به نمایش بگذارند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در پایان گفت: امیدوارم با اجرای دستور معاون اول رئیس جمهور و اقدام وزیر محترم اطلاعات،فرمانده ناجا و همکاری شهردار تهران نه فقط با مسببین و قصور کنندگان موثر در بروز این واقعه برخورد شود، بلکه زمینه حذف چرخه های ناسالم حاکم بر بهره برداری اقتصادی از زباله های تهران نیز فراهم شود.

محمدعلیخانی نیز در جلسه علنی امروز با بیان اینکه پس از انتشار فیلم بریدن گوش کودکی زباله گرد و خودسوزی مقابل شهردار، تیمی برای تهیه گزارش توسط معاونت نظارتی شورا تشکیل و به زودی گزارشی در شهر ارائه خواهد شد.

علیخانی با اشاره به مصوبه شورا مبنی بر پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی گفت: براساس مصوبه شورا قرار بود سه شرکت واجد شرایط این موضوع را پیگیری کنند که در حال حاضر تنها یک شرکت این فعالیت را انجام می دهد و  به شهردار تذکر می دهم، در این رابطه مصوبه شورا را اجرایی کند.

در جلسه امروز قرار است در ابتدا یک فوریت لایحه شهردار تهران در خصوص معرفی دو نفر از کارکنان شهرداری به عنوان قائم مقام ذیحساب در واحدهای تابعه شهرداری تهران مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی لایحه "معرفی شهرداران مناطق ۲۲ گانه به عنوان قائم مقام ذیحساب یک (شهردار تهران)" نیز در دستور جلسه امروز شورا قرار دارد.   

انتخاب دونفر از صاحب نظران و اساتید دانشگاهی جهت عضویت در کمیته برنامه ریزی و نظارت مصوبه اصلاحیه " مقابله ، کنترل و کاهش آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی شهر تهران نیز در هشتاد و سومین جلسه شورا صورت خواهد گرفت.

بررسی لایحه شهرداری در خصوص اصلاحیه بند " الف" مصوبه اصلاحیه تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی و.. و نیز بررسی نامه رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا در خصوص جابجایی اعضای شعب کمیسیون تبصره ذیل بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری در دستور کار جلسه امروز شورا قرار دارد.

بر اساس این گزارش بررسی صورت جلسات کمیسیون نامگذاری و نیز بررسی تعدادی از پرونده باغات شهر تهران نیز در دستور جلسه فردا شورای اسلامی شهر تهران قرار دارد.

انتقاد به وضعیت حوزه پسماند

الهام فخاری نیز در تذکر امروز خود با اشاره به ویدیویی در خصوص جرح کودک کاری که روز گذشته در فضای مجازی منتشر شده بود، گفت: آیا ما در این شهر هستیم؟ این یک تصویر است که از این کودکان منتشر شده است، اما آیا ما این تصاویر را در شهر نمی‌بینیم؟ آیا ما شهروندان نامرئی را در این شهر نمی‌بینیم؟

وی خطاب به هاشمی ادامه داد: «آخرین تذکر من در این زمینه در تاریخ ۹ خرداد ماه بوده که نامه پیگیری حضرتعالی ۲۷ خرداد به دفتر شهردار ارسال شده است و پاسخی نیامده است. خواهش میکنم این تذکر را تبدیل به سوال کنیم. »

رییس کمیته اجتماعی با اشاره به فیلم ویدیویی که روز گذشته در فضای مجازی منتشر شده بود، افزود: این یکی از تصاویر ثبت شده از این کودکان زباله‌گرد است که منتشر شده و به مساله رسانه‌ای تبدیل شده است؟ پس چه کسی قرار است صدای که در دوربین‌ها ثبت نمی‌شوند؟ چه زمانی وضعیت پسماند تهران اصلاح می‌شود و چگونه قرار است آن را اصلاح کند؟ »

باید خودسوزی را مانند یک اورژانس روانپزشکی ببینیم

ناهید خداکرمی نیز در جریان برگزاری هشتادو چهارمین جلسه شورا در واکنش به انتشار فیلم خودسوزی یکی از شهروندان در مقابل شهرداری تهران در جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: در تمام دنیا نشر اخبار خودسوزی و انتشار فیلم‌های اقدام به خودکشی ممنوع است چون اشاعه این فیلم‌ها ممکن است همانند دومینو عمل کرده و باعث اشاعه این عمل در بین مردم شود.

وی ادامه داد: اتفاقی که امروز در مقابل شهرداری افتاد را شبیه به یک اورژانس روانپزشکی ببینیم و به حل معضلات اجتماعی مردم مبادرت ورزیم و توجه داشته باشیم فردی که بیان، تهدید و یا اقدام به خودکشی می‌کند نیازمند رسیدگی تخصصی روانپزشکی فوری است.

 زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز در خصوص اتفاقات اخیر اظهار داشت: همه ما میدانیم چه اتفاقاتی میافتد که فردی به این درجه از استیصال میرسد که اقدام به خودسوزی می کند. همه ما از مشکلات شهر و جامعه آگاه هستیم اما کاش همانقدر که غم ها را منعکس می کنیم از شادی ها هم بگوییم. امروز از برگزاری کنسرت خیابانی در شورا بگوییم و امواج خوب را به مردم منتقل کنیم.

ضرورت تحول و بازنگری در تامین منابع مالی

محسن هاشمی در جریان برگزاری هشتاد و چهارمین جلسه شورا با اشاره به شرایط رکود اقتصادی، موضوع تامین مالی و سرمایه گذاری در مدیریت شهری تهران را یک موضوع کلیدی دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرداری تهران در دوره جدید وارث یک بدهی ۵۵ هزار میلیارد تومانی است و چون بخش اعظمی از این بدهی مربوط به بدهی بانکی است که باید سالانه ۴میلیارد تومان بازپرداخت شود، هزینه سنگینی است.

وی در ادامه به شهرداری تاکید کرد که راهبرد جدیدی برای ایجاد تحول در تامین مالی و سرمایه گذاری در مدیریت شهری تهران اتخاذ نماید. 

رئیس شورای شهر تهران به مساله رکود در فرآیند توسعه شهری اشاره کرد و افزود: واقعیت این است که در دوره گذشته، فعالیت‌های عمرانی و توسعه گرا در شهرداری حالت انبساطی داشته است ، بخشی از این فعالیت‌ها مانند ایجاد زیرساخت‌های حمل ونقل عمومی مثبت و لازم بوده و بخشی نیز مانند خودرو محوری و ساخت بی رویه بزرگراه ها و تونل ها در اولویت قرار نداشته و بخشی دیگر نیز مانند ساخت باغ کتاب، باغ پرندگان ونمایشگاه اقدامی مثبت بوده اما باید توسط بخش خصوصی و سرمایه گذاران انجام می شده نه با اتکا به بودجه شهرداری.

جمع بندی شورا این است که شهردار تغییر نمی کند

علی اعطا سخنگوی شورای شهر در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه امروز گفت: سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه گفت: جمع بندی شورا بر این است که با توجه به این شرایط شهردار تهران تغییر نخواهد کرد و اگر ما به نقطه‌ای برسیم طبق قانون عمل می‌کنیم اما بررسی‌ها در این زمینه در شورا انجام شده و با مراجع ذیربط ارتباط برقرار خواهیم کرد.

نظر شما