شناسهٔ خبر: 2781759 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

با امضاي دکترين نظامي جديد روسيه؛

مسکو اجازه استفاده از سلاح هاي متعارف دقيق عليه غرب را خواهد داشت

در حالي که روسيه ناتو را تهديد نظامي شماره يک خود اعلام کرد، پوتين دکترين نظامي جديد اين کشور را که امکان استفاده از سلاح هاي متعارف دقيق عليه جلوگيري از تجاوز خارجي بود، امضا کرد.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، در همين حال ناتو ضمن رد اظهارات مسکو، روسيه را به عنوان تضعيف کننده امنيت اروپا، يک تهديد دانست.
دکترين جديد روسيه در بحبوحه تنش هاي اوکراين، آمادگي کرملين براي پاسخ قوي تر به تلاش هاي غرب به رهبري آمريکا در راستاي تضعيف و منزوي کردن روسيه را نشان مي دهد. اين دکترين، مفاد دکترين سال 2010 در مورد استفاده از سلاح هاي هسته اي را حفظ کرد.
بر اين اساس روسيه مي تواند از سلاح هسته اي در اقدامي تلافي جويانه عليه خود و يا متحدانش استفاده کند.
اين مساله در مورد سلاح هاي متعارف نيز قابل تعميم است. اما براي اولين بار اين دکترين اعلام مي دارد روسيه امکان استفاده از سلاح هاي دقيق به عنوان بخشي از اقدامات بازدارنده استراتژيک را دارد. نمونه هايي از اين سلاح ها شامل موشک هاي زمين به زمين، زمين به هوا و موشک هاي کروز پرتاب شونده از زيردريايي و بمب هاي هدايت شونده است.
همچنين اين دکترين اشاره دارد که روسيه نياز دارد تا از منافع خود در قطب شمال در رقابت جهاني براي نفت و گاز که منجر به ذوب شدن يخ هاي اين منطقه شده است، محافظت کند.
روسيه بر بازدارندگي هسته اي خود بسيار متکي است و پس از آمريکا و متحدانش در ناتو، در زمينه سلاح هاي متعارف دقيق عقب مانده است، اما؛ به تازگي با سرعت بالايي در صدد توسعه نظامي و خريد سلاح هاي جديد و افزايش مانورهاي نظامي است.
در همين حال ناتو افزايش زياد تعداد گشت زني هاي هوايي روسيه در بالتيک را خطرناک توصيف کرده است. در اوايل ماه دسامبر، روسيه موشک هاي اسکندر خود را به رمزهاي غربي و در کالينگراد که به لهستان و ليتواني نزديک است، منتقل کرد. اين موشک ها مي توانند تا 300 مايل را هدف قرار دهند. اين اقدام به عنوان حرکتي تلافي جويانه در برابر برنامه دفاع موشکي آمريکا اعلام شد. موشک هاي اسکندر قادر به حمل کلاهک هاي هسته اي و معمولي هستند. روز گذشته نيز، ارتش روسيه با موفقيت يک موشک بين قاره اي را در شمال غربي اين کشور آزمايش کرد.
دکترين جديد نظامي همچنين تأکيد کرده است تجميع قواي نظامي ناتو و تقويت زيرساخت هاي آن ها در مرزهاي روسيه، با قوانين بين المللي در تناقض است. اين مسئله را کرملين يک ابزار فشار سياسي و نظامي مي داند.
شايان ذکر است هم اکنون روابط روسيه و غرب در پايين ترين سطح خود از زمان پايان دوره جنگ سرد است.

نظر شما