شناسهٔ خبر: 2742616 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

رزمايش بزرگ محمد رسول‌الله(ص)

ارتش ايران فردا يكه‌تازي مي‌كند

صاحب‌خبر -

رزمايش بزرگ مشترك محمد رسول‌الله‌(ص) فردا ۴ دي‌ماه آغاز مي‌شود و تا ۱۰ دي‌ماه ادامه دارد. از روزهاي گذشته همه تداركات لازم براي برگزاري اين رزمايش آماده شده است تا ارتش جمهوري اسلامي ايران در چهار بخش نيروهاي هوايي، دريايي، زميني و همچنين قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش ويژگي‌هاي منحصر به فرد و خيره‌كننده خود را به رخ دشمن بكشد.
رزمايش علاوه بر اين كه باعث آمادگي نيروهاي مسلح كشورمان مي‌شود پيام‌هاي ديگري هم به همراه دارد.
كشوري همچون جمهوري اسلامي ايران به خاطر ماهيت ظلم‌ستيزي و استكبار‌ستيزي خود همواره بايد از آمادگي‌هاي دفاعي و نظامي لازم برخوردار باشد چون چشم طمع دشمنان بر روي اين سرزمين مقدس همواره سايه انداخته است.
براي كور كردن اين چشمان ناپاك بايد در همه زمينه‌ها به ويژه در زمينه نظامي و دفاعي به قابليت‌هاي ويژه و لازم دست يابيم.
نيروهاي مسلح ايران اسلامي كه فرزندان مردم اين سرزمين آن را شكل داده‌اند، هميشه در صدد بوده‌اند كه با ارتقاي توانمندي‌هاي نظامي خود عامل بازدارنگي بزرگي در مقابل تهديدات دشمنان ايران اسلامي باشند و از زمان دفاع‌مقدس تاكنون اين نقش و وظيفه مقدس را به خوبي ايفا كرده‌اند.
پيشرفت‌هاي بزرگ و شگرف نيروهاي مسلح از ارتش جمهوري اسلامي ايران تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامي باعث شده است تا دشمنان هم كه همواره از ابزار تهديد نظامي براي فشار بر ايران استفاده مي‌كردند، از اين ابزار صرف نظر كنند.
ساخت تجهيزات و ادوات جنگي و نظامي در حوزه موشكي، دريايي، هوايي و زميني باعث شده است كه كشورهايي كه سياست خصمانه عليه ايران دارند، تهديدات خود را غلاف كنند.
همه اين پيشرفت‌هاي بزرگ در زماني اتفاق افتاده است كه كشور به ويژه در حوزه نظامي و دفاعي سخت‌ترين تحريم‌ها را تحمل كرده است اما نيروهاي مسلح كشورمان با همت و عزم جهادي خود توانستند همه اين تحريم‌ها را پشت سر بگذارند و حتي دشمنان را هم از اين پيشرفت‌ها شگفت زده كنند.
رزمايش‌هاي دوره‌اي نيروهاي مسلح كشورمان علاوه بر دلگرمي به مردم ايران اسلامي تجهيزات تازه ساخته شده به دست توانمند نيروهاي مسلح را هم به نمايش مي‌گذارد.
به همين خاطر فردا رزمايش بزرگي آغاز مي‌شود تا باز هم به دشمنان نشان دهد كه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران علاوه بر تكيه بر نيروهاي با ايمان خود، تجهيزات و تسليحات پيشرفته و ساخت خود را به نمايش مي‌گذارد. پيش از آغاز رسمي رزمايش بزرگ محمد رسول‌الله‌(ص) نيروهاي سه‌گانه ارتش و پدافند هوايي خاتم‌الانبياي ارتش تمرين‌هاي لازم را انجام دادند و خود را براي آغاز اين رزمايش آماده كردند.

جنگنده‌هاي ارتش آماده رزم
سخنگوی نیروی هوایی ارتش در رزمایش مشترک در همين زمينه گفت: جنگنده‌های مختلف شکاری بمب‌افکن به منطقه رزمایش اعزام شده و تمرین آمادگی برای شروع رزمایش و انهدام اهداف فرضی و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده رزمایش را شروع کردند.
امیر خلبان حسین چیت‌فروش سخنگوی نیروی هوایی ارتش در رزمایش مشترک محمد ‌رسول‌الله‌(ص)، گفت: از ویژگی‌های بارز این رزمایش وارد شدن نسل جدیدی از فرماندهان نیروی هوایی است که مدیریت این رزمایش را بر عهده گرفته‌اند.
وی درباره دستاوردهای مهم این رزمایش، افزود: بزرگترین پیام و دستاورد این رزمایش، مخابره این پیام به دنیا است که نیروی هوایی ارتش سال‌هاست به خودکفایی رسیده است.
سخنگوی نیروی هوایی ارتش در رزمایش مشترک محمد رسول‌الله‌(ص) درباره نقش کلی نیروی هوایی در این رزمایش، تأکید کرد: همه پایگاه‌های نیروی هوایی به نوعی در این رزمایش دخیل هستند اما در رده‌های گوناگون و هرکدام از پایگاه‌های مختلف نیروی هوایی در رده‌هایی مانند هواپیماهای جنگنده، بمب‌افکن، سوخت‌رسان، شناسایی و انجام عملیات‌هایی مانند ترابری، بارریزی و چتربازی وظایفی بر عهده دارند.
امیر چیت‌فروش همچنین اظهار داشت: علاوه بر این، تأمین امنیت هوایی کل مناطق تحت پوشش رزمایش در خلال برگزاری آن، بر عهده نیروی هوایی است که با گشت‌های هوایی مستمر از سوي پایگاه‌های هوایی واقع در جنوب کشور انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: آمادگی و توان نیروهای مسلح و به خصوص نیروی هوایی در تعمیر، اورهال، ساخت قطعات و به پرواز درآوردن هواپیماها و انجام عملیات‌ گوناگون نشانگر این مطلب است که با وجود ۳۶ سال تحریم، نیروی هوایی ارتش به روزتر و آماده‌تر از گذشته قادر به دفاع از مرزهای هوایی کشور است.
سخنگوی نیروی هوایی ارتش در رزمایش مشترک محمد رسول‌الله‌(ص) با اشاره به انتصاب فرماندهان جدید پایگاه‌ها و قسمت‌های مختلف نیروی هوایی در یک سال گذشته، گفت: واگذاری مدیریت رزمایش محمد رسول‌الله(ص) به نیروهای جوان‌تر و نسل سوم فرماندهان نهاجا در این سطح آزمون خوبی برای این افراد است تا بتوانند آموخته‌های مدیریتی خود را در عمل به نمایش بگذارند.
امیر چیت‌فروش تأکید کرد: کارکنان نیروی هوایی ارتش به پشتوانه اتاق‌های فکر و متخصصین تحقیقات فکری و نظری، با تلفیق تهدیدات پیرامونی و تجارب هشت سال دفاع‌مقدس در قالب طرح‌های عملیاتی دقیق و مطالعه و بررسی آنها، از تجهیزات جدید و به روز شده با توجه به توان موجود استفاده می‌کنند.
سخنگوی نیروی هوایی ارتش در رزمایش مشترک محمد رسول‌الله‌(ص) در ادامه این رزمایش را با رزمایش‌های قبلی متفاوت دانست و تصریح کرد: این رزمایش در وسعتی حدود ۲ میلیون متر مربع کاملاً به صورت مشترک برگزار می‌شود که با محوریت نیروی دریایی ارتش و همکاری نیروهای زمینی، هوایی و قرارگاه پدافند هوایی ارتش به طور برنامه‌ریزی شده اجرا می‌شود.
وی محور فعالیت نیروی هوایی در این رزمایش را اهداف متحرک در هوا و زمین و نیز کل سطح دریا دانست و افزود: برای آمادگی اجرای این رزمایش، قرارگاه مرکزی ذوالفقار در منطقه بندرعباس مستقر شد و قرارگاه‌های تاکتیکی مختلفی فعالیت خود را آغاز کردند و هواپیماهای مختلف شکاری بمب‌افکن به منطقه اعزام شده و تمرین آمادگی برای شروع رزمایش و انهدام اهداف فرضی و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده رزمایش را شروع کردند.
امیر چیت‌فروش همچنین درباره مراحل آماده‌سازی برای این رزمایش، گفت: ما به طور طبیعی همه تجارب و نقاط قوت و ضعف خودمان را طی سال گذشته مورد مطالعه قرار دادیم تا شاهد ارتقای توان رزمی و عملیاتی خلبانان و پرسنل جوان باشیم.
سخنگوی نیروی هوایی ارتش در رزمایش مشترک محمد رسول‌الله‌(ص) در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: تحریم‌ها بیشترین برکت را برای ارتش جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورد، نیروی هوایی به دلیل وابستگی شدید قطعاتی به مستشاران خارجی بیش از همه این تحریم را درک کرد، اما امروز این توانایی در نیروی هوایی وجود دارد که کلیه هواپیماها را تعمیر و تجهیزات مرتبط با آن را به روزرسانی کند.
امیر چیت‌فروش در این زمینه اظهار داشت: به نوعی می‌توان اذعان داشت که هواپیماهای حاضر به خدمت در نیروی هوایی بومی‌سازی شده است، با اینکه ساخت اولیه این هواپیماها مربوط به کشورهای مختلف است، اما باید این نکته را در نظر داشت که دانش نگهداری، تعمیر و ارتقاي سیستم‌های گوناگون این جنگنده‌ها با تکنولوژی ساخت اولیه آن برابری می‌کند.

تست رادارهای رهگیر و موشک‌های سامانه موشکی باور ۳۷۳
همچنين فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌‌الانبیاء كه در رزمايش بزرگ محمد رسول‌الله(ص) يكي از بازوهاي حساس در دفاع از آسمان كشور است، گفت: تست‌های سامانه موشکی باور ۳۷۳ در حال انجام بوده و رادارهای رهگیر و ردگیر، موشک‌های ارتفاع پایین، متوسط و بالای آن در حال تست هستند.
امیر فرزاد اسماعیلی در گفت‌و‌گو با تسنیم، درباره آخرین وضعیت سامانه موشکی باور ۳۷۳ (اس۳۰۰ ایرانی) گفت: کارهای آن (سامانه موشکی باور۳۷۳) بر‌اساس زمان‌بندی پیش می‌رود و ان‌شاالله پس از اتمام کار، وارد عرصه پدافند هوایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه تست‌های باور ۳۷۳ در حال انجام است البته تست‌های متفاوتی دارد، افزود: رادار رهگیر و ردگیر، موشک‌های مختلف سامانه موشکی باور ۳۷۳ در ارتفاع‌های پایین، متوسط و بالای آن در حال تست هستند. فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خانم‌الانبیاء تصریح کرد: به هر حال این پروژه زمان‌بر بوده و کارهایش در دست انجام است.
جمهوری اسلامی ایران و شرکت "روس آبارون اکسپورت" شرکت دولتی صادرات و واردات تسلیحات و تجهیزات نظامی روسیه در سال ۲۰۰۷ قراردادی را امضا کردند که به‌موجب آن، این شرکت موظف شد که ۵ آتشبار S۳۰۰ را به‌ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار به ایران تحویل دهد.
اما دیمیتری مدودف رئیس جمهور وقت روسیه سه سال بعد و در سال ۲۰۱۰ میلادی با صدور فرمانی، تحویل سامانه موشکی اس۳۰۰ به ایران را ممنوع کرد و سپس ایران کار ساخت نمونه مشابه این سامانه را آغاز کرد که نام آن نیز بعدها "باور ۳۷۳" اعلام شد.
"اس۳۰۰" یک سامانه موشکی سطح‌ به‌ هوای دوربرد با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست. از این سامانه به‌عنوان نوع تکمیلی سامانه پدافندی اس۲۰۰ یاد می‌کنند که ایران هم‌اکنون نوع روس آن را در اختیار داشته و آن را بارها بهینه سازی کرده است.

اخطار ایران به هواپیماهای شناسایی نیروهای فرامنطقه‌ای
سخنگوی قرارگاه پدافند هوایی در رزمایش مشترک ارتش هم گفت: طی روزهای گذشته و در چند نوبت اخطارهایی به فعالیت هواپیما‌های شناسایی نیروهای فرامنطقه‌ای نزدیک اف‌آی‌آر مرزهای کشور داده شده که تعدادی از این هواپیماها از نوع يو۲ بوده‌اند.
به گزارش روابط عمومی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص)، امیر شهرام سخنگوی قرارگاه پدافند هوایی در رزمایش مشترک محمد رسول‌الله(ص) اعلام کرد: بخشی از تجهیزات، سلاح‌ها و سامانه‌های موشکی و راداری قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) متشکل از استعدادهای پدافندی نیروهای مسلح در منطقه رزمایش گسترش یافته و آماده اجرای مأموریت هستند.

نظر شما