شناسهٔ خبر: 27204727 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پله برقي قاطي کرد و باقي ماجرا

صاحب‌خبر - به گزارش ايرنا اينها بخشي از روايت يکي از مسافران مترو است که صبح ديروز(دوشنبه) در ايستگاه ميرداماد پايتخت شاهد حادثه نقص فني پله برقي بوده است. حادثه اي که به گفته يکي از تکنسين هاي پله برقي به علت کيفيت پايين تجهيزاتي که قبلا نصب شده رخ مي دهد و ضرورت مراقبت بيشتر و مداوم تر آنها نمايان تر از هميشه به نظر مي رسد. **جزييات حادثه براساس تازه ترين آمارها به نقل از اورژانس تهران حادثه نقص فني پله برقي ايستگاه مترو ميرداماد 5 مصدوم برجاگذاشت. گرچه برخي منابع خبري ابتدا اعلام کردند که اين حادثه فوتي نيز داشته اما مسئولان مترو و اورژانس گفتند که حادثه ختم به خير شده و تنها سه مصدوم به مراکز درماني انتقال يافتند و دو تن ديگر نيز سرپايي مداوا شدند. بروز نقص فني و تغيير جهت حرکت پله برقي علت اين حادثه اعلام شد. ** روايت مسافران مترو يکي از شهروندان که مي گويد روزانه سه تا چهار بار از مترو استفاده مي کند و خود شاهد حادثه ايستگاه ميرداماد بوده توضيح داد: حدود ساعت 10صبح تازه قطار از راه رسيده بود و تعداد مسافران روي پله برقي زياد بود که يکباره شاهد سقوط چند نفر از شهروندان بوديم. محمد ابراهيميان ادامه داد: به نظرم يکي از زنجيره هاي حفاظتي و سيستم ريلي پله برقي از جا کنده شد و به گفته برخي مصدومان حرکت پله برقي برعکس شده بود. يکي ديگر از مسافران مترو نيز تاکيد کرد: اگر مديران همزمان با افتتاح سريع ايستگاههاي مترو به فکر کيفيت تجهيزات وسايل اين مکان ها هم بودند جان مردم به خطر نمي افتاد. اين مسافر مترو گفت: کمترين انتظار اين است که تجهيزات مترو براساس استانداردهاي موجود در زمان مقرر مراقبت و نگهداري شود. ** تجهيزات بي کيفيت يکي از تکنسين هاي پله برقي فعال در ايستگاههاي مترو تهران در گفت و گو با خبرنگار ايرنا مي گويد: بيشترين دلايل سقوط شهروندان از روي پله برقي برخورداري از قطعات بي کيفيت اين وسايل است. وي که خواست نامش در گزارش قيد نشود ادامه داد: پارگي در تسمه پله برقي ها بسيار در ايستگاه هاي مترو روي مي دهد که اين عامل سبب برعکس حرکت کردن پله برقي و سقوط شهروندان مي شود. اين تکنسين پله برقي در ايستگاههاي مترو خاطرنشان کرد: بايد تعميرات و به روز کردن قطعات پله برقي ها در مدت زمان تعيين شده انجام شود که با توجه به فعاليت زياد پله برقي ها اين امکان گاه ممکن است با تاخير روي دهد. **آمار پله برقي هاي مترو آنطور که مدير ارتباطات و امور بين الملل شرکت بهره برداري مترو تهران و حومه به خبرنگار ايرنا گفت: 798 دستگاه پله برقي در خطوط مختلف ناوگان مترو تهران فعال است که بيشتر در خطوط يک، 2 و 5 قراردارند. وي به فعاليت آسانسورها در ايستگاه هاي مترو تهران نيز اشاره و بيان کرد: اين آسانسورها در خطوط يک، 2 و 5 فعاليت دارند که در خط يک 50 آسانسور و در خطوط 2 و 5 نيز به ترتيب 44 و 49 دستگاه آسانسور نصب است. مدير ارتباطات و امور بين الملل شرکت بهره برداري مترو تهران تاکيد کرد: مراحل تعمير، تعويض قطعات و نگهداري اين حجم از آسانسور و پله برقي ها براساس يک برنامه زماني تعيين شده انجام مي شود. ** پله برقي هاي چيني و اروپايي مديرعامل شرکت قطار شهري تهران و حومه البته در گفت وگو با خبرنگار ايرنا نقطه نظر تکنسين پله برقي ها را مبني بر کيفيت پايين پله برقي ها تاييد نمي کند و معتقد است که تجهيزات اين شرکت باکيفيت هستند. وي مي گويد: عمليات نصب پله برقي که توسط مديران شهري مختلف طي چند دهه اخير انجام شده داراي کيفيت مناسب و از برندهاي کشورهاي مطرح چيني و اروپايي بوده است. علي امام تصريح کرد: در هيچ دوره اي از مديريت شهري تهران بنا نبوده از جنس بي کيفيت براي پله برقي ايستگاه هاي مترو استفاده شود اما بايد در زمينه تعمير و نگهداري اين تجهيزات اقدامات بيشتري انجام داد. وي ادامه داد: عمده مشکلات روي داده در پله برقي ايستگاههاي مترو تهران نقص فني است و در برخي مواقع نيز خارج از اراده و پيش بيني تکنسين هاي شرکت مترو اين اتفاقات روي مي دهد. به گفته مديرعامل شرکت مترو تهران، تکنسين هاي فني شرکت بهره برداري مترو طبق برنامه زمانبندي مشخص براي تعميرات فني و تجهيز قطعات پله برقي ها اقدام مي کنند. امام يادآور شد: تاکنون شرکت مترو تهران بيش از 100 ايستگاه را تجهيز و راه اندازي کرده و تمامي اين ايستگاه ها از پله برقي هاي استاندارد و با کيفيت برخوردارند. به گفته وي در آينده قرار است ايستگاه هاي جديدي در خطوط 6 و 7 تجهيز و راه اندازي شوند که به منظور تسهيل در رفت و آمد شهروندان هيچ ايستگاهي بدون نصب پله برقي افتتاح نخواهدشد. **نحوه استفاده مسافران از پله برقي مراقبت و سرويس پله برقي ها که بايد براساس استانداردهاي لازم انجام شود يک طرف، نحوه استفاده شهروندان از اين تجهيزات نيز موضوع ديگر است که به گفته مسئولان مترو در بروز نقص فني تاثير مي گذارد. مدير ارتباطات و امور بين الملل شرکت بهره برداري مترو تهران معتقد است: برخي مواقع به دليل رعايت نکردن شهروندان و استفاده ناصحيح و نابجا از پله برقي ها شاهد بروز برخي مشکلات هستيم. محمديان ادامه داد: دويدن روي پله برقي ها از سوي برخي مسافران به يک عادت تبديل شده و براي رسيدن به قطار يا دلايل ديگر برخي شهروندان دوان دوان از اين وسيله استفاده مي کنند. وي گفت: به تشخيص تکنسين هاي پله برقي عمده مشکلات فني اين وسايل به علت دويدن و جابه جا کردن بار زياد از سوي مسافران است. مدير ارتباطات و امور بين الملل شرکت بهره برداري مترو تهران از مسافران خواست به منظور جلوگيري از بروز نقص فني در آسانسورها و پله برقي ها حتما با ظرفيت تعيين شده از اين وسايل استفاده کنند و از راه رفتن و دويدن بر روي پله برقي ها بپرهيزند. به گزارش ايرنا براساس آمارها به طور ميانگين روزانه سه ميليون نفر از شهروندان تهراني از طريق ناوگان مترو جابه جا مي شوند. مترو تهران که فعاليت آن نخستين بار از سال 1377 شروع شده در 6 خط اصلي با 204 کيلومتر و 116 ايستگاه فعال است. گزارش از سيد جواد آل داود تهرام/7243/ 1008 انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما