شناسهٔ خبر: 26910101 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

مقصر کیست؟

صاحب‌خبر -


 ایسنا: در سلسله‌نشست‌های «رسانه، افکار عمومی و بازنمایی رویداد» این‌بار به جایگاه شبکه‌های اجتماعی در دنیا اشاره شد. امیر ناظمی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی گفت: «سلبریتی‌ها اصلی‌ترین بازیگران شبکه‌های اجتماعی هستند. شاهد کسب درآمد سلبریتی‌ها از شبکه‌های اجتماعی و اثرگذاری آنها هستیم. بالاترین درآمد از پست‌های اینستاگرامی در دنیا مربوط به خواننده مشهور «سلنا گومز» است؛ وی هر پست خود را ۵۳۰‌ هزار دلار می‌فروشد. در واقع با سلبریتی‌هایی مواجهیم که قرارداد فیلم و بازی می‌بندند اما عمده درآمد آنها تحت‌الشعاع پست‌های اینستاگرامی است».
وی با بیان اینکه سلبریتی‌ها در ایران از ۳۵ تا ۱۵‌ میلیون تومان می‌گیرند و در اینستاگرام پست می‌گذارند و این مبلغ برای تلگرام ۱۰ ‌میلیون است اظهار کرد: «اکنون جایگزین‌های رسانه‌های متداول کارکردهای خود را دارند و با افرادی روبه‌رو هستیم که صرفا بلندگو هستند بدون آنکه فکری پشت بیانات همه آنها باشد».
عبداله گیویان، پژوهشگر رسانه و ارتباطات نیز در این نشست به برخی مشکلات جدی در نظام ارتباطاتی اشاره کرد و گفت: «در تبلیغات رسانه ملی زمانی که می‌خواهند یک زندگی خوب را به شرط استفاده از یک کالا تبلیغ کنند، یک زندگی لوکس متوسط به بالای غربی را نمایش می‌دهند».
وی ادامه داد: «آیا ما به‌عنوان یک ملت آرزوی مشترکی داریم؟ اسطوره سعادت چیست و آیا یک لحظه تاریخی داشته‌ایم که مشترکا این کامروایی را تصویر کرده باشیم؟».
گیویان با بیان اینکه نه در سطح نظری و نه عملی هیچ تعبیر مشخصی از آنچه می‌خواهیم نداریم، گفت: «مقصر کیست؟ قصور جمعی ما در خلق و بازنمایی این اسطوره تبعات ویرانگری در زندگی امروز ما دارد. در پازل سراسری نظام ارتباطاتی این اسطوره مغفول است. یکی از اصلی‌ترین وظایف اهالی رسانه این است که تلاش کنند ذرهای زمینه ساخت این اسطوره را فراهم کنند که بخشی از رسالت رسانه است و وظیفه ملی تلقی می‌شود».
محمد آقاسی مدیر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، نیز با بیان اینکه ۱۰ دغدغه و مطالبه اول مردم، مسائل اقتصادی است، گفت: «در دو پیمایش ملی که داشتیم، مواردی چون محیط‌ زیست، کم‌آبی و... جزء اولویت‌های پایین‌تر بودند که حاکی از آن است که دیالوگ بین مردم، رسانه و حاکمیت برقرار نشده است».وی افزود: «سال گذشته در دو مقطع از مردم پرسیدیم دوست دارید جلوی «تورم» گرفته شود یا «اشتغال» ایجاد شود؟ بیش از ۸۰ درصد مردم اشتغال را انتخاب کردند. درحالی‌که صاحب‌نظران معتقدند تا تورم کاهش نیابد، شغل ایجاد نمی‌شود».

نظر شما