شناسهٔ خبر: 26851369 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

سوپرجام، دغدغه بزرگ این روزهای فوتبال ایران

مسابقه‌ای برای برگزار نشدن!

حالا دوباره صحبت از لغو سوپرجام به میان آمده است؛ مسابقه‌ای که اگرچه به دغدغه بزرگ این روزهای فوتبال ما تبدیل شده اما تاریخچه‌اش نشان می‌دهد هرگز در فوتبال ایران جدی گرفته نشده و انگار دیداری است برای برگزار نشدن!

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، از همان روزی که مشخص شد پرسپولیس و استقلال به‌عنوان قهرمان‌های لیگ برتر و جام حذفی باید بازی سوپرجام را برگزار کنند، پیش‌بینی شد که این بازی با حواشی زیادی همراه شود.

سال‌هاست که اهالی فوتبال سعی دارند از کاهش حساسیت دربی بگویند. از اینکه می‌توان در سال بیش از دو بازی بین دو تیم برگزار کرد بدون اینکه اتفاقی رخ دهد. با این حال شواهد نشان می‌دهد مدیران و مربیان دو تیم تا حد امکان ترجیح می‌دهند (به خاطر تبعات شکست احتمالی) این بازی را تجربه نکنند!

قرار بود دیروز سوپرجام بین پرسپولیس و استقلال برگزار شود اما آبی‌های پایتخت از مدت‌ها قبل مخالفت خود با حضور در این بازی را اعلام کردند و زمان آن را مناسب ندانستند و درنهایت هم این بازی برگزار نشد.

انصراف جنجالی استقلال و پیروزی پرسپولیس

هفته گذشته و بعد از جلسه هماهنگی این مسابقه از سوی سازمان لیگ اعلام شد استقلالی‌ها به‌طور رسمی از حضور در این بازی انصراف داده‌اند و به همین دلیل پرسپولیس برنده بازی است که البته این خبر با موضع‌گیری جدی استقلال مواجه شد، چراکه مدیران این باشگاه مدعی بودند تنها خواستار تغییر زمان بازی شده‌اند و انصراف رسمی نداده‌اند.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد در جلسه برگزارشده، رئیس شورای تامین به‌عنوان رئیس جلسه از ملکی، رئیس هیات‌مدیره استقلال درخصوص برگزاری بازی در تاریخ 29 تیرماه سوال کرد که او پاسخ داد تیمش در این تاریخ بازی نمی‌کند و همین پاسخ نیز به منزله انصراف رسمی استقلال تلقی و صورتجلسه نیز با امضای حاضران در جلسه سند شد و احتمالا کمیته انضباطی نیز این رای را تایید خواهد کرد تا قرمزها بدون برگزاری بازی برنده یک دربی لقب بگیرند.

قانون چه می‌گوید؟

اعلام برتری پرسپولیس از سوی کمیته مسابقات باعث شد اعتراض‌های زیادی صورت بگیرد. قانون اما چه می‌گوید؟ یک کارشناس حقوقی در این خصوص به «فرهیختگان» گفت:‌ «طبق قانون کمیته برگزار‌کننده مسابقه مقام تصمیم‌گیر در این خصوص نیست و باید کمیته انضباطی تصمیم‌گیری کند. قرار هم نیست اکنون کمیته انضباطی رای برگزار‌کننده را تایید کند، بلکه باید با بررسی اسناد و مدارک، رای خود را اعلام کند.»

وی ادامه داد: «اینکه عنوان شده قانونا باید تیم برنده در زمین حاضر شود و داور نیز بعد از غیبت تیم بازنده در سوت خود به نشانه پیروزی تیم حاضر بدمد هم چندان مورد تایید نیست، چراکه طبق قانون می‌توان در صورت اعلام رسمی یک تیم مبنی‌بر انصراف یا داشتن رفتاری که نشان‌دهنده انصراف باشد، تیم مقابل را برنده اعلام کرد.»

این کارشناس حقوقی در پاسخ به این سوال که آیا نامه باشگاه استقلال نشانه انصراف این تیم تلقی می‌شود، گفت: «انتشار آن نامه نشان داد که باشگاه استقلال تنها خواستار تعویق بازی بوده اما گفته شده که نماینده این باشگاه در جلسه قبل از بازی اعلام کرده که در تاریخ مقرر نمی‌توانند بازی کنند و صورتجلسه را نیز امضا کرده که در این صورت قطعا کمیته انضباطی رای به برتری پرسپولیس خواهد داد. از سوی دیگر طبق ماده 61 اگر یک مسابقه به علت رفتار یک باشگاه برگزار نشود تیم مقابل سه بر صفر برنده اعلام خواهد شد.»

تاریخچه سوپرجام

فوتبال ایران سابقه چندان درخشانی در برگزاری مسابقات سوپرجام ندارد و تا قبل از جنجال اخیر چندان این بازی جدی گرفته نمی‌شد. اولین سوپرجام در سال 84 بین صباباتری (قهرمان حذفی) و فولاد خوزستان (قهرمان لیگ) برگزار شد که با برتری 4 بر صفر نماینده تهران همراه بود.

سال بعد خبری از سوپرجام نشد و در سال 86 نیز که قرار بود سایپا (قهرمان لیگ) و سپاهان (قهرمان حذفی) بازی کنند به خاطر تغییر محل برگزاری مسابقه و اعتراض مدیران دو تیم، بازی لغو شد! قرار بود بازی در آزادی برگزار شود اما محل برگزاری مسابقه به ورزشگاه شهید درخشان رباط‌کریم (ورزشگاه اختصاصی صباباتری) انتقال پیدا کرد که از نظر مدیران دو باشگاه بی‌حرمتی به دو تیم تلقی شد.

سال بعد قرار بود اولین دربی در سوپرجام برگزار شود. پرسپولیس قهرمان لیگ شده بود و استقلال قهرمان جام حذفی اما قرمزها قصد داشتند به اردو بروند و خواستار لغو بازی شدند و سازمان لیگ هم پذیرفت، به همین سادگی!

بعد از آن تا چند سال نیز این مسابقه برگزار نشد تا اینکه در سال 94 بار دیگر تصمیم گرفته شد که این بازی برگزار شود. این بار قرار بر این بود که دربی اصفهان برگزار شود و سپاهان به‌عنوان قهرمان لیگ به مصاف ذوب‌آهن قهرمان جام حذفی برود. با این حال این بازی هم برگزار نشد.

در سال 95 بالاخره طلسم شکست و استقلال خوزستان که قهرمان لیگ شده بود به مصاف ذوب‌آهن رفت تا بعد از یک دهه دومین سوپرجام فوتبال ایران برگزار شود. نماینده اصفهان در این بازی با نتیجه 4 بر 2 پیروز شد و جام نه‌چندان معتبر را از آن خود کرد.

قبل از شروع فصل گذشته نیز بعد از قهرمانی پرسپولیس در لیگ، بازی سوپرجام بین این تیم و نفت تهران بحران‌زده برگزار شد و شاگردان برانکو به‌راحتی سومین سوپرجام ایران را به نام خود سند زدند و حالا دوباره صحبت از لغو سوپرجام به میان آمده است؛ مسابقه‌ای که اگرچه به دغدغه بزرگ این روزهای فوتبال ما تبدیل شده اما تاریخچه‌اش نشان می‌دهد هرگز در فوتبال ایران جدی گرفته نشده و انگار دیداری است برای برگزار نشدن!

 

* نویسنده : مهدی محمدی دبیر گروه ورزش

نظر شما