شناسهٔ خبر: 26782288 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

دادستان تهران: رسانه‌ها تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند

صاحب‌خبر -
 

سرویس خبر:‌ دادستان تهران، بزرگ‌ترین هنر رسانه را تبدیل تهدیدها به فرصت دانست و گفت: به جای این که قصاص محمد ثلاث عبرت تاریخ شود، بیگناه جلوه دادن او پیگیری می‌شود؛ به جای این که متهم ارزی که اخیرا دستگیر شده شرمسار مردم تنگدست باشد، اقدامش توسط برخی افراد توجیه می‌شود و کسی هم که با انتشار فیلم رقص خود در فضای مجازی فعل حرام انجام می‌دهد، مورد حمایت قرار می‌گیرد.

عباس جعفری دولت‌آبادی درچهارمین نشست دادستانی تهران با مدیران مسئول برخی از رسانه‌ها افزود: در این سه پرونده، افرادی مرتکب جرم شدند؛ یکی جنایت کرده یک نفر پولشویی کرده و یکی هم بی‌حیایی را در فضای مجازی ترویج کرده است و بعد از آن از این افراد قهرمان ساخته می‌شود، نشان‌دهنده این است که این‌گونه امور در جایی طراحی می‌شود.

او با اشاره به اجرای حکم قصاص محمد ثلاث عامل شهادت سه مامور نیروی انتظامی، اظهار داشت: در این خصوص به نحوی وانمود شد که گویی او یک فرد بی‌گناه بوده است در حالی که عامل شهادت سه نفر از مأموران بود. کشف دو تن سکه طلا از یک متهم و پرونده اتهامی مائده هژبری، از دیگر اخبار مورد اشاره دادستان بود.

دادستان تهران با اشاره به خبر دستگیری سلطان سکه و نحوه اعلام آن توسط پلیس اظهار داشت: واقعیت این است که گردش پولی متهم سنگین است. وی با افتتاح حساب‌های متعدد و استفاده از عوامل خود، وجوه زیادی را در گردش دارد.

جعفری دولت‌آبادی با طرح این سؤال که چرا اعلام آن به یک بمب خبری تبدیل شد، افزود: بزرگ‌نمایی موضوع موجب این امر شد؛ زیرا انتشار این‌گونه اخبار بدون ارائه عملکرد محسوس برای مردم نتیجه عکس خواهد داد و آثارمنفی بر جا خواهد گذاشت. وی تاکید کرد این پرونده در حال رسیدگی است‌ و پس از تکمیل تحقیقات اطلاع‌رسانی خواهد شد.

‏‏*مستندبیراهه

دادستان تهران در مورد ماجرای مائده هژبری و پخش مستند «بیراهه»، گفت: اواخر اردیبهشت‌ شماری از فعالان فضای مجازی اینستاگرام از جمله وی که تصاویر و عکس‌های نامناسب از خود را منتشر می‌کردند، توسط پلیس شناسایی شدند و این پرونده مانند سایر پرونده‌ها برای رسیدگی به دادستانی تهران ارسال شد.

وی افزود: از آن‌جا که متهمه ۱۷ ساله بود، پرونده همان روز به دادسرای نوجوانان ارجاع شد و در همان روز هم آزاد شد و بازداشت نشده بود.

جعفری دولت‌آبادی اضافه کرد: قاضی پرونده با توجه به این که افرادی در اینستاگرام از خود عکس و فیلم منتشر می‌کنند، به پلیس اطلاعات و امنیت ناجا پیشنهاد کرد در این زمینه اقدام پیشگیرانه انجام گیرد و در مورد نحوه این اقدامات نیز تاکید کرد که انتشار هرگونه مستند یا اجرای طرحی در این زمینه باید با تایید قاضی پرونده باشد. بنابراین قاضی پرونده نه در ساخت و نه در انتشار مستند نقشی نداشته است.

دادستان تهران افزود: پلیس این دستور را به بخش معاونت اجتماعی ناجا ارسال کرد و با همکاری صدا و سیما مستند مذکور تهیه و پخش شد. بنابر این قوه قضائیه در تهیه و پخش مستند مذکور نقشی نداشته است و قاضی پرونده صرفاً به پلیس دستور داده بود که برای جلوگیری از فعالیت‌های مشابه، اقدام پیشگیرانه انجام گیرد.

او گفت: هجمه‌های رسانه‌ای درمورد برخی جرائم و رویدادها را عادی نمی‌بینیم و معاندان بر بخشی از اخبار منتشره موج‌سواری می‌کنند و در داخل هم افرادی بدون توجه به عقبه‌‌ها و با موجی که ایجاد می‌شود، دل مردم را خالی می‌کنند و سبب بی‌اعتمادی، القای ناکارآمدی ارکان نظام و ناامیدی مردم می‌شوند؛ در حالی که واقعیت این‌گونه نیست.

دادستان تهران با تاکید بر این که اخبار قضایی نباید بدون تایید مراجع قضایی پخش شود، گفت: رسانه‌ها باید صحت این قبیل اخبار را بررسی کنند تا جامعه دچار التهاب نشود.

وی افزود: در بحث فروش انبوه سکه به افراد، این سؤال مطرح است که آیا در شرایط کنونی فروش ۳۸ هزار سکه به یک فرد از مصادیق حقوق عامه است یا خیر، که در همین رابطه اخیراً پرونده‌ای در دادستانی تهران تشکیل شده و موضوع در شعب ویژه تحت رسیدگی است.

*لزوم توجه به شرایط کشور

او اضافه کرد: آمریکا با توجه به مشکلات اقتصادی و اجتماعی تلاش دارد با تشدید تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی مردم را خسته کند؛ مشکلات معیشتی و تنش‌هایی، چون کمبود آب موجب شده که دشمنان تصور کنند جمهوری اسلامی تسلیم می‌شود؛ اما علاوه بر هوشیاری مقام معظم رهبری، مردم خوبی داریم که همواره حامی نظام هستند و این بزرگ‌ترین مولفه جمهوری اسلامی در مقابله با استکبار جهانی است.

جعفری دولت‌آبادی افزود: این طراحی دشمن است تا به جامعه‌ای که با دشمن درگیر است، ناامیدی و بی‌اعتمادی القا شود.

‏‏*محکومیت ناظم مدرسه

وی از محکومیت ناظم مدرسه غرب تهران به ۱۰ سال حبس، دو سال انفصال از خدمت و تحمل ضربات شلاق خبر داد و تأکید کرد که این حکم هنوز قطعی نشده است.

نظر شما