شناسهٔ خبر: 26757793 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

ابلاغ ضوابط برگشت ارز صادرات کالاهای غیرنفتی

صاحب‌خبر -
ضوابط و چگونگی برگشت ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی به چرخه اقتصادی کشور به گمرکات اجرایی ابلاغ شد.

به گزارش فارس، هیأت وزیران مورخ چهارم تیر ۹۷ مصوب کرده بود، تمامی صادرکنندگان به غیر از صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، ‌پتروشیمی، محصولات فولادی و فلزات رنگی که فهرست آنها توسط وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام شده است، می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به نرخ رسمی به واردات کالاهای گروه سه اختصاص دهند و حق استفاده از گواهی صادراتی را در بازار بورس با نرخ رقابتی به واردکنندگان این گروه از کالاها واگذار کنند.

همچنین بر اساس بخشنامه گمرک، حداکثر فاصله زمانی قابل قبول بین پروفرما و ثبت سفارش یک ماه اعلام شد.

این بخشنامه به منظور جلوگیری از تخلفات برخی واردکنندگان در باره ارائه پرفروما غیر متعارف با تاریخ های قبل از افزایش قیمت کالا و با نرخ تسعیر ارز پایین تر یا بالاتر نسبت به ثبت سفارش صادر شده است.

خبر دیگری حاکیست: مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران درباره چگونگی تخصیص ارز به ثبت سفارش‌هایی که قبل از گروه‌بندی کالاها انجام شده است، گفت: ثبت سفارش های قبلی‌ چنانچه‌ تخصیص ارز شده باشند که توسط بانک پرداخت می‌شود و اگر تخصیص ارز نشده باشند، مشمول ثبت سفارش‌های جدید خواهند شد.

علی علی آبادی فراهانی در گفتگو با فارس در زمینه شرایط ثبت سفارش واردات کالا گفت: گروه‌بندی کالاها با هماهنگی وزارتخانه‌های ذیربط انجام شده و جمع‌بندی آن با امضای وزیر صنعت توسط وزارت، صنعت، معدن و تجارت به بانک مرکزی ابلاغ شد.

وی در مورد نحوه تخصیص ارز اظهار داشت: براساس گروه‌بندی‌ها، به گروه یکم کالایی از منابع بانک مرکزی دلار به نرخ ۴۲ هزار ریال، گروه دوم از منابع نیما (ارز حاصل از صادرات پتروشیمی، فولاد و … ) نرخ ۴۲ هزار ریال و به گروه سه ارز حاصل از صادرات سایر کالاها (۲۰ درصد صادرات کل کشور) نرخ ۴۲ هزار ریال و واگذاری اظهارنامه صادراتی (توافق بین صادرکننده و واردکننده) تعلق می‌گیرد.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال که آیا ثبت سفارش با ارز ۴۲ هزار ریالی متوقف شده است، گفت: خیر متوقف نشده، مفهوم ثبت سفارش بانکی این است که بعد از ثبت سفارش در بانک، به صورت الکترونیک در انتظار تخصیص و تامین ارز قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما