شناسهٔ خبر: 26710620 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

پرونده ویژه جام‌جم برای فینال مهیج جام‌جهانی 2018 روسیه

شام آخر در مسکو

61 مسابقه و 161 گل، با مقدار زیادی درام فوتبالی حالا قلب‌ها را به یک نقطه رسانده است؛ به فینال جام جهانی 2018.

صاحب‌خبر -

خیلی سریع مرور میکنیم آنچه را که به عنوان شگفتی، یکی پس از دیگری آمد تا جام جهانی روسیه به روز آخرش برسد. هلند نارنجیپوش در مرحله گروهی مقدماتی حذف شد. ایتالیای دوست داشتنی در پلیآف از راهیابی به روسیه باز ماند، آلمان پر ابهت در مرحله گروهی جام با حذف خود همه را شوکه کرد. اسپانیا، پرتغال و آرژانتین پرستاره هم در همان مرحله یکهشتم نهایی به خانه برگشتند. با این حال این پایان شگفتیها نبود. برزیل نامدار که آمده بود مرهمی باشد برای هواداران سلسائو، قبل از نیمهنهایی به بلژیک باخت تا زخمی دیگر به زخمهای فوتبالیاش بیفزاید. درست مانند اروگوئهای که هنوز با خاطرات دو قهرمانی سالهای دورش در جام جهانی زنده است. انگلیس هم فعلا آخرین قربانی بزرگ جام است. تیمی که با جوانهایش میتوانست تاریخ را رقم بزند، اما اسیر تیم سختکوش کرواسی شد. بله کرواسی. چه کسی باور میکرد کرواتها یک پای فینال جام جهانی باشند؟ آنها آرژانتین و مسی را در مرحله گروهی، روسیه میزبان را در مرحله یکچهارم و انگلیس پرادعا را در نیمهنهایی شکست دادند تا شایسته حضور در فینال باشند. درست مانند فرانسه که از همان ابتدا حسابش را با سایر مدعیان جام جدا کرد. فرانسه در قتلگاه تیمهای بزرگ و ستاره دار، تنها تیمی بود که با تک ستاره روی پیراهنش تا فینال جام جهانی بالا آمد. آنها حالا یک قدم تا کسب دومین ستاره فاصله دارند. شاید اگر انگلیس به فینال صعود میکرد تا حدودی تکلیف مشخص بود. همه از همین الان فرانسه را قهرمان جام جهانی 2018 میدانستند، اما وقتی حریف تیم سختکوشی چون کرواسی است، باید کمی در پیشداوریها احتیاط کرد. کرواسی به اندازه یک بازی کامل، یعنی سه تا 30 دقیقه بیشتر از فرانسه بازی کرده و طبیعتا به همین اندازه هم نیروی بیشتری صرف کرده است تا فینالیست شود، اما سوال اصلی همچنان بیجواب است؛ اینکه تیم دالیچ چه زمان از پای میایستد و خسته میشود؟

فرانسه هم اگر مثل انگلیس، فکر کند کرواسی خسته است، امشب شاید مجبور شود با حسرت از کنار جام جهانی بگذرد. این جام، جام تیمهای سختکوش است. پس فرانسه هم اگر جام میخواهد باید جان سخت باشد. جان سخت تر از کرواتی که امشب برای رویای ملتش، تا پای جان خواهد جنگید...

فینال فرانسه - کرواسی، شاید فینال موردپسند اکثر دنیا نباشد، اما بیشک میتواند یکی از جذابترین و دراماتیک ترین فینالهای تاریخ فوتبال باشد. این فینال اصلا خود نسخه ششم مجموعه فیلمهای «جان سخت» است؛ نسخهای بدون بروس ویلیس، با ستارههایی چون هوگو لوریس، دانیل سوباشیچ، رافائل واران، ایوان پریشیچ، پل پوگبا، ایوان راکیتیچ، آنتوان گریزمان، آنته ربیچ، کیلین امباپه، ماریو مانژوکیچ، اولیویه ژیرو و لوکا مودریچ. بعد از جان مک تیرنان، رنی هارلین، لن وایزمن و جان مور که کارگردانان پنج نسخه قبلی مجموعه فیلمهای جان سخت بودند، امشب کارگردان ششمین نسخه، درست پنج سال پس از اکران نسخه پنج فیلم معرفی شود. ورزشگاه لوژنیکی، ساعت 18 و 30 دقیقه امروز و سوت نستور پیتانا. از این فینال لذت ببرید.

رضا پورعالی

ورزش

نظر شما