شناسهٔ خبر: 26547355 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قانون | لینک خبر

تمديد محدوديت توليد براي يك دوره ۹ ماهه

یکصد و هفتاد و دومین نشست عادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ،پنج‌شنبه هفته گذشته در مقر این سازمان در وین برگزار شد.

صاحب‌خبر -

قانون- یکصد و هفتاد و دومین نشست عادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ،پنج‌شنبه هفته گذشته در مقر این سازمان در وین برگزار شد. در این نشست که همه روسای هیات‎های نمایندگی کشورهای عضو اوپک و هیات‌های همراه حضور داشتند، آخرین وضع بازار نفت، میزان عرضه و تولید این سازمان بررسی شد. تمدید توافق 30 نوامبر اوپک یعنی کاهش یک میلیون و 200 هزار بشکه‌ای تولید در دو بازه زمانی 6 و 9 ماهه، یکی از مهم‌ترین مباحث اين نشست بود.

توليد نفت ايران تغييري نمي كند

وزیر نفت ایران در بدو ورود به وین درباره اینکه آیا ایران با تمدید توافق در بازه زمانی 6 یا 9ماه موافق است، گفت: هر دو بازه زمانی برای ما قابل پذیرش است. زنگنه در این خصوص که با تمدید توافق اوپک تولید نفت ایران چه تغییری می کند، اظهار کرد: تولید نفت ایران تغییری نمی‌کند و در همان سطح سه‌میلیون و 800 هزار بشکه بر مبنای منابع ثانویه باقی می‌ماند.

تمديد 9ماهه

پس از پایان نشست، پشت درهای بسته اوپک ساعت17:30دقیقه به وقت تهران، دومین نشست وزیران نفت عضو اوپک و غیر عضواوپک با حضور سران هیات‌های نمایندگی همه کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و غیر اوپک و دبیر کل اوپک برگزار شد. بررسی‌هاي کارشناسی نشان می‌دهد اعضای اوپک به توافق ماه نوامبر ۲۰۱۶ که از اول ژانویه ۲۰۱۷ اجرایی شده است، بیش از صد در صد عمل کردند؛ این در حالی است که این میزان برای کشورهای غیرعضو اوپک به ۵۰ درصد می‌رسد و کشورهايی مانند قزاقستان، مکزیک و آذربایجان چندان به توافق خود عمل نکردند. دبیر خانه دايمی اوپک اعلام کرد: اعضای اوپک در نشست این سازمان همسو با تصمیم اتخاذ شده در نشست ۱۷۱ این سازمان، تصمیم گرفتند که محدودیت تولید خود را برای یک دوره ۹ ماهه از یکم جولاي سال جاری میلادی تمدید کنند. اعضای اوپک در این زمینه همچون گذشته، بر پایبندی خود به ثبات و توازن بازار نفت و تثبیت قیمت‌ها در سطحی که برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مطلوب باشد، تاکید کردند.

برنامه‌هاي مهم نشست

پذیرش درخواست گینه استوایی برای عضویت در اوپک، گزارش کمیته وزارتی نظارت بر توافق جهانی کاهش تولید و بررسی تحولات بازار از اجلاس گذشته تا کنون، از جمله برنامه‌های مهم دیگر این نشست بودند. در این نشست همچنین قرار شد نشست بعدی اوپک در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ در وین برگزار شود.

تمديد كاهش توليد غيراوپكي‌ها

ساعتی پس از نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که بر اساس آن، ۹ ماه تمدید مصوبه قبلی یعنی کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه ای نفت، تصویب شد، اعضای اوپک و غیر اوپک در حاشیه اجلاس اوپک در وین برای دومین بار در ۶ ماه گذشته گرد يكديگر آمدند و بار دیگر کاهش ۶۰۰هزار بشکه ای تولید نفت غیراوپکی ها را همسو با توافق اوپک تمدید کردند.

نظر شما