وزیر امور خارجه در نامه خود، خروج آمریکا از برجام را نقطه اوج تلاشهای مسبوق به سابقه آمریکا در نقض و تضعیف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست و با اشاره به اینکه برجام همانند هر توافق بین المللی دیگری، تابع قاعده وفای به عهد و مبتنی بر تعهدات متقابل کلیه طرفهاست، تاکید کرد که گستره، مقررات و چارچوب زمانی این توافق، نتیجه مذاکرات دقیق، حساس و متوازن چندجانبه است که افزایش، تغییر و یا مذاکره مجدد در باره آنها ممکن نیست.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامیایران تصریح کرد: بهره حاصل از این توافق برای ملت ایران نیز نمیتواند به هیچ شرطی به غیر از اقدامات داوطلبانه مرتبط به موضوع هستهای – که به طور مشخص و منحصراً در برجام و ضمائم آن درج شدهاند – مشروط شود.
وی یادآورشد: خروج نامشروع دولت آمریکا از برجام و خصوصاً روشهای قلدرمآبانهای که این دولت برای همراه کردن سایر دولتها استفاده میکند، اصل وفای به عهد را نقض، حاکمیت قانون و حقوق بینالملل را در سطح بینالمللی بیاعتبار، و اهداف و اصول منشور ملل متحد و کارآیی نهادهای بینالمللی را به چالش میکشد.
وزیر خارجه در این نامه، با تأکید بر اینکه برجام بحرانی غیرضروری که بیش از یک دهه به درازا کشیده بود را خاتمه بخشید، خاطرنشان کرد: برجام به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمیمه و به موجب آن تائید شده است. لذا برجام فقط به امضاء کنندگان آن تعلق ندارد تا یک طرف بتواند بر اساس سیاست داخلی و یا اختلافات سیاسی با هیأت حاکمه سابقش، دلخواهانه و غیرمسئولانه آن را رد کند.ظریف خاطرنشان کرد:جمهوری اسلامیایران، علیرغم کارشکنیهای مداوم و اجرای معیوب تعهدات آمریکا از ابتدای اجرای این توافق، به تعهدات خود وفق برجام کاملاً پایبند مانده است، و اگر قرار باشد برجام ادامه یابد، اعضای باقیمانده در برجام و سایر شرکای تجاری باید به کشورمان اطمینان دهند خسارات ایران ناشی از خروج آمریکا از برجام، بی قید و شرط از طریق اقدامات ملی، منطقهای و جهانی جبران میشوند.وزیر خارجه همچنین تأکید کرد:جمهوری اسلامیایران تصمیم گرفته است تا با حسن نیت از سازوکارهای برجام برای یافتن راه حل مناسب و تعیین امکان و چگونگی تضمینِ بهره برداری کامل مردم ایران از برجام از سوی طرفهای باقی مانده در این توافق و سایر شرکای اقتصادی استفاده کند.
وی تاکید کرد: چنانچه پس از به کار بستن راهکارهای موجود، حقوق و بهره مندی مردم ایران جبران نشود، ایران همانگونه که در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیز آمده، حق دارد تا اقدامات متناسب در پاسخ به اقدامات غیرقانونی مستمر و متعدد آمریکا، به ویژه خروج این کشور از توافق هسته ای و اعمال مجدد تمامیتحریمهای یکجانبه علیه ایران انجام دهد.
ظریف با اشاره به سخنان اخیر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر این که در صورت عدم تسلیم ایران به خواستههای غیرقانونی ایالات متحده، کشورمان را ‘هدف شدیدترین تحریمهای تاریخ’ قرار خواهند داد، متذکر شد: این سخنان نه تنها برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و قواعد حقوق بین الملل را نقض میکند، بلکه با تعهد صریح آمریکا در بیانیه الجزایر در سال ۱۹۸۱ نیز تعارض آشکار دارد. ایالات متحده در بیانیه مذکور متعهد شده است که از مداخله در امور داخلی ایران خودداری ورزد. وزیر امور خارجه یادآور شد: تک تک اعضای جامعه بین المللی موظف اند تا در برابر قانون گریزی، روشهای قلدرمآبانه و بیاعتنایی آمریکا به حکومت قانون بایستند. نباید به ایالات متحده اجازه داد تا دیگر کشورها را تهدید کند یا خلاف مفاد قطعنامه شورای امینت گام بردارد. وی با تاکید بر اینکه آمریکا نمیتواند سایر کشورها را به نقض قطعنامه ای وادار کند که بر اساس ماده ۲۵ منشور ملل متحد صادر شده است، اظهار داشت: این ماده از همه دولتها میخواهد که «اقدامات مناسب برای حمایت از اجرای برجام را انجام دهند، از جمله انجام اقدامات متناسب با برنامه اجرایی در برجام و این قطعنامه، و اجتناب از اقداماتی که اجرای تعهدات بر اساس برجام را تضعیف میکند.»
صالحی: ۱۰ ماهه به ۱۹۰ هزار سو میرسیم
«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمیایران با اشاره به آمادگی زیرساختی تاسیسات نطنز برای رسیدن به سطح تولید یک میلیون سو در بلندمدت، گفت که اکنون در مدت ۱۰ ماه با راه اندازی مجموعه سالنهای ایجاد شده، میتوان ۱۹۰ هزار سو تولید کرد.
صالحی که در برنامه گفتگوی تلویزیونی سخن میگفت، ادامه داد: البته این به معنای آغاز تولید سانتریفیوژهای پیشرفته برای استفاده صنعتی در این مکان نیست.
رئیس سازمان انرژی اتمیافزود: پس از برجام توانستیم ۴۰۰ تن به ۵۵۰ تن مواد اولیه قبلی اضافه کنیم. برای تولید ۱۹۰ هزار سو سالانه به ۳۰۰ تن اورانیوم به عنوان مواد اولیه ورودی نیاز داریم.وی ادامه داد: با جدیت در حال استخراج اورانیوم هستیم تا در پنج تا شش سال آینده، از نظر تولید مواد اولیه در حد ۳۰۰ تن قرار بگیریم.صالحی گفت: در گذشته فکر میکردیم در معادن اورانیوم، کشور فقیری هستیم اما اکنون و با اکتشافهای جدید متوجه شده ایم کشور از نظر منابع اورانیوم در حد متوسط است و فقیر نیست.
رئیس سازمان انرژی اتمیافزود: اگر در ۱۰ سال آینده سه نیروگاه کشور به طور کامل فعالیت خود را آغاز کنند، برای تأمین مطمئن سوخت آنها به ۶۰۰ هزار سو نیاز داریم که پیش بینیهای لازم را در این زمینه انجام داده ایم.
وی گفت: حدود ۵۰ هزار سانتریفیوژ IR8برای یک میلیون سو کافی است. البته برای تولید انبوه هر نوع سانتریفیوژی به ۸ تا ۱۰ سال زمان و آزمایش نیاز است.
رئیس سازمان انرژی اتمیافزود: سالن بزرگتری هم برای کنترل همزمان و کامل حدود ۶۰ سانتریفیوژ در هفتههای آینده در نطنز به بهره برداری میرسد.سوله دیگری را برای سانتریفیوژهای IR8و دیگر سانتریفیوژهای پیشرفته میسازیم که اکنون برای عقب نبودن از برنامه، طراحیهای آن آغاز شده است.
صالحی افزود: اکنون میتوانیم سانتریفیوژ IR8را تولید انبوه کنیم، اما این رفتار علمیو صنعتی درستی نیست.صالحی با رد ادعای صرف صدها میلیارد دلار هزینه در صنعت هسته ای کشور، گفت: از ۳۰ سال گذشته تا کنون، همه پولی که در همه زمینهها با احتساب قیمت ریال با دلار هزینه شده، حدود شش و نیم میلیارد دلار بوده است که یک و نیم میلیارد دلار آن برای ساخت نیروگاه بوشهر هزینه شد. اکنون این نیروگاه ۵ میلیارد دلار ارزش دارد.وی ادامه داد: دستاوردهای هسته ای فقط اقتدار علمینیست، بلکه ما را از نظر صنعتی جلو میبرد؛ زیرا این صنعت میعادگاه صنایع گوناگون است.
صالحی درباره امنیت تاسیسات هستهای افزود: پدافند غیرعامل را در همه بخشهای صنعت هسته ای برای مقابله با اقدامات خصمانه ازجمله ویروسهای رایانه ای در نظر گرفتهایم.
وی تصریح کرد: در سالن اختلاط نطنز سیستمهای پدافند غیرعامل به گونه ای است که اگر بدترین اتفاق در این سالن روی دهد، آلودگی هسته ای در هوا منتشر نخواهد شد.
صالحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: محدودیتهایی که برای هفت تا هشت سال آینده در برجام پذیرفته ایم، برای این است که اکتشافهای ما به حدی برسد که بتوانیم سوخت خود را تأمین و سانتریفیوژ IR8 را تولید انبوه کنیم و صنعت هسته ای کشور و تولید سوخت توجیه اقتصادی داشته باشد.
وی تاکید کرد: پس از پایان زمان محدودیتها در برجام، هیچ محدودیت دیگری را نمیپذیریم.
صالحی با بیان این که اروپا در زمینه برجام در مخمصهای سیاسی افتاده است، گفت: اروپا اگر درخواست آمریکا را بپذیرد، به معنای این است که آنها غلام حلقه به گوش آمریکاییها هستند و هیچ هویت مستقل سیاسی ندارند.اگر برای ایران اتفاقی بیفتد، عواقب امنیت منطقه و اروپاییها مشخص نیست و از این رو اروپاییها نگران امنیت خود هم هستند.
رئیس سازمان انرژی اتمیادامه داد: با دستور اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامیو بر اساس فرمایشات معظم له، هیچ چیزی بر خلاف برجام اتفاق نیفتاده و در روند بازرسیها اختلالی ایجاد نشده است.
رئیس سازمان انرژی اتمیدر نشستی خبری هم درپی دستور مقام معظم رهبری به سازمان انرژی اتمیاعلام کرد: دیروز رهبر انقلاب فرمانی صادر کردند که سازمان در یکسری زمینهها که در چارچوب برجام است، فعالیتهایی را آغاز کند و سرعت ببخشد.
وی افزود: چند اصل است که باید مدنظر قرار دهیم، یک اصل التزام به تعهدات است که رهبری فرمودند اگر ایران تعهدی را پذیرفت قطعا ملتزم به آن تعهدات است و این یک اصل اخلاقی، دینی و سیاسی است که ما ملتزم به تعهداتمان هستیم و این اصل در سازمان همواره مدنظر بوده است. ما قبل از برجام توافقنامه پادمانی را به طور کامل مدنظر قرار میدادیم، بعد از برجام به این توافقنامه هم پروتکل الحاقی اضافه شد و هم ملاحظات برجامی. ما قبل از برجام به توافقنامه عمل میکردیم و بعد از برجام به هر سه عمل میکردیم.صالحی خاطرنشان کرد: اصل دوم این است که فعالیتهای هستهای ایران همانطور که از سوی مقامات ارشد ایران اعلام شده، صلح آمیز است و مبنای آن فتوای رهبری است که صراحتا فرمودند تولید، انباشت سلاحهای هستهای و کشتار جمعی حرام است و ما هیچگاه منحرف از این اصل نشده و نخواهیم شد. معاون رئیس جمهوری درباره اصل سوم بیان کرد: اصل سوم اهمیت صنعت هستهای برای کشور است که دو هدف عمده را سازمان انرژی اتمیدنبال میکند؛ یکی تامین برق هستهای و دیگری تامین سوخت نیروگاههای هستهای. رئیس سازمان انرژی اتمیخاطرنشان کرد: اصل دیگر این است که همزمانی تحریم و برجام غیرممکن است و رهبری صریحا این موضوع را فرمودند که ما نمیتوانیم هم برجام را داشته باشیم و هم شاهد تحریم باشیم.
صالحی یادآور شد: تمامیفعالیتهای ما در چارچوب این اصول چهارگانه است.
وی تأکید کرد: یعنی قرار شد اگر آنها بدعهدی کردند و ما برگردیم، دیگر برگشت ما به وضع سابق قبل از برجام نباشد، بلکه جایگاه ما به مراتب بالاتر از قبل از برجام باشد. لذا سازمان انرژی اتمیبنا به توصیه رهبری و حمایتهای رئیس جمهوری در طول مذاکرات هستهای در دولت یازدهم فعالیتهای زیرساختی وسیعی را در چارچوب تعهدات پادمانی آغاز کرد و ما هیچ چیز خلاف تعهدات پادمانی انجام ندادیم، ولی زیرساختهای فراوانی را شروع کردیم که اگر به طور عادی میخواستیم عمل کنیم چه بسا این زیرساختها باید برای چند سال آینده محقق میشد.
صالحی گفت: مثلا یک زیرساخت تاسیسات برقی نطنز است که قبل از برجام آن را نداشتیم و با سرعت کار کردیم و هزینه زیادی پرداختیم و الان تاسیسات برقی نطنز برای چند صد هزار سو آماده است. اگر به صورت عادی میخواستیم انجام دهیم ممکن بود این زیرساخت برای سالهای آینده انجام شود.
رئیس سازمان انرژی اتمیادامه داد: کار دیگری که در نطنز انجام شد و باز در چارچوب تعهدات پادمانی ما بود؛ ولی اعلام عمومینکردیم، برای ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته بود. برای ساخت این سانتریفیوژها، باید تاسیساتی را فراهم میکردیم و بهترین تجهیزات اندازهگیری، تجهیزات مختلف کنترلی و مکانی برای مونتاژ سانتریفیوژهای جدید را باید انجام میدادیم که این کار را انجام دادیم و فعالیتهای گستردهای را داشتیم ولی آنجا را به کار نگرفتیم و به فرمان رهبری و دستور رئیس جمهوری برای به کارگیری این زیرساخت بسیار افتخار آفرین کار را آغاز کردیم .
وی یادآور شد: این مرکز اگر میخواست طبق روال عادی راه اندازی شود باید در شش سال آینده آماده میشد ولی در هفتهها و ماههای آینده کامل و برپا میشود. وی گفت: زمان را از دست ندادهایم. برجام را هم در چارچوب منافع کشور و منطقه و جهان میدانیم و یکی از عوامل حمایتی مهم از NPTاست و در صورت فروریزی برجام خیلی چیزها عوض میشود که امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد و اینجا اعلام میکنم سازمان انرژی اتمیبرای همه سناریوها خود را از قبل آماده کرده است.
* نامه ایران به آژانس
رئیس سازمان انرژی اتمیبا اشاره به جلسه هفته پیش هیأت نظارت بر برجام گفت: سناریوهای مختلفی را برای شرایط مختلف همواره مدنظر قرار داده و پیشنهادها ی مکتوب را به مقامات ارشد کشور ارائه داده بودیم. در جلسه آخر هیات نظارت بر برجام، تصمیماتی گرفته و توسط رئیس جمهوری به سازمان ابلاغ شد.
وی ادامه داد: نامهای به آژانس بینالمللی انرژی اتمیدر باره آغاز برخی فعالیتها دادیم .
رئیس سازمان انرژی اتمیدر پاسخ به سئوالی درباره عکس العمل اروپا گفت: اقداماتی که سازمان انرژی اتمیآغاز کرده است خلاف برجام نیست. میتوانیم ذخایر اورانیوم را بالا ببریم و علاوه بر آن کارخانه تبدیل اورانیوم که قریب ۱۰ سال بود متوقف شده بود مجددا راهاندازی و عیبهای این کارخانه گرفته و بازسازی میشود که خلاف برجام هم نیست.
وی در پاسخ به سئوال دیگری بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند زیرساختهای لازم را برای ۱۹۰ هزار سو آغاز کنید آن هم در چارچوب برجام. نفرمودند به یکباره ۱۹۰ هزار سو را در یک زمان کم بسازید.
دستورالعملی که آقای روحانی هم به سازمان داده سه مورد مشخص است که در حال پیگیری هستیم که شامل تولید UF6، کارخانه تولید UF4 و مرکز جدید مونتاژ سانتریفیوژ است.
صالحی درباره مقدمات غنی سازی ۱۹۰ هزار و زمان رسیدن به این میزان گفت: مقدمات آن یک سالن مونتاژ است که خیلی از کارهای این سالن را انجام دادیم و امیدواریم ظرف یکی دو ماه آینده از هر حیث آماده باشد، ولی این به معنای شروع مونتاژ سانتریفیوژهای جدید به تولید انبوه نیست.
صالحی در پاسخ به سئوالی درباره روند همکاریها با آژانس و بازرسیها از تاسیسات هستهای ایران خاطرنشان کرد: هیچ اتفاقی در تعهداتمان نمیافتد. موافقتنامه پادمان انجام خواهد شد و بازرسیها در آن چارچوب و پروتکل و ملاحظات برجامیانجام میشود.
وی درباره بازطراحی راکتور اراک هم گفت: در بحث بازطراحی راکتور جلوتر از زمانبندی هستیم و طراحی مفهوم و پایه را به طور کامل تمام کردهایم و به لحاظ فنی مورد تائید چین، آمریکا و ۱+۵ قرار گرفته است و طراحی تفصیلی را به طرف چینی ارائه دادیم . ما داریم به آستانه تهیه نقشهها و ساخت تجهیزات جدیدی مثل کالندریا میرسیم و باید سفارش تجهیزات را بدهیم.
نشست کمیسیون مشترک برجام در تهران
دراین حال نشست کارشناسی کمیسیون مشترک برجام برای ادامه بررسی تبعات خروج آمریکا و با هدف یافتن راه حلهای عملی برای تامین مطالبات ایران و مقابله با تبعات بازگشت تحریمهای غیرقانونی آمریکا علیه کشورمان در تهران برگزار شد.
در این نشست که بنا به تصمیم نشست مورخ ۴ خرداد کمیسیون مشترک برجام و با حضور نمایندگان جمهوری اسلامیایران، اتحادیه اروپایی، کمیسیون اروپا، و کشورهای چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آلمان برگزار شد با تمرکز بر بررسی تبعات و آثار اقدام غیرقانونی و ناموجه آمریکا در خروج از برجام، راههای جبران اقدام غیرقانونی آمریکا و تامین مطالبات و خواستهای مشروع ایران را مورد بررسی قرار داد.
این نشست در ادامه مشورتهای یک ماه اخیر متعاقب خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و تصمیم جمهوری اسلامیایران برای دادن یک مهلت زمانی محدود به گروه ۱+۴ برای جلب نظر ایران تشکیل شد. این اولین اجلاس کمیسیون مشترک برجام است که در تهران برگزار میشود.
آمریکا نباید ایران را به خروج از برجام وادار کند
ازسوی دیگر،رئیسجمهوری فرانسه با تأکید بر لزوم حفظ برجام، گفت: آمریکا نباید کاری کند که ایران مجبور به خروج از توافق هستهای شود. «امانوئل ماکرون» در یک نشست خبری مشترک با «جاستین ترودو» نخستوزیر کانادا، گفت: «من همچنان تلاش میکنم تا رئیسجمهوری ترامپ را در مساله تغییرات جوی، در مساله ایران و در موضوع تجارت متقاعد کنم، اما من ترامپ نیستم،. بنابراین نمیتوانم به جای او تصمیم بگیرم. نباید به خاطر تصمیمات یک رئیسجمهوری دیگر، از من انتقاد کرد… من هرآنچه توانستهام انجام دادهام و هر امکاناتی که در اختیار داشتهایم، به کار گرفتهایم.»
ماکرون تأکید کرد که باید در عین همکاری با آمریکا، به تصمیمات «یکجانبه و غیرقانونی» این کشور در چارچوب قوانین بینالمللی، پاسخ داد.
ترودوهم با بیان این که نگرانیهایش درباره مساله تجارت و همچنین خروج از توافق هستهای را «به صراحت اما مودبانه» به ترامپ اعلام میکند، گفت: «جاهطلبیهای هستهای ایران، نه فقط برای آن منطقه، بلکه برای امنیت کل جهان یک تهدید است. بسیار خرسندیم که در کنار فرانسه و دیگر متحدانمان امیدواریم که در مسیری پیش برویم که شتاب و نتایج برجام را حفظ کند.»
در ادامه این نشست، بار دیگر از ماکرون درباره ایران سئوال شد، که او گفت: «در اقداماتی که در ارتباط با ایران انجام میدهیم، باید از افزایش تنش جلوگیری کنیم. رئیسجمهوری در اجلاس گروه هفت با ما خواهد بود و پس از آن برای دیدار با رهبر کره شمالی، راهی سنگاپور میشود. من در این ابتکار ضروری و در مبارزه با اتمیزدایی جهانی، به طور کامل از او حمایت میکنم، [اما] این چه اثری خواهد داشت، وقتی ما داریم تمام کاری را در زمینه هستهای سالها برای آن تلاش کردهایم، از بین میبریم؟ بنابراین، ما از او میخواهیم ضمن موفقیت در مذاکره با کره شمالی، در مساله هستهای ایران هم معتبر باقی بماند.» وی افزود: «شما از توافقی که نفر قبلی شما امضا کرده، خرسند نیستید، شاید صرفا به این دلیل که این توافق توسط نفر قبل از شما امضا شده است؛ اما مانع پایبندی دیگران به این توافق نشوید و ایران را وادار به ترک این توافق نکنید، چراکه امروز این بهترین چیزی است که برای محافظت از خود در اختیار داریم.»
رئیسجمهوری فرانسه ادامه داد: «این بهترین گزینهای است که در اختیار داریم. ما باید با هم برای توافقی گستردهتر با ایران و کشورهای آن منطقه و متحدانمان تلاش کنیم.»
او گفت این توافق باید آینده برنامه هستهای ایران و وضع سوریه، یمن و عراق را پوشش دهد. نخستوزیر انگلیس هم گفت : تا زمانی که ایران به همه تعهدات برجامیاش متعهد بماند، لندن از توافق هستهای خارج نمیشود. ترزا مِی افزود: « در کنار فرانسه و آلمان، کماکان معتقدیم برجام، بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای است.
مادامیکه ایران به تعهدات خود پایبند باشد، ما هم به برجام پایبند میمانیم.» وی تصریح کرد: « قبول داریم که در باره ایران، مسائلی هست که نیاز به برخورد دارد؛ اقدامات ثباتزدای این کشور در یمن و سوریه و اشاعه موشکهای بالستیک.»
نامه ۳ کشور اروپایی به آمریکا
همچنین وزرای خارجه و دارایی آلمان، انگلیس و فرانسه در نامهای برای همتایان آمریکایی خود درباره خروج ایران از توافق هستهای و پیامدهای آن ابراز نگرانی کردند و از آمریکا خواستند شرکتهایی که با ایران کار میکنند را تحریم نکند.
وزرای سه کشور اروپایی بدون اشاره به خروج آمریکا از توافق هستهای، ادعا کردند که (صرفا) خروج ایران از توافق هستهای (برجام) میتواند به بیثباتی بیشتر در منطقه منجر شود. آن هم در منطقهای که وقوع بحران بیشتر به فاجعه منجر خواهد شد.
درخواستهای مطرح شده در این نامه به این شرح است:
- معافیت از تحریمهای آمریکا برای شرکتهای اروپایی که آغاز یا پایان قرارداد آنها مربوط پس از اجرایی شدن برجام (۱۶ژانویه ۲۰۱۶) میشود.
-تائیدیه عمومیشامل حوزهها یا فعالیتهای بازرگانی که شامل تحریمهای ثانویه نمیشود صادر شود. اعم از بخش دارویی، بهداشت و درمان و اعطای معافیت به منظور اجازه برای فعالیتهای اقتصادی و روابط در بخشهای کلیدی به ویژه در شاخه انرژی، حمل و نقل هوایی و زیر ساختها.
- معافیتی برای کانالهای بانکی و مالی با ایران. این موضوع به ویژه در مورد ارتباط با بانک مرکزی ایران و دیگر بانکهای این کشور اهمیت دارد که تحت تحریمهای اتحادیه اروپایی و سوئیفت نیستند.
-معافیت و اعطای زمانی به عنوان پایان دوره برای شرکتهایی که میخواهند از ایران خارج شوند.
- تمدید مجوز عمومیH (شرکتهای خارجی تابعه شرکتهای آمریکایی مجوز ادامه فعالیت دارند.)
-تائید مجدد معافیت برای حسابهای بانکی سفارت
بهروزرسانی «قوانین مسدودساز» دراروپا
افزون براین ،کمیسیون اروپا ساز و کار موسوم به قوانین مسدودساز را به منظور مقابله با تحریمهای آمریکا علیه ایران بهروزرسانی کرد.
«قوانین مسدودساز» ساز و کاری است که پارلمان اروپا نوامبر سال ۱۹۹۶آن را برای محافظت از شرکتهای اروپایی در برابر تحریمهای کشورهای ثالث (اصطلاحاً آثار فراسرزمینی تحریمها) به تصویب رساند. این قانون، اولین بار بعد از تصویب «قانون تحریمهای ایران و لیبی» در کنگره آمریکا به تصویب پارلمان اروپا رسید تا از شرکتهای اروپایی در برابر احتمال اعمال تحریمهای مربوط به کوبا، ایران و لیبی جلوگیری کند و در سطح تئوری، به شرکتها اجازه میدهد از اجرای قوانین تحریمیآمریکا خودداری کنند یا جرائم صادر شده در دادگاههای آمریکایی را به رسمیت نمیشناسد.
مقامهای اروپایی ادعا میکنند که فعال کردن این قوانین برای ایران میتواند از سرمایهگذاریهای شرکتهای اروپایی در ایران محافظت کند. اصلیترین استدلال آنها این است که اروپا یک بار در سال ۱۹۹۶با تهدید به استفاده از این قانون، آمریکا را به عقبنشینی وادار کرده است.
اما «ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا که با شبکه «سی. ان. بی. سی» صحبت میکرد، در پاسخ به سئوالی درباره نامه سه کشور عضو اتحادیه اروپا به آمریکا، گفت: «اگر دولت ما معافیت موثری صادر کند، برای من بسیار غافلگیرکننده خواهد بود.»