شناسهٔ خبر: 25876751 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

تعرفه‌های ترامپ علیه اروپایی‌ها اقدامی احمقانه است

دو تن از دیپلمات‌های اسبق اروپا ضمن انتقاد از تصمیم «ترامپ» مبنی بر اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا، این اقدام را احمقانه و مخرب توصیف کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «کریستین سیلوربرگ» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا در زمان «جرج‌بوش» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در سالهای 2008 و 2009 و «آنتونی گاردنر» که سمت مشابهی را در زمان ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بر عهده داشت، از اقدام «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در زمینه وضع تعرفه بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از اروپا  انتقاد کردند.

گاردنر که در سالهای 2014 تا 2017 عهده دار سمت بود، به شبکه خبری «دویچه‌وله» گفت: «من فکر می‌کنم (که این کار) خیلی احمقانه است. اسلحه باید به سمت دشمنان نشانه گرفته شود نه هم پیمانان.»سیلوربرگ هم گفت: «معتقدم که این اقدام بسیار مخرب و مایه تاسف است.»

دیپلمات‌های اسبق در طیفی از مسایل میان آمریکا و اروپا نقش داشته‌اند. سیلوربرگ در زمینه جنگ عراق، پروتکل کیوتو و دادگاه جنایت جنگی و گاردنر هم درباره مسئله مربوط به اسنودن فعالیت داشته‌اند. اما هر دوی این افراد معتقدند که این موضوع را به گونه‌ای دیگر می‌بینند.

گاردنر گفت: «سخت است که درباره چیزی شبیه به این فکر کنیم.» سیلوربرگ افزود: «من نگرانم که دولت ترامپ در دراز مدت، رابطه با آمریکا را کم اهمیت کند. آنها به صورت زیربنایی ارزش هم‌پیمانان را زیرپا می‌گذارند.»

هر دوی این افراد استدلال‌هایی که ترامپ برای وضع تعرفه علیه اتحادیه اروپا به منظور حفاظت از منافع امنیتی آمریکا مطرح کرده است را رد کرده‌ و اعلام کردند که بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به همراه اروپا عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند.

آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که از این پس بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا تعرفه اعمال می‌شود.

این خبر را «ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا در یک نشست خبری اعلام کرد. این در حالی است که اتحادیه اروپا در ماه‌های گذشته تلاش کرده بود از آمریکا معافیت دائم تعرفه‌ای دریافت کند، اما راس گفت اتحادیه اروپا هم باید مانند چین این تعرفه‌ها را بپذیرد و آن‌ها را بپردازد.

آمریکا پیش از این برای کشورهای اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک معافیت تعرفه‌ای در نظر گرفته بود، اما به گفته راس این معافیت‌ها دیگر تمدید نمی‌شود و از این پس بر فولاد وارداتی از این کشورها 25درصد و بر آلومینیوم وارداتی 10 درصد تعرفه اعمال می‌شود.

نظر شما