شناسهٔ خبر: 2586447 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

واکنش ها به گزارش شکنجه هاي سيا

درخواست پيگرد ماموران سيا در پي گزارش شکنجه سنا

صاحب‌خبر -

به دنبال انتشار گزارش سناي آمريکا از موارد استفاده از شکنجه در بازجويي متهمان توسط ماموران سازمان سيا، سازمان ملل و گروه هاي مختلف حقوق بشري خواهان پيگرد قضايي اين ماموران شده اند. به گزارش بي بي سي، بن امرسون، گزارشگر ويژه امور حقوق بشري و ضدتروريسم سازمان ملل گفت: به غير از شکنجه گران، مقام هاي ارشد دولت جورج بوش که اين شکنجه ها به دستور آنها انجام شده نيز بايد مورد پيگرد قرار گيرند.

کنت راث، مديرکل سازمان ديده بان حقوق بشر نيز گفته است که اقدامات ماموران سيا جرم تلقي مي شود و به هيچ وجه قابل توجيه نيستند. او گفت: «در صورتي که حقيقت يابي [سنا] به پيگرد قضايي ماموران منجر نشود، شکنجه همچنان به عنوان يک گزينه بالقوه براي رئيس جمهوران باقي خواهد ماند.» روز گذشته گزارش کميته اطلاعاتي سناي آمريکا از روش هاي خشن بازجويي و اقداماتي که براي اعمال فشار روي مظنونان به ارتباط با القاعده انجام شده، منتشر شد. اتحاديه آزادي هاي مدني آمريکا در بيانيه اي از دادستان کل آمريکا خواسته است تا به شکلي ويژه و مستقل مقام هاي دولت جورج بوش را که در اين شکنجه ها نقش داشته اند مورد پيگرد قضايي قرار دهد. شبکه خبري اي بي سي آمريکا مي گويد: تنها فردي که از بين ماموران دخيل در شکنجه ها مورد پيگرد قضايي قرار گرفت و هم اکنون زنداني است، جان کيرياکو، مامور سابق سيا است، که نخستين بار استفاده از شکنجه عليه مظنونان القاعده را فاش کرد و اطلاعات آن را در اختيار خبرنگاران گذاشت. چين در واکنش به گزارش سنا از شيوه هاي شکنجه «سيا» تأکيد کرد که آمريکا بايد شيوه خود را اصلاح کند و به صورت صادقانه به قوانين مربوط به کنوانسيون بين المللي احترام گذارد و از آن پيروي کند. خبرگزاري دولتي چين نيز نوشت: گزارش سنا نشان مي دهد آمريکا در شرايطي نيست که ديگران را به نقض حقوق بشر متهم کند .

نماينده وزارت خارجه روسيه در امور حقوق بشر نيز گفت: دولت اوباما با وجود ادعاهاي خود، کوچکترين اقدامي در تنبيه مقصران جنايات سازمان سيا انجام نداده و گزارش منتشر شده چهره بي اعتبار آمريکا را سياه تر کرده است. کره شمالي خواستار بررسي شکنجه سيا و کشتار سياه پوستان آمريکا در شوراي امنيت شد.همچنين نخست وزير انگليس گفت: استفاده از شکنجه و ساير اقدامات خشونت آميز که نقض کننده حقوق بشر هستند و براي مقابله با تروريسم استفاده مي شوند، نهايتا غيرسازنده خواهند بود.

نظر شما