شناسهٔ خبر: 2567945 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

انتشار گزارش سنا درباره تکنيک هاي بازجويي متهمان به تروريسم

گزارش سناي آمريکا درباره روش هاي سيا در بازجويي از مظنون به تروريسم انتشار يافت.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، يک گزارش کميته اطلاعاتي سناي آمريکا نشان مي‌دهد که تکنيک‌هاي مورد استفاده در «بازجويي خشن» از شبه نظاميان بازداشتي در زندان‌هاي مخفي سيا ناکارآمد بوده و هرگز منجر به کسب اطلاعات به منظور مقابله با توطئه‌هاي تروريستي نشده است.
بر اساس اين گزارش، سناي آمريکا، سازمان اطلاعات مرکزي را متهم کرده که افکار عمومي و تصميم‌گيران را درباره برنامه «بازجويي خشن» گمراه کرده است که بخش عمده‌اي از آن توسط دو پيمانکار خارج از اين سازمان، توسعه، اجرا و برنامه ريزي شده بود.
سناي آمريکا، سيا را متهم کرده که روند بازجويي‌هايش وحشيانه‌تر از چيزي بوده که به آن اعتراف کرده است.
برنامه ياد شده طي سال‌هاي 2002 تا 2006 اجرا شد و بر اساس آن از بازداشتي‌هاي القاعده و ساير زندانيان متهم به تروريسم در گوشه و کنار جهان بازجويي مي‌شد.
اين گزارش 500 صفحه‌اي خلاصه گزارش کامل 6700 صفحه‌اي است و در آن نتيجه تحقيقات سنا در مورد روش‌هاي غيرقانوني بازجويي از مظنونان به عضويت در القاعده پس از حملات تروريستي يازدهم سپتامبر تا سال 2009 انتشار يافته است.
اوباما در اين زمينه تاکيد کرد که «روش‌هاي خشن بازجويي ديگر اعمال نخواهند شد و تکنيک‌هاي مورد استفاده توسط سيا، به منافع آمريکا در خارج ضربه مي‌زند بدون اينکه به تلاش‌هاي ضد تروريستي کمکي کند».
رييس جمهوري آمريکا اظهار اميدواري کرده است که گزارش سنا بتواند به ما کمک کند تا اين تکنيک‌ها را در زماني که اعمال شده‌اند، يعني در گذشته،‌‌ رها کنيم.

نظر شما