شناسهٔ خبر: 25497408 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

سیاستمدار فرانسوی:

دنباله‌روی پاریس از واشنگتن مردم فرانسه را از بازارهای جذاب محروم می‌کند

خانم لوپن در بیانیه‌ای از سیاست‌های کشورش در پیروی از آمریکا انتقاد کرد و گفت که باید با آنچه آمریکا دیکته می‌کند مقابله کرد و همچنین او بر لزوم همکاری واقعی فرانسه با ایران، روسیه و سوریه علیه داعش تاکید کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش اسپوتنیک، رهبر جبهه ملی فرانسه در واکنش به خروج آمریکا از برجام از این اقدام به شدت انتقاد کرد. خانم «مارین لوپن» در بیانیه‌ای تأکید کرد «من قاطعانه موضع دونالد ترامپ و  همچنین دیپلماسی فرانسوی را محکوم می‌کنم که در تلاش‌هایش حتی از جان بولتون(مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا) نومحافظه‌کارتر است، [که در دو راهی برجام یا همراهی با آمریکا دیپلماسی] که خود را بدون حمایت ایالات متحده یافته و هیچ راه جایگزینی در پیش‌رو ندارد.»
لوپن بر این باور است که سیاست خارجی نادرست فرانسه درخصوص ایالات متحده باعث شده است که «شهروندان فرانسه در معرض خطر قرار بگیرند و اقتصاد فرانسه را از بازارهایی بسیار جذاب محروم می‌کند.»
در بیانیه رهبر جبهه ملی فرانسه تأکید شده است: «فرانسه به یک سیاست جهانی واقعی و رهایی از ایدئولوژی نومحافظه‌کارانه‌ای که به پیامدهای مخربی منجر شده و نهایتا دفاع از منافع فرانسه نیاز دارد.»
لوپن می‌گوید که فرانسه در عین دفاع از برجام باید همکاری اصیلی را با ایران و با روسیه و سوریه علیه داعش برای جلوگیری از حملات تروریستی جدید به خاک فرانسه انجام دهد.
در این بیانیه آمده است: «ما باید منصب کمیسیونر دفاعی (را در ارتباط با ایران) ایجاد کنیم... ما باید سازوکار پرداخت‌های بانکی را تهیه و اجرایی کنیم که می‌تواند به ما برای مقابله با دیکته آمریکا و حفاظت از تبادلات دوجانبه کمک کند.»
رهبر جبهه ملی فرانسه افزود که براساس تحریم‌هایی که در سال 2012 علیه ایران اعمال شد، ایالات متحده «ابزارهای کاملی برای ممانعت از [برقراری] روابط تجاری از سوی شرکت‌های تجاری با تهران دارد»، به گفته لوپن، چنین فشاری غیرقابل تحمل است.
استعفا بعد از خروج!
«ریچارد جانسون» از کارشناسان منع‌اشاعه تسلیحات هسته‌ای وزارت خارجه آمریکا پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ در خروج از برجام از سمتش استعفا کرده است. در همین حال مقام‌های رسمی و تحلیلگران نسبت به ادامه خروج مغزهای متفکر از نهادهای دولتی آمریکا ابراز نگرانی می‌کنند. طی 18 ماه گذشته تعداد زیادی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا به علت اختلاف نظر شدید با دیدگاه‌های ترامپ از سمت‌های خود کناره‌گیری کرده‌اند.
ریچارد جانسون دستیار هماهنگ‌کننده موقت دفتر اجرای توافق هسته‌ای ایران در وزارت خارجه آمریکا بوده است. وی در مذاکرات با سایر کشورها از جمله فرانسه، آلمان و بریتانیا برای حفظ توافق هسته‌ای ایران طی هفته‌های اخیر مشارکت داشته است.
وی دلیل خاصی را برای استعفا از این سمت اعلام نکرده است ولی در ایمیلی به همکاران و کارکنان وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده است که توافق هسته‌ای 2015 میلادی با موفقیت توانسته است برنامه هسته‌ای ایران را متوقف و مهار کند.
به گزارش فارین پالیسی و به نقل از تسنیم، وی در این ایمیل ادعا کرد: من افتخار می‌کنم که نقش کوچکی در این تلاش‌ها و فعالیت‌ها داشتم، به خصوص دستیابی فوق‌العاده به اجرای توافق هسته‌ای ایران که به طور آشکار در جلوگیری از دستیابی ایران به یک سلاح هسته‌ای موفق عمل کرده است.
ادعای جانسون درباره برنامه هسته‌ای ایران در شرایطی است که جمهوری اسلامی بارها بر مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پایبندی ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام را تایید کرده است.
به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، این اقدام ترامپ موجب انزوای بیشتر واشنگتن در عرصه بین‌المللی خواهد شد.
به اعتقاد مقام‌های رسمی، روند خروج کارشناسان و مقام‌های ارشد به خصوص در وزارت خارجه آمریکا کاملا مشهود بوده است. ترامپ بسیاری از کارشناسان و مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا را با برکناری رکس تیلرسون، اخراج کرده است.
یک مقام آمریکایی که بر روی تحریم‌ها کار می‌کند، استعفای جانسون را یک زیان بزرگ برای وزارت خارجه آمریکا ارزیابی کرده است. وی بر این باور است که استعفای جانسون نشانگر افزایش این حس در داخل دولت ترامپ است که کارکنان و کارشناسان باسابقه را کنار گذاشته و توجهی به اولویت‌های مهم در عرصه سیاست خارجی ندارد.
فرصت خروج از برجام
به گزارش رویترز، «نهاد زیبکچی» وزیر اقتصاد ترکیه روز جمعه در مصاحبه با خبرگزاری دولتی آناتولی تاکید کرد: «خروج آمریکا از برجام یک فرصت برای ترکیه است. این تصمیم تاثیری بر روابط تجاری آنکارا با تهران نخواهد داشت.»
همچنین یک منبع آگاه در دولت ترکیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفته است که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه درباره ابعاد و چشم انداز توافق هسته‌ای ایران پس از خروج آمریکا از برجام مذاکره کرده‌اند.
این منبع آگاه افزود: امروز رئیس‌جمهور ما طیب اردوغان یک گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه داشته است. آنها درباره تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران مذاکره کردند. رهبران دو کشور بر‌اشتباه بودن این تصمیم تاکید کرده و به این مسئله‌اشاره کرده‌اند که برجام یک موفقیت دیپلماتیک بوده و باید حفظ شود.

برچسب‌ها:

نظر شما