شناسهٔ خبر: 25485197 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اظهار نظر شخصیت‌های عراقی بعد از شرکت در انتخابات +گزارش تصویری مشارکت مردم در انتخابات

R36346/P36442/S8,90/CT7

تعدادی از شخصیت‌های عراقی بعد از حضور در پای صندوق‌های رای به اظهار نظر در خصوص انتخابات پارلمانی این کشور پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های عراق، نچیروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق ساعتی قبل در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت کرده و رای خود را به صندوق انداخت. وی خواستار حضور  فعال و تاثیرگذار مردم در انتخابات شد و ابراز امیدواری کرد که بارش باران باعث صرف نظر کردن شهروندان عراقی از شرکت در انتخابات نشود.

بارزانی افزود که انتخابات فرصت مهمی در برابر شهروندان برای بیان اراده خود است. وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که مشکلات موجود میان اربیل و بغداد بررسی شده و در راستای بهبود اوضاع در عراق قدم برداشته شود.

وی ابراز داشت که هیچ یک از طرف‌های عراقی نمی‌توانند بدون انجام ائتلاف، دولت این کشور را تشکیل دهند. وی بر ضرورت تشکیل ائتلاف قوی کردستانی برای مشارکت در پارلمان عراق جهت دفاع از حقوق ملت کردستان تاکید کرد.

بارزانی ابراز داشت: مشکل ما در رسیدن به پست‌ها نیست، بلکه مشکل در اجرای قانون اساسی و توزیع منابع مالی است. وی خاطرنشان کرد که کردها باید به پستهای حاکمیتی دست پیدا کنند.

سلیم الجبوری رئیس مجلس نمایندگان عراق نیز بعد از شرکت در انتخابات از کمیساریای عالی انتخابات خواست تا بی طرفی خود را حفظ کند. وی بر ضرورت و اهمیت تسریع در تشکیل دولت آینده تاکید کرد.

الجبوری افزود که مرحله آینده نیازمند تلاش مشترک است و مسأله مهمی که وجود دارد، این است که روند انتخابات زمینه‌ساز مرحله مهم دیگری با نام تفاهم‌هایی است که باید بین طرف‌های سیاسی به وجود آید. وی تسریع در تشکیل دولت آینده برای ورود به مرحله جدید را بسیار مهم ارزیابی کرد.

نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون نیز بعد از انداختن رای خود به صندوق از وجود انگیزه‌های واقعی برای تقلب در انتخابات خبر داده و از کمیساریای عالی انتخابات خواست که این موضوع را پیگیری کنند.

مالکی بر این نکته تاکید کرد که انتخابات می‌تواند عراق را به مرحله‌ای جدید سوق دهد، به ویژه که شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی و اخلاقی است. وی همچنین بر لزوم پایبندی به سند شرافت که سازمان ملل متحد ارائه کرده، تاکید کرد.

سید عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی عراق نیز بعد از انداختن رای خود به صندوق انتخابات در بغداد پایتخت این کشور، این جشن انتخاباتی بزرگ را به همه ملت عراق تبریک گفت و از کمیساریای عالی انتخابات برای تلاش‌های گسترده‌ای که در این مسیر انجام می‌دهد تشکر و قدردانی کرد.

وی ادامه داد که انتخابات پارلمانی به صورت آرام و روان دنبال می شود و اقدام بی سابقه در انجام رای گیری الکترونیک راهی برای جلوگیری از تقلب در انتخابات خواهد بود.

وی ابراز داشت: ما اعتقاد داریم که ملت ما امروز در برابر چالشی بزرگ قرار دارند. جوانان عراق برای شرکت جدی و واقعی در روند انتخابات دعوت شده‌اند و عدم مشارکت آن‌ها در انتخابات باعث می‌شود آنها تنها تماشاگر تحولات باشند.

سید عمار حکیم خواستار مشارکت گسترده در همین ساعات اولیه انتخابات شده و تاکید کرد که این اولین دور از انتخابات خواهد بود که زمان آن تمدید نخواهد شد.

حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق بعد از شرکت در انتخابات تاکید کرد که انتخابات پارلمانی که امروز در تمامی عراق برگزار می‌شود، آینده ما را تعیین می‌کند.

نخست وزیر عراق بعد از انداختن رای خود به صندوق در سخنانی که از طریق تلویزیون رسمی عراق منتشر شده، اعلام کرد که انتخابات مهم است و آینده عراق را تعیین می‌کند و باید ملت عراق به شکل گسترده در انتخابات مشارکت داشته باشند.

وی میزان رأی موجود را خوب خواند و از وجود اختلال‌ها در برخی مراکز انتخاباتی ویژه نیروهای امنیتی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که بخشی از این مشکلات برطرف شود.

العبادی تاکید کرد که میزان مشارکت عراقی‌های خارج از کشور در انتخابات این پیام را مخابره کرد که تمامی عراقی‌ها در مسئله مشارکت در انتخابات متحد هستند.

با وجود بارش باران شهروندان عراقی از ساعات اولیه امروز در پای صندوق‌های رأی حاضر شده‌اند و در برخی مراکز صف‌های طولانی برای شرکت در انتخابات تشکیل شده است.

انتهای پیام/

نظر شما