شناسهٔ خبر: 25481405 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

انتخابات پارلمانی عراق آغاز شد + تصاویر

ابنا

اولین انتخابات بعد از شکست گروه تروریستی داعش در عراق آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ مردم عراق امروز (شنبه) برای انتخاب ۳۲۸ نماینده پارلمان پای صندوق‌های رای رفته‌اند و لیست‌های پیروز باید ائتلاف‌هایی را جهت دستیابی به اکثریت به منظور تشکیل دولت آینده تشکیل دهند.

آمار و اطلاعات اصلی مربوط به چهارمین انتخابات عراق از زمان حمله آمریکا به این کشور در سال ۲۰۰۳ و اولین انتخابات بعد از شکست داعش به شرح زیر است:

تعداد رای دهندگان در عراق به حدود ۲۴.۵ میلیون تن می‌رسد که در ۱۸ استان پخش شده‌اند هر استان به منزله یک حوزه انتخاباتی است. در بین این تعداد رای دهنده ۳.۵ میلیون تن رای اولی هستند. این در حالی است که قبل از رای گیری امروز حدود یک میلیون رای دهنده عراقی که در ۲۱ کشور جهان زندگی می‌کنند آرای خود را به صندوق‌های رای انداخته‌اند.

مراکز انتخابات شامل ۸.۹۵۹ مرکز اخذ رای است که در آن رای‌گیری اکترونیکی نیز صورت می‌گیرد. ۱۱ میلیون برگه انتخابات نیز براساس آمار دولتی، توزیع شده است.

یک میلیون آواره در داخل عراق از طریق برگه‌های انتخاباتی می‌توانند رای دهند در حالی که ۲۸۵.۵۶۴ نفر که در اردوگاه‌های آوارگان به سر می‌برند در ۱۶۶ مرکز اخذ رای در ۷۰ اردوگاه آوارگان در هشت استان رای خود را به صندوق می‌اندازند.

۳۲۹ کرسی از بین آن ۹ کرسی برای اقلیت‌ها به نمایندگی از مسیحیان، الشبک، الصائبه، ایزدی‌ها، کردهای فیلی (شیعه) و ۸۳ کرسی برای زنان اختصاص می‌یابد.

از سوی دیگر یک منبع امنیتی به سومریه نیوز گفت، نیروهای امنیتی قانون منع آمد و شد را در بغداد و تعدادی از استان‌ها طی امروز (شنبه) به اجرا گذاشتند.

این منبع گفت، براساس این قانون، آمد و شد خودروها در بغداد و چند استان ممنوع بوده و هدف از آن تامین امنیت انتخابات عراق است که از صبح امروز در عراق اجرا می‌شود. این منع آمد و شد از ۱۲ نیمه شب گذشته آغاز و تا ۱۲ امشب ادامه دارد.

همچنین ریاض بدران، رئیس اداره انتخابات عراق گفت، بیش از ۴۰۰۰ خبرنگار و روزنامه‌نگار داخلی برای پوشش این اتفاق مهم حضور دارند در حالی ۳۲۹ خبرنگار خارجی نیز این انتخابات را پوشش می‌دهند.

از سوی دیگر سفارت آمریکا در عراق نسبت به حملات تروریستی در زمان برگزاری انتخابات هشدار داد.

سفارت آمریکا افزود، اطلاعاتی به دست آورده مبنی بر اینکه احتمال انجام حملات تروریستی علیه مراکز اخذ رای وجود دارد لذا از کارمندانش و نیز اتباع آمریکایی خواسته در مناطق برگزاری انتخابات حضور پیدا نکنند.


...................
پایان پیام/ ۲۱۸

نظر شما