شناسهٔ خبر: 25477233 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

آغاز رسمی انتخاب پارلمانی عراق با رقابت ۷۳۶۷ نامزد از ۳۲۰ حزب سیاسی

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی:عراق از ساعت ۷صبح دیروز وارد مرحله «سکوت انتخاباتی» برای برگزاری انتخابات پارلمانی شد و امروز عراقی‌ها برای انتخاب نامزدهای پارلمانی به پای صندوق‌های رای رفتند.

حدود ۶۰هزار ناظر نیز از سفارت‌ها و نهادهای بین‌المللی و داخلی این انتخابات را رصد می‌کنند.در این انتخابات ۳۲۰حزب سیاسی و ائتلافی و فهرست انتخاباتی شرکت می‌کنند که از جمله آنها ۸۸فهرست انتخاباتی و ۲۰۵گروه سیاسی و ۲۷ائتلاف انتخاباتی است و در آن ۷۳۶۷نامزد با هم به رقابت می‌پردازند. این تعداد نامزد کمتر از تعداد نامزدهای انتخابات سال ۲۰۱۴است که تعداد آنها از ۹۰۰۰تن پا فراتر گذاشته بود.همچنین رای گیری ویژه‌ای برای نیروهای امنیتی، ارتش عراق و پیشمرگه‌ها در تمامی استان‌های عراق برگزار شد که طبق آمار کمیساریای انتخابات میزان شرکت در آن به بیش از ۷۸درصد رسید.در این رای گیری ویژه، نیروهای پلیس، نیروهای امنیتی، ارتش، پیشمرگه‌ها، زندانیان و همچنین بیماران بستری در بیمارستان‌ها رای خود را در صندوق انداخته‌اند.

کمیساریای عالی انتخابات اعلام کرده است که در این رای گیری ویژه از میان ۹۰۴۳هزار تن حدود ۷۰۰هزار تن در استان‌های عراق در رای گیری شرکت کرده و میزان مشارکت در این رای گیری به ۷۸درصد رسیده است.از سوی دیگر همچنین روند رای گیری عراقی‌ها در خارج از کشور ادامه دارد. رای گیری برای عراقی‌های مقیم در خارج نیز در ۲۱کشور صورت گرفته است.کمیساریای انتخابات در عراق ۶۸۴مرکز رای گیری را در داخل و خارج برای انتخابات پارلمانی آماده کرده است تا نامزدها برای رسیدن به ۳۲۸کرسی در پارلمان با هم رقابت کنند.از جمله برجسته‌ترین ائتلاف‌ها و فهرست‌های انتخاباتی در عراق می‌توان از این احزاب نام برد: ائتلاف “النصر” که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق رهبری آن را برعهده دارد و فهرست‌های این ائتلاف در ۱۸استان از جمله در استان‌های اقلیم کردستان حضور دارند.ائتلاف دیگر “الفتح” نام دارد که‌هادی عامری، دبیرکل سازمان بدر هدایت آن را برعهده دارد و این ائتلاف متشکل از گروه‌های حشد شعبی و مجلس اعلای اسلامی عراق است که سید عمار حکیم ریاست این مجلس را برعهده داشت اما از آن جدا شد. در ائتلاف الفتح، احزاب سیاسی کوچک دیگری نیز حضور دارند.

دیگر ائتلاف شرکت کننده در انتخابات عراق، ائتلاف “دولت قانون” است که نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق و دبیرکل حزب «الدعوة الإسلامیة» ریاست آن را برعهده دارد که در این ائتلاف، رهبرانی از حزب الدعوة حضور دارند.ائتلاف دیگر ائتلاف “سائرون” است که ائتلافی میان جریان صدر به رهبری مقتدی صدر با حزب کمونیست عراق به رهبری رائد فهمی و احزاب دیگری از جمله حزب الاستقامه و حزب الدولة و التجمع الجمهوری است. هم‌چنین طرف‌ اصلی دیگر شرکت کننده در انتخابات، جریان ملی الحکمة است که رهبری آن را سید عمار حکیم، رئیس سابق مجلس اعلای اسلامی عراق برعهده دارد. ائتلاف دیگر، ائتلاف “القرار العراقی” است که ریاست آن را اسامه نجیفی، معاون رئیس جمهوری عراق و گروه‌ها و شخصیت‌های سنی مختلف در استان‌های غربی برعهده دارند.

نظر شما