شناسهٔ خبر: 25470939 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد؛

شروع سکوت انتخاباتی در عراق/میزان مشارکت نظامیان

منابع وابسته به کمیساریای عالی مستقل انتخابات پارلمانی عراق با اشاره به اینکه میزان مشارکت نظامیان در انتخابات از شروع سکوت انتخاباتی خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النهرین، سکوت انتخاباتی جهت برگزاری انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ عراق از ساعت هفت صبح امروز آغاز شد.

بر اساس این گزارش؛ سکوت انتخاباتی از ساعت ۷ صبح جمعه شروع شده و به کسانی که از آن تخطی کنند به شدت هشدار داده شده است.

کریم التمیمی سخنگوی کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق گفت: احزاب سیاسی و نامزدها به سکوت انتخاباتی که کمیساریا مشخص کرده است و از ساعت هفت صبح امروز جمعه شروع شده است- یعنی ۲۴ ساعت قبل از شروع رای گیری که در ساعت هفت صبح شنبه(فردا) خواهد بود- پایبند باشند.

وی افزود: هر گونه تخلف در این زمینه با اقدامات قانونی به محرومیت حزب یا نامزد از مشارکت در انتخابات و باطل کردن نتایج آنها در رای گیری باشد، منجر می شود.

میزان مشارکت نظامیان در استانهای عراق

همزمان کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق مشارکت در عملیات رای گیری ویژه نظامیان را بیش از ۷۸ درصد اعلام کرد. روز گذشته، رای گیری ویژه‌ای برای نیروهای امنیتی، ارتش عراق و پیشمرگ‌ها در تمامی استان‌های عراق برگزار شد که طبق آمار کمیساریای انتخابات میزان شرکت در آن به بیش از ۷۸ درصد رسید.

بر اساس این گزارش؛ از مجموع ۹۴۳۶۳۹ نظامی واجد شرایط ۷۰۳۲۶۴ نفر رای دادند که میزان مشارکت ۷۸.۷۴ درصد است. در این رای گیری ویژه، نیروهای پلیس، نیروهای امنیتی، ارتش، پیشمرگ‌ها، زندانیان و همچنین بیماران بستری در بیمارستان‌ها رای خود را در صندوق انداخته‌اند.

از سوی دیگر همچنین روند رای گیری عراقی‌ها در خارج از کشور ادامه دارد. رای گیری برای عراقی‌های مقیم در خارج نیز در ۲۱ کشور صورت گرفته است.

در همین حال، حازم الردینی، عضو کمیساریای عالی انتخابات در عراق اعلام کرد که حدود ۶۰ هزار ناظر بین‌المللی و داخلی بر انتخابات پارلمانی در استان‌های عراق که روز فردا شنبه ۱۲ مه برگزار می‌شود نظارت خواهند داشت.

وی بیان کرد: تعداد ناظران بین‌المللی از سازمان‌ها و هیات‌های بین‌المللی و سفارت‌ها در تمامی استان‌های عراق به بیش از ۹۰۰ هزار مراقب رسیده است. تعداد ناظران داخلی در عراق نیز به بیش از ۵۰ هزار تن رسیده است.

این انتخابات پارلمانی که قرار است فردا برگزار شود دومین انتخابات در عراق از زمان عقب نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور در سال ۲۰۱۱ و چهارمین انتخابات از زمان سقوط نظام صدام در سال ۲۰۰۳ برای انتخاب اعضای پارلمان عراق است. پارلمان عراق، نخست وزیر و رئیس جمهور را انتخاب می‌کند.

 در انتخابات فردا ۳۲۰ حزب سیاسی و ائتلاف و فهرست انتخاباتی با یکدیگر رقابت می کنند که شامل ۸۸ فهرست انتخاباتی، ۲۰۵ حزب و گروه سیاسی و ۲۷ ائتلاف انتخاباتی است. هفت هزار و ۳۶۷ نامزد در این انتخابات مشارکت دارند. کرسی ها ۱۸ استان عراق به ترتیب عبارتند از بغداد ۷۱ کرسی، نینوا ۳۴ کرسی، بصره ۲۵ کرسی، ذیقار ۱۹ کرسی، سلیمانیه ۱۸ کرسی، بابل ۱۷، اربیل ۱۶ و الانبار ۱۵ کرسی، دیالی ۱۴ کرسی، کرکوک ۱۳، نجف، دهوک و صلاح الدین هر کدام ۱۲ کرسی، الدیوانیه، کربلا و واسط هر کدام ۱۱ کرسی، میسان ۱۰ کرسسی و المثنی ۷ کرسی خواهد بود.

نظر شما