شناسهٔ خبر: 25429409 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کنگره ملی بزرگداشت آیت‌الله فقیه خراسانی فردا در یزد برگزار می‌شود

صاحب‌خبر -
 

‏یزدـ خبرنگار اطلاعات:کنگره ملی بزرگداشت آیت‌الله حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی معروف به شیخ غلامرضا یزدی، ۲۰ اردیبهشت ماه جاری در یزد برگزار می‌شود.

محمود زمانی قمی استاندار یزد در جمع خبرنگاران به مناسبت کنگره بزرگداشت آیت‌الله شیخ غلامرضا فقیه خراسانی مشهور به یزدی، با بیان اینکه مرحوم شیخ غلامرضا یزدی کیمیای اخلاق برای نسل امروز و آینده است، گفت: نسل امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند معرفی چهره‌های اخلاقی است.‏

وی با اشاره به شکل‌گیری انجمن مفاخر استان یزد در سال ۹۵ افزود: این انجمن از زمان تشکیل تصمیم گرفت کنگره‌ای را برای بزرگداشت و معرفی ابعاد شخصیتی آیت‌الله شیخ غلامرضا یزدی برگزار کند.

او، هدف از برگزاری این کنگره را پرداختن به یک ویژگی شاخص این عالم ربانی اعلام کرد و افزود: ویژگی که امروز جامعه بشری سخت به آن نیازمند است و گمشده بشر به شمار می‌رود، اخلاق است. کیمیای اخلاق می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را حل کند و در طول تاریخ، هر فردی که به این کیمیا دست یافته، ماندگار شده است.

وی افزود: آیت الله شیخ غلامرضا یزدی، فقیه و مجتهدی نام آور بود، اما آنچه این شخصیت را ماندگار کرد، مردمی بودن شیخ و این بعد شخصیتی او بود که بیشتر در ذهن مردم نقش بسته است.

زمانی قمی، هدف از برگزاری کنگره بزرگداشت آیت‌الله فقیه خراسانی را احیای اخلاق و معرفی کیمیای بزرگی دانست که بشر در همه مراحل و در همه امور جمعی، فردی، سیاسی و اجتماعی به شدت به آن نیازمند است و آن اخلاق است.

زمانی قمی گفت: اگر اخلاق به تصمیم گیری‌ها باز گردد، می‌توانیم شاهد بسیاری از اتفاقات ناگوار در جامعه بشری نباشیم، بنابراین احیای یک انسان اخلاقی، معرفی یک انسان زنده و جاویدان است.

استاندار یزد، در مورد هزینه‌های برگزاری این همایش نیز گفت: تلاش می‌شود هزینه‌های این کنگره از منابع غیردولتی تامین شود، ضمن اینکه تلاش می‌شود این کنگره به دور از اسراف و مطابق با روحیات شیخ غلامرضا یزدی باشد.

مجید جوادیان زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز از ارسال ۴۵ مقاله به دبیرخانه کنگره آیت‌الله فقیه خراسانی از علمای فقید یزد خبر داد.‏

‏ وی با بیان سجایای اخلاقی آیت‌الله حاج شیخ غلامرضا یزدی افزود: این عالم ربانی جزو هویت اجتماعی مردم استان یزد است و لازم است شخصیت‌هایی همچون او، به نسل جدید معرفی شوند.

وی با اشاره به پیشینه شکل گیری انجمن مفاخر یزد و برگزاری کنگره بزرگداشت حاج شیخ غلامرضا یزدی گفت: فراخوان مقالات در فروردین ماه سال گذشته منتشر شد و در طول مدت مقرر شده در فراخوان، ۴۵مقاله به دبیرخانه رسید.

جوادیان زاده ادامه داد: این کنگره ۲۰ اردیبهشت در محل امامزاده جعفر (ع) یزد در ۲ نوبت از ساعت ۹ تا۱۲:۳۰ و ۱۷ تا ۳۰: ۱۹ برگزار می‌شود.

در این کنگره مجموعه‌ای از صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی به عنوان مدعو و سخنران دعوت شده‌اند و شرکت در این نشست‌ها برای عموم آزاد است.

جوادیان زاده با بیان اینکه ۶کمیته نیز برای برگزاری این کنگره پیش‌بینی شده است و امور به وسیله آنها پیگیری می‌شود، افزود: این کمیته‌ها شامل پشتیبانی، علمی، اطلاع‌رسانی، مستندسازی، امنیتی و اجرایی است. در مراسم افتتاحیه کنگره، آیت‌الله استادی و در مراسم اختتامیه آن، آیت‌الله حسینی بوشهری سخنرانی

خواهند کرد.‏

آیت‌الله غلامرضا یزدی (فقیه خراسانی) عالم و مرجع علمی و دینی به سال ۱۲۵۷ در مشهد متولد شد و در ۸۱ سالگی یازدهم تیر ۱۳۳۸ در یزد چشم

از جهان فروبست.‏

نظر شما