شناسهٔ خبر: 2519468 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

چپ آمريكايي در خيابان/ جنبش «من نمي توانم نفس بكشم» در ايالات متحده سراسري شد

صاحب‌خبر -

شفقنا- حسین موسوی در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «والدين فرزندان خود را بيرون نفرستند، زيرا پليس هاي قاتل در خيابان ها هستند»؛ اين بخشي از شعارهاي نوشتاري مردمي بوده است که روز گذشته به خيابان هاي نيويورک سرازير شدند تا نشان دهند ديوار بي اعتمادي بين مردم آمريکا و پليس اين کشور در حال آجرچيني و افزايش قد است.
هنوز داستان مايکل براون نوجوان سياهپوست آمريکايي تمام نشده که سناريويي مشابه، دوباره مردم آمريکا را روانه خيابان ها کرده است. از نيويورک تا نيوجرسي. شعارهايي هم که عمدتا توسط معترضان داده مي شود، رويکردي عدالت طلبانه دارد.
به گزارش آسوشيتدپرس، تظاهرات اعتراضي به خشونت و تبعيض عليه سياهپوستان در آمريکا از سر گرفته شد و اين بار خشم مردم به دليل حکم تبرئه پليسي که سياهپوستي 43 ساله را با دستان خود خفه کرده، شعله ور شده است. پس از حکم دادگاه اين کشور مبني بر تبرئه پليس در قتل يک شهروند 43 ساله سياهپوست دوباره موجي از اعتراض سراسر آمريکا را فراگرفت و مردم با شعارهايي چون «زندگي سياهان مهم است» و «من نمي توانم نفس بکشم» براي سومين روز پياپي به خيابان ها آمدند. تظاهرات اعتراضي روز شنبه، براي سومين روز پياپي در خيابان هاي نيويورک سيتي، کنكتيکت، کلرادو، فلوريدا، رودآيلند و نيوجرسي و ديگر شهرها و ايالات آمريکا ادامه يافت.
در نيويورک معترضان با دراز کشيدن در خيابان ها به عملکرد خشونت بار پليس اعتراض کردند. نمونه مشابه اين اعتراض ها در جنبش معروف به «وال استريت را اشغال کنيد» ديده مي شد. همچنين در منطقه نيوهون، کنكتيکت نيز صدها معترض به خيابان آمدند و دانشجويان در نيوجرسي از دانشگاه راتگرز به سمت دانشگاه نيوبرانسويک راهپيمايي کردند. در کلرادو نيز دانشجويان روز جمعه سر کلاس درس نرفته و تصميم گرفتند تا عليه پليس نيويورک و فرگوسن که باعث کشته شدن دو سياهپوست شدند، دست به راهپيمايي بزنند. درفلوريدا نيز فعالان در خيابان هاي ميامي راهپيمايي کردند. در پرويدنس، رود آيلند، نيز چند صدتن خيابان هاي مرکز شهر را مسدود کرده و دست به راهپيمايي زدند. اکثر اين راهپيمايي هاي اعتراضي به صورت صلح آميز برگزار شد. اين در شرايطي است که در جريان اين تظاهرات و راهپيمايي هاي اعتراضي روز جمعه بيش از 280 تن دستگير شدند. شهردار نيويورک نيز گفت اين مورد نشان مي دهد که دپارتمان پليس نيويورک بايد روابطش را با اقليت ها بهبود بخشد. همزمان گزارشي منتشر شد که زمزمه هاي خصوصي پليس را درباره اين اعتراض ها فاش ساخته است. در اين گزارش آمده که افسران پليس نيز در چت روم هاي اينترنت و به صورت خصوصي نوشته اند که همگي به خاطر خشم مردم ناشي از مرگ اين مرد سياهپوست احساس تنهايي مي کنند و برخي ديگر هم به هم قطاران خود توصيه کردند بهترين راه براي انجام کارهايشان توقف انجام تاکتيک هايي مشابه خفه شدن اريک گارنر توسط يک افسر سفيدپوست است. اريک گارنر، شهروند سياهپوستي که به گفته پليس به فروش غير قانوني سيگار متهم بود، در ماه ژوئيه سال جاري، در برابر بازداشت خود مقاومت کرد. در ويدئويي از صحنه بازداشت او چند مامور پليس تلاش مي کنند با زمين انداختن آقاي گارنر به او دستبند بزنند اما يک افسر بازوي خود را براي چند ثانيه دور گلوي او گره مي زند. اين شهروند که به آسم مبتلابود، پس از انتقال به بيمارستان جان خود را از دست داد. اما اين تنها موضوع اعتراض هاي اخير نيست. آکاي گرلي، يک مرد 28 ساله، زماني که همراه نامزد خود در حال قدم زدن در بروکلين بود، به ضرب گلوله پليس کشته شده است. به گزارش خبرگزاري فرانسه، کميسيون پليس نيويورک مي گويد آقاي گرلي «يک قرباني کاملابي گناه» بوده است.
نيويورک تايمز مي گويد تيراندازي و کشتن رومين بريسبون، يک سياهپوست غيرمسلح ديگر، سه شنبه گذشته در فنيکس، آتش اعتراض ها را بيشتر شعله ور کرده است. اعتراض ها در فرگوسن و پس از آن در برخي شهرهاي ديگر، به بي گناه شناخته شدن افسر پليسي که يک نوجوان سياه پوست به نام مايکل براون را کشته بود نيز قبل تر آغاز شده و ادامه داشت. در 23 نوامبر نيز دو مامور پليس در شهر کليولند آمريکا يک پسربچه 12 ساله آفريقايي- آمريکايي را که تفنگي قلابي همراه داشته است، به ضرب گلوله کشتند. موضوعي که در بحبوحه اعتراض هاي مردم درخصوص قتل پرونده مايکل براون رخ داد و اعتراض هاي مردم آمريکا را بيش از پيش افزون کرد. در پرونده اريک گارنر که به تبرئه مامور پليس انجاميده است، باراک اوباما، رئيس جمهوري ايالات متحده، بيل دي بلاسيو، شهردار نيويورک و وکيل خانواده گارنر نيز نااميدي و ياس خود را از حکم هيات منصفه، ابراز کرده اند. در عين حال گروهي از کارشناسان امور حقوقي سازمان ملل متحد گفته اند در مورد عملکرد هيات منصفه در عدم اعلام جرم عليه افسران پليس در دو پرونده اريک گارنر و مايکل براون، نگراني ها «مشروع» است. در گزارشي در خبرنامه سازمان ملل متحد نيز، با اشاره به حضور ساختمان مرکزي آن در نيويورک آمده است «ما کاملااز اتفاق هايي که اينجا در حياط خلوت ما رخ مي دهد با خبريم.» وکيل اين افسر پليس سفيدپوست نيز اعلام کرده که شهادت وي مبني بر اين بوده که اصلاقصد نداشته تا اريک گارنر سياهپوست را خفه کند و اصلامطلع نبوده که زندگي اين مرد در خطر است.
سي ان ان اما مي نويسد که مردم معترض به مرگ گارنر در سومين روز اعتراض هاي خود فهرستي از نيازهايشان را اعلام کرده و خواستار رسيدگي به اين موارد هستند. در اين ليست از مقامات مربوطه در آمريکا خواسته شده است که همه نيروهاي پليسي که در دستگيري گارنر شرکت داشته اند بايد از آن سازمان اخراج شوند و دادستان نير بايد مجددا روي اين موضوع تحقيقات جامع تري انجام دهد. با اين وجود برخي از معترضان گفته اند که با بيكار كردن نيروهاي متخلف پليس مشکلي حل نمي شود، بلکه آنها بايد روانه زندان شوند. در نيويورک در سال هزاران شکايت از رفتار بد پليس به مقامات قضايي ارائه مي شود که اندکي از آنها به نتيجه مي رسد. در سال گذشته 26 درصد از شکايت هاي مردم نسبت به پليس کمتر شده است.

انتهای پیام

http://www.shafaqna.com/persian/

 

برچسب‌ها:

نظر شما