شناسهٔ خبر: 25082194 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

دیدار وزیر ارشاد با مقام‌های فرهنگی و سیاسی عراق

صاحب‌خبر -
 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به عراق سفر کرده است، با همتای عراقی خود، معاون رئیس جمهور این کشور، نایب رئیس اول پارلمان عراق دیدار کرد .
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیات ایرانی و عراقی با سرپرستی وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق جزییات همکاری‌های گسترده فرهنگی را بررسی کردند.
سیدعباس صالحی و فریاد راوندوزی پس از این مذاکرات که با حضور هیات‌های دو کشور برگزار شد، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک محورهای مذاکرات و توافقات انجام شده را تشریح کردند.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کنفرانس خبری پیروزی‌های اخیر دولت و ملت عراق در غلبه بر فتنه داعش و تکفیری‌ها که به مدد همت دولت، فداکاری ملت و فتوا و حمایت مرجعیت عالی عراق به دست آمد را تبریک گفت.
وی همچنین با تقدیر از تجربه مردمسالاری در عراق در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور (۲۲ اردیبهشت) گفت بدون شک این تجربه ارزشمند می‌تواند برای ملت‌های منطقه تجربه ای آموزنده و قابل توجه باشد.
وزیر فرهنگ عراق نیز روابط دو کشور را علاوه بر بعد سیاسی در بعد فرهنگی راهبردی خواند و گفت به دلیل اشتراکات عمیق تاریخی و فرهنگی میان دو کشور روابط فی ما بین حتی در بخش گردشگری نیز راهبردی شده است و نمونه آن زیارت عظیم اربعین است. وی با اشاره به مذاکرات دو طرف گفت: در بسیاری از زمینه‌ها برای تقویت همکاری‌های فرهنگی به نقطه نظرات مشترک رسیدیم و برای برنامه ریزی عملی در این زمینه یک کمیته مشترک تشکیل شد.
به گفته وی، همکاری در زمینه تبادل تجربیات در بخش آثار تاریخی و گردشگری و حمایت از ثبت بین المللی آثار کشورهای یکدیگر از دیگر محورهای توافقات نشست امروز هیات‌های دو کشور بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر به عراق با شیخ همام حمودی نایب رییس اول پارلمان عراق دیدار و گفت و گو کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تجربیات ایران می‌تواند در اختیار ‌دوستان عراقی قرار گیرد و جمهوری اسلامی با علاقه مندی تجارب خود را به ملت عزیز عراق منتقل می‌کند. در این دیدار شیخ همام حمودی نائب رئیس اول پارلمان عراق گفت: عراق خواهان توسعه همکاری‌های هنری با جمهوری اسلامی ایران است.وی افزود: همکاری‌های فرهنگی و هنری میان دو کشور وجود دارد و ما خواستار توسعه آن هستیم. همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با نوری مالکی معاون رییس جمهوری عراق با بیان اینکه با همکاری و فعالیت‌های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد برنامه‌های مشترک فرهنگی و هنری زیادی شکل گرفته است و امیدواریم این فعالیت‌ها افزایش یابد، به تبیین وضعیت فرهنگی کشورمان پرداخت.
نوری مالکی معاون رئیس جمهوری عراق نیز در این دیدار گفت: امروز جهان شاهد اتحاد و همدلی دو کشور دوست و برادر ایران و عراق است.
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران به یک کشور آزاد تبدیل شد و فرهنگ یکی از پایه‌های فعالیت‌های انقلاب اسلامی ایران است.
همچنین بر اساس این گزارش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق دیدار و گفتگو کرد. صالحی در این دیدار گفت: بر اساس سند یادداشت تفاهم فرهنگی و هنری بین دو کشور همکاری هایی در بخش های مختلف فرهنگی اعم از سینمایی و هنری و … شکل گرفته و روز به روز افزایش خواهد یافت.
وی افزود: برای انجام همکاری های گوناگون آمادگی داریم و تجارب خود را در اختیار مردم عراق می گذاریم. رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در این دیدار گفت: ایران دوست و همپیمان دوران سخت عراق است و اجازه نمی دهیم در دوران پساداعش طرف سومی باعث فاصله دو کشور شود.

نظر شما